• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Popov
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    Bland de mer kända av Tolkiens rollfigurer är orcherna och har dock i många fantasykretsar förvanskats till en storvuxen, grön humanoid. I WoW kan man välja rasen Orc
    Tolkien kom alltså på svart alver, men var inspirerad av folksägner. Han var dock inte först med fantasyböcker
    I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • Denebola
    Familjen Valjus skrev 2011-04-14 10:05:39 följande:
    ALLVARLIGT
    trodde de flesta kände till Tolkien INNAN filmerna kom
    o jag är knappat ngn bokmal
    men läste ngt som kallades svenska i skolan o lärde mig en del på lektionerna .
    Alla mina vänner känner också till Tolkien innan de blev film o det är allt från läkare,
    arbetssökande, utbildningsgående människor
    som knappast behöver vara bokmalar
    denna tråd har utvecklas till humour
    Och OM man inte hade kännt till Tolkien före filmerna så ska man ha varit bra duktig för att missa att filmerna byggde på hans böcker, eftersom det nämndes ganska friskt när filmerna kom.
  • Topdog
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    Till och med min mans 15-åriga systerdöttrar vet att Sagan om Ringen är baserad på böcker. Att veta vissa saker inom olika områden har med allmänbildning att göra.

Att veta att Ingmar Stenmar var en väldigt framgångsrik slalomåkare på 70-talet har inget med att göra om man är sportfåne eller omodern. Att veta att Olof Palme var en stadsminister som blev mördad på 80-talet innebär inte att man måste ha varit politidskt aktiv för att ha inhämtat kunskapen. Att veta att Nilen flyter genom Egypten behöver inte innebära att man är en globetrotter. Det har helt enkelt med allmänbildning att göra.
  • Dorian Ertymexx
    Stårscha skrev 2011-04-14 09:02:13 följande:
    Jag kan helt klart säga att jag inte har en enda människa i min bekantskapskrets som inte vet det. Möjligen att deras föräldrar inte är helt insatta.

(Men nog skrevs det mesta EFTER första världskriget? Mycket är ju inspirerat av Tolkiens egna erfarenheter från skyttegravarna under WW1, eller minns jag fel?)
    Helt korrekt. Första världskriget gav Tolkien inspiration (eller feberdrömmar, han skickades hem för legionärsjuka om jag inte minns fel) till Silmarillion, som ironiskt nog aldrig blev klar trots att det var hans första verk om den värld där Sagan om ringen utspelas, och är föregångaren till denna (en del av sakerna som de tar upp i filmen nämns inte i böckerna, men bygger på info man får i just Silmarillion). SOR skrevs så sent som på femtio-sextiotalet om jag inte minns fel, och var efterlängtade som uppföljare till Bilbo, som hade slagit stort. Den skrevs på mitten av trettiotalet, om minnet inte sviker, och började som en godnattsaga åt Tolkiens barn.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Catti41

Puh. Det känns skönt att komma tillbaka till den här tråden och känna sig mer säker på att personen med det famösa inlägget troligen inte är helt på riktigt.

Sådärja, nu är min värld mer normal igen.

• Sassilina
    Catti41 skrev 2011-04-13 19:21:07 följande:
    Jag känner att jag inte kan hantera att någon känner till sagan om ringen- filmerna utan att veta att de bygger på Tolkiens böcker. Kognitiv dissonans, liksom.
    Ha ha,
     så kände jag också
  • Dorian Ertymexx
    Veronika 75 skrev 2011-04-13 18:17:28 följande:
    Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?
    Själ. Skäl = orsak. ;)

Vet inte om någon redan skrivit det, men jag tar risken att upprepa. Alverna i Tolkiens böcker kallades först älvor (se De förlorade sagornas bok), och dessa väsen är baserade dels på fornnodiska alver eller alfer, och dels på keltiska sagoväsen, nämligen sidhe (som i sin onda form kallades bane sidhe, sedemera banshee, för de som kan sin skräckliteratur).

Hittade litet mer info här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aos_S%C3%AD
  • Dorian Ertymexx
    Ljusna skrev 2011-04-14 09:47:06 följande:
    Silmarillion har jag för mig att han skrev på ett krigssjukhus, antingen efter eller under kriget. Han fick morfin för sina skador när han var där, och det förklarar en hel del av den boken.
    Han skrev på den hela sitt liv och blev aldrig klar. Hans son färdigställde den efter faderns död. Men ja, den började skrivas där, helt korrekt.

Rätt kul/obehagligt att tänka på, när man läser SOR faktiskt. Tex vid döda träsken, med de urgamla liken i kärren, det är sådant som Tolkien faktiskt kan ha sett på riktigt (fast med långt mer färska lik förstås) under första världskriget. Har hört krigskildringar som varit nästan identiska där från just första världskriget. *rys*
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?