Manchester skrev 2011-04-16 18:46:05 följande:
Kalla det sjukdom, läggning eller vad du vill. Ett PROBLEM är det i vilket fall som helst. Antingen väljer pedofilen att leva ut sin läggning, dvs ha sex med ett barn och då är det i allra högsta grad ett problem för barnet. Eller så lyckas pedofilen hålla sin läggning helt på fantasinivå och då är det sannolikt ett problem för honom/henne. Jag kan inte tänka mig annat än att det är jobbigt att enbart bli sexuellt attraherad av personer (i det här fallet barn) som det vore brottsligt att ha ett sexuellt förhållande med och som man VET att man skadar om man har sex med dem.
Det går verkligen inte att jämföra med homosexualitet, en önskan att ha sex med många samtidigt, att enbart attraheras av människor som är 40 år äldre än man själv eller någon annan läggning som kanske avviker från majoritetens. Så länge det handlar om två vuxna människor som själva är i stånd att välja vem de ska ha sex med, leva med och älskas av så får givetvis alla göra som de vill. Pedofilen avviker från det mönstret genom att attraheras av barn som vanligen är så unga att de både fysiskt och psykiskt skulle ta skada av ett sexuellt förhållande och som dessutom är för omogna för att själva kunna - eller få - fatta den sortens beslut själva. Ser du inte den skillnaden?
Jag förstår din ståndpunkt, men jag tycker ändå det är fel att kritisera TS så hårt enbart pga hans läggning. Det är inte OK att hata alla avvikande sexualiteter bara för att de inte stämmer överens med din. Ifall man känner sådant förakt kanske det är bäst att hålla det för sig själv, precis som pedofilens bästa alternativ vore att hålla dessa tankar på en fiktiv nivå. Inte sant?
Jan