• Parniara

Vi som pumpar- tipstråd

Är det nån mer som av en eller anledning inte ammar, men som pumpar och ger barnet bröstmjölk med flaska? Ska vi tipsa och stötta varandra?

Mitt mål är att i stort sett helamma med pump så länge vi är hemma i alla fall.

Jag var väldigt besviken på mig själv att jag inte fick till det med amningen, men efter att ha läst denna tråden insåg jag att jag är en pumpammare.
    www.familjeliv.se/Forum-3-187/m53520933.html

Idag har jag varit på Jula och köpt en vattenkokare som man kan ha i bilen så man kan koka vatten för att värma mjölk även om man är ute på tur. Jag värmer mjölken i vattenbad, hur gör ni andra?

• Svar på tråden Vi som pumpar- tipstråd
  • Farfalla
    riparbella skrev 2011-05-25 22:10:14 följande:
    Hej igen!
    På frågan varför jag inte skulle göra om det är svaret att jag ägnade på tok för mycket tid åt att pumpa eller planera hur jag skulle kunna pumpa. Idag är min dotter snart två år och jag har fått distans till den tiden. Jag var övertygad om att det var det bästa för min dotter då, att få bröstmjölk. Och jag är stolt över att jag fixade det. MEN nu kan jag tänka att "varför låg jag inte kvar och myste med henne på morgonen i stället för att skynda ned och pumpa morgonmjölk medan hon sov, varfär steg jag upp i varje natt och pumpade fast hon sov på nätterna, varför gav jag henne inte ersättning när vi var ute så att jag slapp värma vattenbad och "slabba" med rätt temperarurer och dessutom se till att åka hem i tid så att jag kunde pumpa. Jag ägnade så många timmar per dygn åt detta pumpande, timmar som jag kunde ha gjort roligare saker med.

När mjölken i bland var av mindre mängd pumpade jag  under perioder oftare på nätterna och på så sätt fick jag upp produktionen igen.  Jag fick ut mellan 100-300 varje gång.

Min dotter gjorde en omfattande operation som nyfödd och  jag tänkte att "hon åtminstone skulle få min mjölk" efter allt hon tvingades gå igenom. Efter oepratioen med  efterföljande sondmatning så kunde hon inte suga, skrek efter 10 sekunder.

Ni är fantastiska som pumpar! Jag tycker att det är mycket klokt av er att även ge ersättning ibland. Låt inte pumpandet styra allt för mkt bara o se till att ni  hinner göra trevliga saker.
    Kan instämma i det mesta du har skrivit!
    Jag pumpade i 7månader då sonen var sjuk och inte orkade amma själv.
    Då i den stunden så kändes det som att det var värt allt slit, vilket det ändå var nu när jag kan jämföra amning med lillasyster..
    På natten pumpade jag då jag ändå sondmatade pojken och han sov oftast.. 

Jag skulle faktiskt göra om det till viss del om vi får fler barn som inte kan amma, men högst nån månad.

Och ni är underbara som kämpar för att ge era barn er bröstmjölk! :)
  • Amlin

MItt tips så här i värmen är vätska vätska vätska! Jag märker direkt om jag druckit dåligt och jag fullkomligt häller i mig vätska.

Jag både amma och pumpar men vanligtvis ammar jag säg 2 ggr/dag då pumpar jag kanske 4-5 gånger utöver det. Jag pumpar mellan säg 150 ml till 300 per gång beroende på hur tät jag pumpar. Rekordet är 380 ml på en omgång men då hade jag slarvat och låtit det gå mååånga timmar mellan pumpning/amning. Attans så ont jag hade då.

Jag skulle gärna se att jag kunde öka på antalet amningar lite men jag får ont direkt så jag får väl fortsätta med den här blandningen så länge som jag orkar och så länge det finns mjölk. I nuläget får de 1 omgång ersättning per dag vanligtvis till natten för vi upplever att de sover lite bättre då.

• Amlin

Vi ska på bröllop till helgen, en heldag blir det med alla barn närvarande. Amma hela dagen och singelamning dessutom kommer jag inte fixa både pga smärtan och för att jag inte komer ha min tvillingamnignskudde mm med mig. JAg vet inte heller om jag kan släpa med mig min stora dubbelpump dit för jag tror inte det finns något ställe i lokalen där man kan upprätta en pump-station. Jag har dock ett sånt litet apoteket-plaströrs pump som jag tänkte jag kunde ta med.

