• Maruid

Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)

Hiavatha skrev 2011-05-31 22:52:07 följande:
    Och här kommer en liten bild på underverket Hjärta
    Grattis till söta killen!
  • Maruid

Här kommer så en bild på Ruqayyah som sover hon sin far.

Nu har det gått ett par dagar här hemma och vi börjar vänja oss vid varandra. Hon ammar på som bara den, nästan hela tiden om hon får och ibland om hon inte verkar helt nöjd ger vill Nan på sked då jag inte vill låta henne vänja sig vid flaskan. Det verkar i alla fall fungera för igår hade hon gått upp 60 gram bara sedan i måndags morse och därmed börjat ta igen den vikten hon tappade efter förlossningen. Igår eftermiddag/kväll var hon ganska oregerlig och ledsen, sannolikt på grund av magknip men det är ju nästan att vänta såhär i början.

Håller med om att det är skönt att läsa om hur det går för er andra och få tips ; )
  • Maruid
    Kottemor skrev 2011-06-02 15:53:50 följande:
    Så fin hon är! Jag är lite nyfiken på hennes fina namn, har nämligen aldrig hört det förr. 

Härhar vi haft en H E M S K! natt, fy farao, jag är helt färdig!! Oscar har vaknat hela tiden och velat äta småskvättar HELA tiden. Gråtit omvartannat och varit allmänt oregerlig  
    Kom sen på i morse att han inte bajsat på hela dagen igår och börja misstänka att det var problemet... efter lite hjälp med tempen fick jag honom att bajsa MÄNGDER och nu sover han så sött så sött! Inte ett knyst har han sagt sen han fick ut det som stod i magen, lilla stackaren! 

Hoppas innerligt att han sover bättre inatt   
    Hennes namn (som uttalas i princip Rokaia) är arabiska och kommer ursprungligen från en av Profeten Muhammeds döttrar. Jag har alltid sagt att jag vill att barnen har lite annorlunda namn men med en fin och betydelsefull innebörd som har något att förmedla. Men det var faktiskt min svärmor som kom med förslaget redan då jag väntade barn förra gången men då blev det ju en pojke.

Jobbigt med köriga nätter. Vet allt om det från förra barnet då vi bokstavligt talat alltid sov och åt i skift eftersom han hade oerhörda problem med gaser, knip och kolik innan vi fattade att han behövde specialkost på grund av sin sjukdom. Det var långa och kämpiga veckor. Men de flesta barn får ju även vanligvis lite kör i magen så man får som du skriver hjälpa dem på traven med alla trick man kan.
  • Maruid
    Mary skrev 2011-06-03 10:42:57 följande:
    Hej alla! Jag fick min Edvin den 1 maj, och har inte varit inne här sen dess... Har inte haft tid... Konstigt va?
    Hehe, nej men nu ska jag försöka läsa ikapp. Just nu sitter jag och ammar framför datorn :)
    Grattis till er Edvin, är allting bra med er?
  • Maruid
    sarasessi skrev 2011-06-06 12:00:45 följande:
    Ja, det kanske blir bättre om några veckor. Jag tycker främst att det är nätterna som är jobbigast. Då han vill äta väldigt ofta och det inte blir så mycket sömn emellan. På bvc sa dem att jag ska amma i 20 min och sedan vänta 3 timmar till nästa amnning men efter 1 1/2 eller 2 h så visar han tydligt att han är hungrig och skriker tills han får bröstet. Har försökt att trösta på andra sätt eftersom bvc sa att det inte handlar om hunger när det är så tätt inpå att jag ammadfe honom sist... men jag har verkligen försökt och det enda som hjälper är bröstet. *Suck* Söt din lille är med :) Fina ögon!! Ang din insektsfobi. Jag köpte insektsnät till barnvagnen på ullared...funkar finfint...dock ä det ju inte så många insekter än.

Jag tycker att det där med hur mycket/ofta/länge man ska amma är svårt. Jut nu följer jag bara dotterns behov, det går inte att misstolka signalerna och det finns som du skriver då inga sätt att lugna henne förrutom med amning eller ersättning.

