• Agnes8­1
    Äldre 14 Apr 08:43
    22910 visningar
    13 svar
    13
    22910

    Visum och uppehållstillstånd Sverige, graviditet

    På grund av missförstånd har jag och min man nu följande alternativ:

    1. Ansöka om uppehållstillstånd för honom i Sverige (måste göras från hemlandet)

    2. Ansökta om visum "visiting friends and family" och sedan förlänga det på plats i Sverige.

    Vi har inte planerat att bosätta oss permanent i Sverige, vi vill testa om det går för oss att bo i Sverige, med jobb och trivsel.. Men om min man vill stanna längre än tre månader ska han ändå ansöka om uppehållstillstånd.

    Jag är gravid och vi vill verkligen inte skiljas åt inför födseln och föda i min mans hemland är definitvt inte ett alternativ för mig. Enligt Migrationsverket tar det cirka 7-9 månader för uppehållstillståndsansökan, förtur kan beviljas då jag är gravid, men det är inte säkert.

    Om vi ansöker om ett vanligt visum, så går det eventuellt att förlänga det (blir ett tillfälligt uppehållstillstånd) hos Migrationsverket om vi har bra skäl till det. Vet inte om graviditet kan anses vara ett bra skäl?

    Är också rädd att min man inte kommer att få ett visiting-visum över huvud taget, ambassaden inser kanske att vi har för avsikt att förlänga visumet, eftersom jag är gravid?

    Ni andra som har erfarenheter i detta, har jag uppfattat det hela korrekt? Och vad har ni för erfarenheter - snabbar Migrationsverket på ärenden vid graviditet? Kan min mans visum förlängas för att jag är gravid?

  • Svar på tråden Visum och uppehållstillstånd Sverige, graviditet
  • Äldre 14 Apr 11:20
    #1

    Hej!

    MV tar hänsyn till graviditet, absolut! Min man fick förtur till intervju på ambassaden i Kairo då jag var gravid (sedan fick jag missfall, men det är en annan historia). För oss tog det 3,5 månader att få uppehållstillståndet från den dagen han lämnade in papprena på ambassaden tills att MV ringde mig och sade att han är välkommen.

    Det som brukar ta lång tid är just att få intervjutiden på ambassaden. Efter intervjun skickar ambassaden dokument till MV, som i sin tur skickar ut papper till anknytningspersonen (du alltså). Så fort du har skickat tillbaka dem så behandlar de din ansökan.

    Jag skulle absolut söka uppehållstillstånd direkt. Detta av flera skäl:

    - Man har inte rätt att arbeta på turistvisum
    - Man får inget personnummer på turistvisum och kommer därför inte med i sjuk- och socialförsäkringssystemet. Vill din man vara föräldraledig t ex så har han itne rätt till det (eller får åtminstone inte föräldrapenning basterat på SGI).
    - Generellt sett är det enklare att få uppehållstillstånd än turistvisum. Detta har något med Schengensamarbetet att göra. Tror att det beror vilket land man kommer ifrån osv.
    - Det kostar lika mycket att ansöka om uppehållstillstånd som att söka turistvisum. Varför slösa pengar om ni ändå ska förlänga?

    Så kort och gott - sök uppehållstillstånd direkt! Han kommer garanterat att få det i och med att du är gravid. Får han inte permanent på en gång så får han ett tvåårstillstånd som är enkelt att förlänga!

    Lycka till!

  • Agnes8­1
    Äldre 14 Apr 12:23
    #2
    Kallfront skrev 2011-04-14 11:20:46 följande:
    Hej!

    MV tar hänsyn till graviditet, absolut! Min man fick förtur till intervju på ambassaden i Kairo då jag var gravid (sedan fick jag missfall, men det är en annan historia). För oss tog det 3,5 månader att få uppehållstillståndet från den dagen han lämnade in papprena på ambassaden tills att MV ringde mig och sade att han är välkommen.

    Det som brukar ta lång tid är just att få intervjutiden på ambassaden. Efter intervjun skickar ambassaden dokument till MV, som i sin tur skickar ut papper till anknytningspersonen (du alltså). Så fort du har skickat tillbaka dem så behandlar de din ansökan.

