• Parniara

Vi som pumpar- tipstråd

Är det nån mer som av en eller anledning inte ammar, men som pumpar och ger barnet bröstmjölk med flaska? Ska vi tipsa och stötta varandra?

Mitt mål är att i stort sett helamma med pump så länge vi är hemma i alla fall.

Jag var väldigt besviken på mig själv att jag inte fick till det med amningen, men efter att ha läst denna tråden insåg jag att jag är en pumpammare.
    www.familjeliv.se/Forum-3-187/m53520933.html

Idag har jag varit på Jula och köpt en vattenkokare som man kan ha i bilen så man kan koka vatten för att värma mjölk även om man är ute på tur. Jag värmer mjölken i vattenbad, hur gör ni andra?

• Svar på tråden Vi som pumpar- tipstråd
  • Parniara

www.pumpingrules.blogspot.com/

kul att läsa alla historier om dem som fått det till att helamma med pump. Jag har klarat 8 veckor nu. Tyvärr har jag varit ordentligt magsjuk med diarre och kräkningar i helgen så det har minskat drastiskt Hoppas det tar sig upp om några dagar, ska försöka pumpa varannan timme några dagar.

• Amlin
    Parniara skrev 2011-05-23 20:53:32 följande:
    www.pumpingrules.blogspot.com/

kul att läsa alla historier om dem som fått det till att helamma med pump. Jag har klarat 8 veckor nu. Tyvärr har jag varit ordentligt magsjuk med diarre och kräkningar i helgen så det har minskat drastiskt Hoppas det tar sig upp om några dagar, ska försöka pumpa varannan timme några dagar.
    Oj, enligt de reglerna ska man ju pumpa skitofta... jag är nog inte i närheten av så tät pumpning. :-/
  • Parniara
    Amlin skrev 2011-05-23 22:26:40 följande:
    Oj, enligt de reglerna ska man ju pumpa skitofta... jag är nog inte i närheten av så tät pumpning. :-/
    men du ammar ju också, det hjälper troligen massor.

Jag har redan idag mer mjölk, så vätskebristen gjorde nog sitt för att misnak mjölkmängden.
  • Amlin
    Parniara skrev 2011-05-24 11:36:53 följande:
    men du ammar ju också, det hjälper troligen massor.

Jag har redan idag mer mjölk, så vätskebristen gjorde nog sitt för att misnak mjölkmängden.
    Förvisso, men bara någon enstaka gång per dag det känns väldigt sällan, mest som en mysgrej för barnen. Å andra sidan ammar jag ju tvillingar så det kanske bidrar till att hålla igång produktionen...
  • riparbella

Jag helpumpade i 6  månader.  Inget jag idag skulle göra om, men jag har mycket erfarenhet av det. Så är det något jag kan hjälpa till med gör jag det gärna!

• Veronica76

Riparbella- varför skulle du inte göra om det?
    Jag är inne på v 11 med att pumpa men ger ca ett mål ersättning om dagen då man är ute på äventyr då jag tycker det är lättare med ersättning än att ta med bröstmjölk (utifall den skulle förvaras fel å bli dålig, man blir ju lite snål på det man fått ut)

Har ingen aning om hur länge jag kommer hålla på med detta, beror på hur mkt man får ut.

Hur gör ni andra när ni ska ut på stan/längre utflykt? Tar ni med pump å pumpar ut eller planerar så ni kommer hem tills det är dags?

Jag har börjar få knölar i bröstet om jag väntar mer är 4 h mellan gångerna. Är väl en följd av att jag intensivpumpade för att öka produktionen. Men hur gör man nu för att bibehålla samma mängd men att kanske kunna få ut det var 4-5 timme istället för varannan/tredje timme?
    Vill ju inte riskera att få mjölkstockning!

• Parniara
    Veronica76 skrev 2011-05-25 08:15:57 följande:
    Riparbella- varför skulle du inte göra om det?
    Jag är inne på v 11 med att pumpa men ger ca ett mål ersättning om dagen då man är ute på äventyr då jag tycker det är lättare med ersättning än att ta med bröstmjölk (utifall den skulle förvaras fel å bli dålig, man blir ju lite snål på det man fått ut)

Har ingen aning om hur länge jag kommer hålla på med detta, beror på hur mkt man får ut.

Hur gör ni andra när ni ska ut på stan/längre utflykt? Tar ni med pump å pumpar ut eller planerar så ni kommer hem tills det är dags?

Jag har börjar få knölar i bröstet om jag väntar mer är 4 h mellan gångerna. Är väl en följd av att jag intensivpumpade för att öka produktionen. Men hur gör man nu för att bibehålla samma mängd men att kanske kunna få ut det var 4-5 timme istället för varannan/tredje timme?
    Vill ju inte riskera att få mjölkstockning!

Bra frågor Veronica, hoppas vi får svar.