Har någon av er varit i väg på nåt sånt? Hur har ni löst matfrågan?

• Mag

Hej! Jag pump-ammar inte, men pumpar för att öka produktionen. Har ni erfarna några tips på "pump-ställningar" så att man inte behöver få så ont i ryggen när man pumpar? Man måste ju sitta lite framåtlutad för att inte det ska läcka mjölk under bröstet. Jag använder medela symphony elpump.

Mag

• Amlin
    Mag skrev 2011-06-02 23:49:42 följande:

Hej! Jag pump-ammar inte, men pumpar för att öka produktionen. Har ni erfarna några tips på "pump-ställningar" så att man inte behöver få så ont i ryggen när man pumpar? Man måste ju sitta lite framåtlutad för att inte det ska läcka mjölk under bröstet. Jag använder medela symphony elpump.

Mag

När jag är trött så sitter jag antingen lite bakåtlutad men håller amnignsinlägg under "tratten" för att undvika spill eller så sitter jag i soffan och lägger överkroppen över armstödet på soffan som står brevid så jag nästan kan sova där ett tag.
  • Parniara
    Mag skrev 2011-06-02 23:49:42 följande:

Mag

På nätterna kan jag ibland sitta framåtlutad med pannan på kudde som jag stöder på spjälsängen och då händer det att jag somnar. Annars är det nog bara att gilla läget att man får sitta lite illa.
  • Parniara
    Amlin skrev 2011-05-31 22:52:37 följande:

MItt tips så här i värmen är vätska vätska vätska! Jag märker direkt om jag druckit dåligt och jag fullkomligt häller i mig vätska.

Jepp så är det. Märkt direkt nu när det varit varmt och jag har druckigt dåligt. Pumpar alltid minst 200 ml per omgång, men igår när jag knappt nåt var det bara runt 150 ml. sen boostade jag med vatten på kvällen och på morgonen var jag tillbaka på det normala.

Är stolt att jag nu är inne på tredje månaden och det känns som om jag kan fortsätta en bra stund till. Man blir ju van med pumpandet. Dessutom har jag 40 burkar i frysen. Målet från början var ju bara att ge bröstmjölk första månaden.

• Amlin

JAg upptäkte en fördel med pumpandet i helgen. Det planerade bröllopet blev inte av för min del eftersom twinsen var sjuka. Ett par timmar efter att resten av familjen åkt fick jag migrän och med migräntablett i kroppen får man inte amma på 24 timmar. Iom att jag pumpade var det ju bara att pumpa och kasta medicinmjölken och ge mjölk ur kylen så länge det räckte! och sen ersättning Kalasbra. Annars hade jag ju inte kunnat ta medicin och jag tror inte att jag hade pallat två förkylda spädbarn en hel dag med migrän.

Men återigen, vätska vätska vätska! Oj vad det märks snabbt om man itne dricker som man ska!

• Amlin
    Parniara skrev 2011-06-05 21:54:31 följande:

Jepp så är det. Märkt direkt nu när det varit varmt och jag har druckigt dåligt. Pumpar alltid minst 200 ml per omgång, men igår när jag knappt nåt var det bara runt 150 ml. sen boostade jag med vatten på kvällen och på morgonen var jag tillbaka på det normala.

Är stolt att jag nu är inne på tredje månaden och det känns som om jag kan fortsätta en bra stund till. Man blir ju van med pumpandet. Dessutom har jag 40 burkar i frysen. Målet från början var ju bara att ge bröstmjölk första månaden.

Härligt att ha så mycket i frysen! JAg har funderat på att frysa men iom att mjölken ska räcka till två så blir det inte så mycket över trots att jag pumpar riktigt mycket nuförtiden. Dessutom har jag ju haft problem med svamp så ajg vet inte om jag vågar frysa mjölken, trist att "spara" svampinfektionen i frysen liksom... men så smidigt det hade varit om mjölken skulle sina. Jag vill gärna hålla igång mjölken så länge att man ka nge smakisar och bröstmjölk samtidigt. Smakportioner i skydd av amningen är ju vanligt att man hrö talas om och det vill man ju kunan ge dem, samtidigt vill jag inte börja med smakisar för tidigt heller bara för att garantera mjölktillgången.
Svar på tråden Vi som pumpar- tipstråd