riparbella skrev 2011-05-25 22:10:14 följande:
Hej igen!
På frågan varför jag inte skulle göra om det är svaret att jag ägnade på tok för mycket tid åt att pumpa eller planera hur jag skulle kunna pumpa. Idag är min dotter snart två år och jag har fått distans till den tiden. Jag var övertygad om att det var det bästa för min dotter då, att få bröstmjölk. Och jag är stolt över att jag fixade det. MEN nu kan jag tänka att "varför låg jag inte kvar och myste med henne på morgonen i stället för att skynda ned och pumpa morgonmjölk medan hon sov, varfär steg jag upp i varje natt och pumpade fast hon sov på nätterna, varför gav jag henne inte ersättning när vi var ute så att jag slapp värma vattenbad och "slabba" med rätt temperarurer och dessutom se till att åka hem i tid så att jag kunde pumpa. Jag ägnade så många timmar per dygn åt detta pumpande, timmar som jag kunde ha gjort roligare saker med.
När mjölken i bland var av mindre mängd pumpade jag under perioder oftare på nätterna och på så sätt fick jag upp produktionen igen. Jag fick ut mellan 100-300 varje gång.
Min dotter gjorde en omfattande operation som nyfödd och jag tänkte att "hon åtminstone skulle få min mjölk" efter allt hon tvingades gå igenom. Efter oepratioen med efterföljande sondmatning så kunde hon inte suga, skrek efter 10 sekunder.
Ni är fantastiska som pumpar! Jag tycker att det är mycket klokt av er att även ge ersättning ibland. Låt inte pumpandet styra allt för mkt bara o se till att ni hinner göra trevliga saker.
Kan instämma i det mesta du har skrivit!
Jag pumpade i 7månader då sonen var sjuk och inte orkade amma själv.
Då i den stunden så kändes det som att det var värt allt slit, vilket det ändå var nu när jag kan jämföra amning med lillasyster..
På natten pumpade jag då jag ändå sondmatade pojken och han sov oftast..
Jag skulle faktiskt göra om det till viss del om vi får fler barn som inte kan amma, men högst nån månad.
Och ni är underbara som kämpar för att ge era barn er bröstmjölk! :)