    Jag skulle absolut söka uppehållstillstånd direkt. Detta av flera skäl:

    - Man har inte rätt att arbeta på turistvisum
    - Man får inget personnummer på turistvisum och kommer därför inte med i sjuk- och socialförsäkringssystemet. Vill din man vara föräldraledig t ex så har han itne rätt till det (eller får åtminstone inte föräldrapenning basterat på SGI).
    - Generellt sett är det enklare att få uppehållstillstånd än turistvisum. Detta har något med Schengensamarbetet att göra. Tror att det beror vilket land man kommer ifrån osv.
    - Det kostar lika mycket att ansöka om uppehållstillstånd som att söka turistvisum. Varför slösa pengar om ni ändå ska förlänga?

    Så kort och gott - sök uppehållstillstånd direkt! Han kommer garanterat att få det i och med att du är gravid. Får han inte permanent på en gång så får han ett tvåårstillstånd som är enkelt att förlänga!

    Lycka till!
    Tack så mycket för svaret. Beklagar missfallet

    Låter bra att det tog 3,5 månad för er. Vi har cirka 4 månader på oss, innan jag ska föda. Vi är ju lite rädda att hamna i situationen att hans ansökan drar ut på tiden - han hinner inte anöka om turistvisum istället, med effekten att han inte kan vara med mig i Sverige vid vårt barns födsel. Har du någon aning om vi kan avbryta ansökan om det tar för lång tid? På Migrationsverket måste de ju ha hand om mycket mer dramatiska ärenden än detta, så att de skulle ta hänsyn till när jag ska föda.. det verkar orimligt.. beror säkert på vilket handläggare vi får..

    Arbeta i Sverige behöver han inte göra, han har eget företag i sitt hemland som han kan sköta på distans. Det är ok att göra det på turistvisum, vet inte hur det är med uppehållstillstånd. Men det är klart att det är lättare att vistas i Sverige med ett svenskt personnummer! Och ännu mer fördelaktigt om han gillar Sverige och vill att vi verkligen ska bo här

    I vårt fall är det dessutom så att min man som försörjer mig och inte tvärtom, det kommer han även göra när vi är i Sverige (jag kommer vara mammaledig med ingen eller lägsta sgi). Talar detta till vår nackdel? Det spelar ingen roll? Bostadsfrågan är löst.
  • Äldre 14 Apr 12:30
    #3

    MV kan inte neka honom uppehållstillstånd om ni har ett seriöst förhållande och kan bevisa det. Oavsett ekonomi och bostad. Så har jag förstått det i alla fall och jag har bekanta som har "tagit hit" män trots att de själva studerat, haft csn och inte haft egen bostad. MV är mycket generösa (eller snarare lagstifgningen) vad gäller att främja kärleken! :P

    Jag tror absolut att de tar hänsyn till att du snart ska föda. Mitt tips är att pusha på väldigt, både på ambassaden och på MV. Oftast är det som sagt ambassaden som är sega med intervjutid. Om din man bor nära svenska ambassaden i sitt hemland kanske han kan ställa sig på någon kö för återbud?

    Jag var till och med så lurig att jag fyllde i alla papper och skickade in i förväg, trots att man egentligen itne ska det. Vet inte om det gjorde av eller till dock.

    Hoppas att din man kan vara med dig när ert barn föds! Vi fick en liten son i slutet av januari och det var en fantastisk upplevelse! Hade inte velat göra det utan pojkens pappa.

  • Agnes8­1
    Äldre 14 Apr 19:55
    #4
    Kallfront skrev 2011-04-14 12:30:54 följande:
    MV kan inte neka honom uppehållstillstånd om ni har ett seriöst förhållande och kan bevisa det. Oavsett ekonomi och bostad. Så har jag förstått det i alla fall och jag har bekanta som har "tagit hit" män trots att de själva studerat, haft csn och inte haft egen bostad. MV är mycket generösa (eller snarare lagstifgningen) vad gäller att främja kärleken! :P

    Jag tror absolut att de tar hänsyn till att du snart ska föda. Mitt tips är att pusha på väldigt, både på ambassaden och på MV. Oftast är det som sagt ambassaden som är sega med intervjutid. Om din man bor nära svenska ambassaden i sitt hemland kanske han kan ställa sig på någon kö för återbud?