Hon ammar bra och ibland kan det gå ganska många timmar emellan, det har hänt att hon sovit fem till sex timmar i sträck medan andra gånger hinner det gå en knapp timme innan hon vill äta igen. Och ibland äter hon så tätt och ofta att jag ger henne lite tillägg också men ska börja pumpa så snart jag hämtat pumpen.

Jag har i alla fall noterat att hon druckit betydligt mer under helgen samtidigt som det varit jättevarm så jag har börjat misstänka att det är för att hon blir mer törstig då det är varmt.
  • Maruid
    Fröken Löken skrev 2011-06-07 12:36:32 följande:
    Tack madeleinelouise för bilderna, var ju inte så som jag föreställde mig :) det ser kanon ut! :)
    En annan fråga... Hur klär ni era små nu när det är så varmt?
    Läste på growingpeople.se att klädsel för en lagom varm sommardag (vad för grader det nu är) skulle vara:
    En långärmad bomullströja och långa bomullsbyxor.
    Extra sparkdräkt (vid behov)
    Sockor
    Mössa (solhatt)
    Kofta (vid behov)
    Filt av olika tjocklek, att lägga på och ta av, allt eftersom temperaturen växlar.

Jag tycker det låter mycket!? Jag har haft Agnes i bara lång- eller kortärmad body i vagnen, och ingen mössa... Känns som att hon skulle koka i den!? Vagnen har hållt ca 25 grader.

Idag ska vi åka på minisemester till mormor och morfar för att bli lite bortskämda medan sambon rockar loss på Sweden rock :) kanske att det blir lillans första besök där också då vi har ett flertal stugor att vistas i :) vi får se!!!

Hoppas ni alla får en härlig dag!
    Normalt sätt klär jag Ruqayyah i body, byxor, strumpor och en tunn mössa. Men under helgen har allt utom bodyn oftast åkt av för känner man på ryggen på henne är hon supervarm trots att vi håller oss i skuggan. Försöker dock oftast behålla mössan på men det är mest för drag och sådär. Här hemma blir det oftast att hon bara ligger i bara blöjan eller en tunn kortärmad body eller t-shirt.

På natten har hon sovit i allt från hel pyjamas till ett linne och underbyxor till bara blöjan helt bereoende på hur varmt det varit när vi gått och lagt oss. Jag har läst överallt att det är värre med värme än kyla för en bebis så jag brukar försöka ha fönstret halvöppet och sedan har hon flera olika filtar och täcken på natten som jag drar på och av efter hand.

Jag tror man får prova sig fram och sannolikt är bebisar olika men man brukar ju säga att om barnet är varm mellan skulderbladen så har det en lagom temperatur så man får väl testa helt enkelt.
  • Maruid
    EvaChristina skrev 2011-06-09 13:30:46 följande:
    Ja här har vi också drabbats av svamp, eller i alla fall Elsa som har vit beläggning på tungan. Jag vet inte om jag har det på bröstvårtorna men jag baddar dem också med vichyvatten för säkerhets skull. Någon som vet hur lång tid det tar innan det går bort? Har än så länge bara penslat 5-6 gånger på Elsa (sedan igår em) men jag ser ingen skillnad alls än. Funderar på om det gör ont eller innebär obehag för henne? Tycker det varit så mkt gnäll och skrik nu senaste dagarna...

Från ca 8-11 i morse ammade vi nästan konstant. Varje gång jag trodde hon var färdigäten började hon bli orolig igen efter ett par minuter och det enda som hjälpte var bröstet. Är himla glad att vi har fått till det dör med att amma liggandes nu (visseligen med amningsnapp), det blir så mkt enklare när man själv är yr och matt av sömnbrist.

I förrgår konstaterades att tillägget ab ersättningen hjälpt henne att gå upp nästan ett halvt kg på en vecka Så nu minskar vi ner på den och hoppas att min mjölk så småningom ska täcka hennes behov helt. (Efter bröstinflammation med feber gick produktionen ner och lilla E gick inte upp i vikt.)
    Törsten har sannolikt med svampen att göra eftersom svampen kan svida lite i munnen på barnet och att det därför lindrar när dem dricker. Fungerar inte vishyvatten så finns det medecin mot svamp som tydligen fungerar så gott som på direkten. Hoppas det går över snart i alla fall för det måste vara hur drygt som helst.
  • Maruid
    Friida11 skrev 2011-06-13 21:17:54 följande:

Är det någon annan som kompleterar med ersättning? Jag ammar så ofta jag kan och orkar men ibland får lill tjejen ersättning någon enstaka gång om dagen oftast till natten. Men ni som också kompleterar hur går det för er och hur delar ni upp måltiderna?