Jag har googlat ganska mycket på exclusive pumping och eping för det finns hela forum med detta i Amerika. Jag miste halva min mjölkmängd nu när jag blev magsjuk i helgen, men idag onsdag är det klart på väg upp. Idag provade jag tipset att pumpa stående för det tydligen tömmer brösten bättre och fick ut mycket för att vara mitt på dagen.

Jag orkar inte pumpa varannan timme, då skulle jag ge upp. Jag pumpar kl 03,06,11,14,17,20 och 23 så 7 gånger per dygn och får ut mellan 100-180 ml per gång. Ska prova tipset att intensivpumpa 2 timmar varje kväll, när man ändå ser på tv. Dvs pumpa 10 minuter varje gång det är reklam. Så får mannen ta babyn den tiden.

När vi ska ut klarar mina bröst att hoppa över 1 pumpning så jag klarar mig 6-7 timmar utan att få problem. Har haft mjölkstockning 2 gånger när det gått för länge men maratonpumpat direkt jag känt knölarna båda gångerna och fått bort det på nån dag.

När vi ska iväg tar jag med mig den sist pumpade mjölken, Lillan äter den rumstempererad. Men ofta har jag en termos varmvatten så jag kan göra värmebad i en liten plastbytta. Och går det mer än de 6 timmarna mjölken är hållbar så måste jag ju pumpa i vilket fall som helst. Men jag erkänner att jag alltid har en påe ersättning i skötväskan som försäkring. Dessutom har jag en liten handpump som jag använt när vi gått bort på kvällarna.

• riparbella

Hej igen!
    På frågan varför jag inte skulle göra om det är svaret att jag ägnade på tok för mycket tid åt att pumpa eller planera hur jag skulle kunna pumpa. Idag är min dotter snart två år och jag har fått distans till den tiden. Jag var övertygad om att det var det bästa för min dotter då, att få bröstmjölk. Och jag är stolt över att jag fixade det. MEN nu kan jag tänka att "varför låg jag inte kvar och myste med henne på morgonen i stället för att skynda ned och pumpa morgonmjölk medan hon sov, varfär steg jag upp i varje natt och pumpade fast hon sov på nätterna, varför gav jag henne inte ersättning när vi var ute så att jag slapp värma vattenbad och "slabba" med rätt temperarurer och dessutom se till att åka hem i tid så att jag kunde pumpa. Jag ägnade så många timmar per dygn åt detta pumpande, timmar som jag kunde ha gjort roligare saker med.

När mjölken i bland var av mindre mängd pumpade jag  under perioder oftare på nätterna och på så sätt fick jag upp produktionen igen.  Jag fick ut mellan 100-300 varje gång.

Min dotter gjorde en omfattande operation som nyfödd och  jag tänkte att "hon åtminstone skulle få min mjölk" efter allt hon tvingades gå igenom. Efter oepratioen med  efterföljande sondmatning så kunde hon inte suga, skrek efter 10 sekunder.

Ni är fantastiska som pumpar! Jag tycker att det är mycket klokt av er att även ge ersättning ibland. Låt inte pumpandet styra allt för mkt bara o se till att ni  hinner göra trevliga saker.

• lixomsofie

Hej! jag pumpar fortfarande mellan 150-200 ml fem gånger per dygn... liten äter mellan 500-600 mjölk och innan ca 300 ersättning per dygn till det.. men just haft ökning så idag har han ätit runt 200 ml varje mål... hur mycket äter era barn va? min lilla blir 8 veckor på torsdag...

jag kan inte bestämma mig för om jag ska försöka öka produktionen eller inte... vet att jag inte kommer orka att i längden pumpa fler ggr per dygn än vad jag gör idag men går det att få upp produktionen om jag pumpar oftare några dagar så att det sedan kommer mer vid de fem "vanliga"pumpningarna jag gör/har... jag pumpar bara manuellt nu så det är lite slitigt men ger mer än den elpump jag hade och nu kan jag dessutom dubbelpumpa varje gång för jag har två...
    tips och idéer?

• roxan

Hej. Jag är oxå pumpammare och undrar som lixomsofie om man kan öka produktionen så att man får mer mjölk per pumpning?

Min dotter är 1 månad och äter mellan 100-130  ml per mål och hon äter ungefär 8 gånger per dygn. Jag antar att hon äter ganska mkt... Hon får ersättning ngt/några mål per dag. Jag pumpar oxå ungefär 5 gånger per dygn och jag kommer upp i 150-170 ml per gång. Hade gärna fått ut lite mer per tillfälle, men vill samtidigt hålla pumpningen på ungefär 5 gånger per dygn så jag orkar pumpa så länge som möjligt.

Var hos barnmorskan idag på återbesök. Hon var så imponerad att jag orkar pumpa! Skönt att höra när man varit ganska knäckt i början av att amningen inte fungerade.

Svar på tråden Vi som pumpar- tipstråd