    Jag var till och med så lurig att jag fyllde i alla papper och skickade in i förväg, trots att man egentligen itne ska det. Vet inte om det gjorde av eller till dock.

    Hoppas att din man kan vara med dig när ert barn föds! Vi fick en liten son i slutet av januari och det var en fantastisk upplevelse! Hade inte velat göra det utan pojkens pappa.
    Grattis till sonen!

    Fortfarande tveksam till att vi ska ansöka om uppehållstillstånd, det finns ju inga garantier att han hinner få det. Men alternativet är inte heller särskilt bra och även osäkert.. Suck. Av två dåliga alternativ verkar det ändå vara det bästa..

    Tack för råd och info om hur ni har gjort det, skönt med lite "kött på benen" i hur hantera detta innan!
  • calipz­o
    Äldre 30 Sep 18:11
    #5

    Hur gick det för er?
    Jag är i en liknande situation nu... Jag och en barndomsvän kärade ner oss på utlandsresan och vi bestämde att han skulle besöka mig här i Sverige... Blev gravid trots skydd (samma dag som han anlände enligt barnmorskan).. Hade mensliknande flytningar fram till vecka 11, då uteblev mensen och jag gjorde ett gravtest som visade sig vara positivt.. Detta var två veckor innan hans hemresa och efter mycket om och men bestämde vi oss för att behålla vårt kärleksbarn och vi struntade i hans hembiljett.. Nu sitter jag här gravid i v 26 och MV tycker ändå han ska åka hem och ansöka om UT. Fattar inte varför de gör så, vi har velat vara laglydiga och ansöka direkt och slippa allt krångel men icke sa NIcke! Blir så jävla besviken med tanke på alla illegala som springer runt på stan, önskar att vi aldrig ansökt och sluppit vara nervös över att de ringer och hotar med att deportera. Stressen jag känner påverkar inte bara mig och pojkvännen negativt, vår bebis kan inte må bra av att jag ständigt bryter ihop så fort jag tänker på det.. 

    www.migrationsverket.se/info/4222.html

    Längst ner står de att om det inte är skäligt att be honom åka så gör dom inte de, men när fan är det inte de om flickvännen är gravid i sjätte månaden och han har väldigt liten chans att närvara vid förlossningen och ändå måste han resa och ansöka från hemlandet? Tänka sig att det finns så många ensamma mammor med barn till hjärtlösa fäder som skiter i sina ungar, och så har man turen att inte hamna där men istället sliter lagen itur vår lilla familj.

  • Agnes8­1
    Äldre 3 Oct 02:43
    #6

    @calipeso Hej, grattis till graviditeten! Det finns en Fl tråd som heter nåt i stil med "vi vars partner måste lämna landet". Där fick jag både stöd och hjälp av andra som varit i samma situation. Vi är ganska många om du inte hittar säg till så ska jag lera upp, är på mobilen nu. Vi ansökte om UT. Tog mindre än en månad! Vi var på ambassaden och pushade för prioritet ang intervjutid.. Skickade med brev om det där hänvisade till deras hemsa där det framgår att graviditet är skäl för prio, både på ambassaden och på MIG. Bifogade ultraljudsbilder och utdrag från min journal. Det behövdes ingen intervju.. Sen gick det rel snabbt.. Vi tjatade Genom att fråga ambassaden on gått iväg och sen MIG om de fått ansökan. Ringde ibland varannan dag.. Ett bra tips från den andra FL tråden var att skicka med bilder på mig och min man tillsammans med formuläret som MIG vill ha in. Jag tyckte det var smidigt till slut. Mycket enklare än jag hade förväntat mig. Har hört talas om fall där pojkvän fått UT direkt i Sverige. Synd att ni inte fick Han har redan förlängt visumet antar jag.. Både jag, min man och vår nyfödda dotter är här i Sverige nu. Lycka till! Låter Inte omöjligt att han hinner få uppehållstillståndet innan du föder! Ca 3 mån kvar till födsel.. Så länge han inte ansökt av andra anledningar än ankytning till dig tidigare..

