• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Dorian Ertymexx
    lokisse skrev 2011-04-14 10:54:43 följande:
    jag gissar att det varit lätt suriarlistiskt efter som pipan allt för ofta lär ha varigt annat än tobak...
    Surrealistiskt. Sorry, på språknerdhumör idag. :D

Japp, Tolkien i alla fall vet jag hade litet, ahem, ovanor. Inte så konstigt med tanke på hur vanligt morfin var som smärtstillande på den tiden... Och med tanke på hans förmodligen rätt rejälla posttraumatiska syndrom från WWI...
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Ljusna
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:06:21 följande:
    Fast det ironiska är att han liksom menade vår värld ändå, på något skumt vis. Han ville ge England ett epos som Kalevala eller liknande. Rätt intressant det där.

Om man med modern fantasy menar alla de där evighetsserierna med ofta jänkiska författare så tycker jag nästan att Tolkien kunde förblivit konstnärsmässigt barnlös. Men jag kanske är orättvis, många verkar ju gilla den sortens fantasy... inte för att jag förstår varför. :P
    Absolut, men det är väl många författare som inte alltid blivit uppfattade som de själva velat.

Det värsta med sådana serier är att de inte ens tar slut när författaren dör, de bara fortsätter och fortsätter! Det är lite zombie-varning på det hela. Men tack och lov finns det ett antal bra författare som inte faller i den fällan.
  • lokisse
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:10:10 följande:
    Inklingarna. Var de inte alla katoliker där också? Tolkien var det; därav alla madonnalika kvinnor á la Galadriel i hans böcker; Galadriel är för övrigt en av de tuffaste karaktärerna i hans böcker, om man läser Silmarillion också - den damen är gaaaammal! Har ett vagt minne av att Lewis också var katolik? Eller så var de bara starkt kristna på olika vis kanske, för jag vet att Lewis liksom Tolkien hade många starka kristna paralleller i sina böcker.
    om mit minne inte sviker mig var det tolkien som hjälpte lewis att konvertera.
    det var djupt troende killar vi pratar om här. hela narnia är ju en mesias historia med aslan som ofras pa stenbord och aterupstar osv
    Nej det tror jag inte!
  • Ekorrfamiljen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:12:19 följande:
    Surrealistiskt. Sorry, på språknerdhumör idag. :D
    Tack, då slapp jag...

På svenska borde det väl förresten bli "språknörd"? *bara för att vara riktigt jobbig*
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Dorian Ertymexx
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-14 11:04:14 följande:
    *instämmer med allt du säger* Älvor/alver har ju funnits i folktron många hundra år, framförallt på Island skulle jag tro.

Kinas drakar skulle väl faktiskt kunna ha varit jätteödlor/varaner. Deras bett är dödligt giftiga och sägs bränna som eld. Kommodovaraner kallas ju fortfarande "dragons" på engelska.
    Varför just på Island? Har inte hört något om alvmyter därifrån, men jag har erkänt rätt usel koll på deras sagovärld.

Fortfarande är feltänkt. De döptes till "drakar" just för att de var stora ödlor, inte så att drakar döpts efter dem. Och drakar som koncept finns över nästan hela världen. Tiamat, den babylonska världens urmaterial (litet som jätten Ymer här i norden) var en drake.
  • Ljusna
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-14 11:04:14 följande:
    Kinas drakar skulle väl faktiskt kunna ha varit jätteödlor/varaner. Deras bett är dödligt giftiga och sägs bränna som eld. Kommodovaraner kallas ju fortfarande "dragons" på engelska.
    Intressant, det hade jag inte tänkt på innan. Och det är väl inget som hindrar att de var lite större för sisådär 3000 år sedan heller.
  • Dorian Ertymexx
    Ljusna skrev 2011-04-14 11:12:58 följande:
    Absolut, men det är väl många författare som inte alltid blivit uppfattade som de själva velat.

Det värsta med sådana serier är att de inte ens tar slut när författaren dör, de bara fortsätter och fortsätter! Det är lite zombie-varning på det hela. Men tack och lov finns det ett antal bra författare som inte faller i den fällan.
    Japp. Jag ska erkänna att jag mest har fördomar, då jag läst fasligt litet av dem. Men jag tillåter mig litet fördomar ibland. ;)
  • Dorian Ertymexx
    lokisse skrev 2011-04-14 11:13:07 följande:
    om mit minne inte sviker mig var det tolkien som hjälpte lewis att konvertera.
    det var djupt troende killar vi pratar om här. hela narnia är ju en mesias historia med aslan som ofras pa stenbord och aterupstar osv
    Japp, precis som Gandalf.

Det kan stämma, det har jag ingen koll på. Undrar om de andra i gruppen skrev något, och om de blivit kända för något annat som inte är lika populärkulturellt. Well, nerdpopulärkulturellt i alla fall. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-14 11:14:17 följande:
    Tack, då slapp jag...

På svenska borde det väl förresten bli "språknörd"? *bara för att vara riktigt jobbig*
    Hahaha, touché. Och helt korrekt. Men jag vågar vägra sådana nysvenskheter, så jag skriver nerd istället för nörd, mail istället för mejl och live istället för lajv. ;)
  • Ekorrfamiljen

Dorian: Island har fortfarande massor av alver! Där är tron på alver och deras inverkan på människornas liv starkt levande än idag. (Ja, kanske inte hos alla förstås, men det finns många som ännu tror på dem och anpassar sitt liv efter gamla regler om hur man ska leva för att inte stöta sig med alverna.) Själv säger jag alltid till innan jag häller ut vatten eller kissar på marken så att "di sma" ska hinna undan och inte skadas. Glömmer man att säga det innan man kissar kan de hämnas genom att ge en sveda (urinvägsinfektion)!! *vet*

Ja, kanske kom drakarna i Kina före varanerna på Kommodo. Jag vet inte.. Men jag tänkte att om de lever kvar på isolerade öar så är det väl inte otroligt att de en gång även levt på fastlandet. *spånar*

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?