Jag ger också extra. Jag började göra det redan på BB efter en natt då Roxy ammat i princip konstat mellan 17 och midnatt. Då sa sköterskan att vi kunde prova med lite ersättning också för att skona mina bröstvårtor en aning. Sedan har vi fortsatt med det och hon får helt enkelt när hon inte verkar nöjd efter amningen. Då dricker hon normalt mellan 30 och 60 milliliter Nan 1 som jag ger henne med ett litet mätglas.

Nu har jag dock skaffat pump och börjat pumpa ut mjölk. Jag har nämligen funderat på om det är så att där inte är så mycket mjölk att hon blir nöjd. Men nu de senaste dagarna verkar där vara mer än tillräckligt och ändå är det som om hon i slutet av amningen inte har tålamod att amma klart utan vill ha en sista slurk i glaset, även om det ibland rör sig om så lite som 10 eller 15 milliliter innan hon somnar.

Jag har lätt för att stressa upp mig men försöker att säga till mig själv att hon ska få bestämma rytmen. Men drömmen hade helt klart varit att slippa detta springande med några milliliter ersättning hit eller dit och gärna slippa pumpa också. Men vi försöker lite i taget och jag försöker se till så att hon ammar så ofta som möjligt så löser vi förhoppningsvis ut ersättningen på sikt.
  • Maruid

Amningste säger jag bara!

Här har vi ända sedan Ruqayyah föddes gett henne lite extra tillägg för att hon ofta verkat missnöjd efter matningen och inte kommit till ro riktigt. Detta har stört mig och jag har velat få upp produktionen mer för att kunna amma fullt och slippa att blanda ersättning.

Så jag läste om amningste och frågade också BVCsköterskan om råd. Hon sa samma sak: amningste. Så sagt och gjort kokte jag ihop en liter igår och drack under dagen. Och sedan tidigt i morse har hon bara ammat, vid två tillfällen bara på ena bröstet vilket aldrig har hänt, och sedan somnat lungt efter varje matning.

Jag är helt förvånad att hon nu inte fått något ersättning på mer än 12 timmar och sover så gott och länge mellan varven. Hon sov fem och en halv timme efter sista amningen från midnatt men vaknade inte hysterisk och jättehungrig som hon brukar utan verkade vara på ovanligt gott humör. Kan det bero på att amningsteet också hjälper mot bebisens köriga mage och gör oss allmänt lugnare? Vem vet men det verkar onekligen som det fungerar. Jag blev dock förvånad över att det verkar ha fungerat så fort, jag trodde det skulle ta ett par dagar.

Nåväl, vill du ha upp produktionen så ge det en chans i alla fall. Jag har en ny liter i köket och kommer absolut fortsätta om vi får sådana här resultat ; )

• Maruid

Amningste gör jag på 2 tsk anis, 2 tsk kummin och 2 tsk fänkål.
    Krossa fröna lite i en mortel.
    Blanda i kastrull med 1 liter vatten.
    Låt koka upp och sjud sedan i 10 minuter.
    Sedan häller jag allt med fröerna kvar i en tekanna som får stå framme under dagen.
    Kan inte säga att det är gott men inte äckligt heller. Drickbart helt klart och vad gör man inte för att få upp produktionen för oss som inte har.

För det där med ersättning är ju en diskussionsfråga. Alla BM och bvc sköterskor jag träffat under dena graviditet och efter förlossning har alla haft inställningen att barnet ska inte vara hysteriskt och hungrigt om man inte har mjölk. Så för att stiumlera produktionen är det ett råd att amma först men blir barnet inte mätt så ska man ge ersättning efter. Och det är kanske lätt att säga att man ska låta bli men jag tänker inte låta mitt barn gråta nätterna igenom av hunger för att produktionen inte kommit upp som den ska. Då kan de få millilitrarna ersättning man ger vara värt att barnet känner sig mätt och glad och kan sova bra.

Svar på tråden Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)