  • Äldre 16 Apr 18:29
    #7

    Hej , 
    Jag behöver råd.

    min flickvän gravid- 5 veckor. Hon kommer hit för besök nu 27e maj. Vi har redan sökt uppehållstillstånd för henne men jag undrar  om hon kommer hit med hennes turist visa kan hon stanna här och göra interview här i sverige? 

  • Äldre 4 Jul 00:39
    #8

    HEJ JAG HETER CHNAR JAG BOR I SVERJE OCH JAG HAR SVENSKA MEDBORGARE JAG VAR GIFT MEN VI SKILJA OSS I TVÅ MÅNADER SEDAN .JAG VILL GIFTA MEG M ED MIN KUSIN HAN BOR I ERAK FÅ JAG ANSÖKA UPPHÅLSTILLSTÅND FÅR ATT JAG HAR TRE BARN MED MIN EXMAN DEM SÄGER NI MÅSTE VÄTA TILL SEX MÅNADER MEN JAG VILL GIFTA MEG IGEN FÅ JAG ANSÖKA UPPHÖLSTILLSTÅND FÖR MIN FRAMTIDS MAN TACK

  • Äldre 8 Jul 17:39
    #9
    chnar skrev 2013-07-04 00:39:03 följande:
    HEJ JAG HETER CHNAR JAG BOR I SVERJE OCH JAG HAR SVENSKA MEDBORGARE JAG VAR GIFT MEN VI SKILJA OSS I TVÅ MÅNADER SEDAN .JAG VILL GIFTA MEG M ED MIN KUSIN HAN BOR I ERAK FÅ JAG ANSÖKA UPPHÅLSTILLSTÅND FÅR ATT JAG HAR TRE BARN MED MIN EXMAN DEM SÄGER NI MÅSTE VÄTA TILL SEX MÅNADER MEN JAG VILL GIFTA MEG IGEN FÅ JAG ANSÖKA UPPHÖLSTILLSTÅND FÖR MIN FRAMTIDS MAN TACK
    Om man har barn som är små så tar det 6 månader innan skilsmässan går igenom och man kan inte gifta sig igen förrän dess.
  • Äldre 9 Jun 15:06
    #10

    Hej!

    Jag är gravid i 4 månaden, bebis kommer i november.

    Min sambo är i sverige på turistvisum som går ut i slutet på augusti.. jag undrar om det går att ansöka om uppehållstillstånd trots detta? Jag vet att vi kan förlänga turistvisumet precis som TS säger men sen vill jag ju att han ska kunna stanna.

    Blir det någon skillnad om vi gifter oss? 

    Vi har inte råd att han åker hem igen, ansöker om UT och sedan kommer tillbaka.. Och jag vill så gärna ha honom vid min sida när jag föder vårt barn samt att vi ska ha ett liv tillsammans här i Sverige med vårat efterlängtade barn :(

  • Äldre 26 Aug 11:48
    #11

    Hej min fru är gravid o hon är i Afrika jag vill att hon kommer till Sverige. Ansökan som ska fylla vad heter den är någon som vet tack.allsa är den nåt skällt ansöka. Tack för hjälpen

  • Äldre 26 Aug 12:22
    #12

    Låter som att du ska ansöka om anhöriginvandring. Kolla den här sidan för info: www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige.html

  • Äldre 21 Sep 22:34
    #13

    Hejsan..
    jag har lite frågor som jag hoppas att jag kan få svar på..

    Min granne har precis fött barn med sin sambo som inte har fått uppehållstilstånd.
    Hon har fått svenskt pass för några år sedan.

    Han är född i saduiarabien men bott i Palestina men har inte inget uppehållstillstånd där nu. Polisen har hans pass men kan inte skicka tillbaka till något av dessa länder.

    Vad kan hända nu?
    Jag trodde för några år sedan att mannen inte behövde lämna Sverige om hans kvinna sambo eller som gift som är gravid eller fött barn till ett sitt hemland för att söka anknytning  till familjen.

    Han har bott i Sverige i ca 3,5 år och bott med sin sambo ca 2,5 år tillbaka.

    Vore så snällt att få svar på detta..

Svar på tråden Visum och uppehållstillstånd Sverige, graviditet