• malinelliot

1:a natten utan mat....

Hej!
    Efter att ha varit vid BVC i går och fått order om att ta bort nattmålet för vår 3månaders så har vi överlevt 1:a natten.
    Hon är ett litet matvrak och låg tydligen på översta kurvan så BVC tyckte att det var dags att dra ner...
    Känns väl si så där...

Hur och när äter era bebisar runt 3månader?

• Svar på tråden 1:a natten utan mat....
  • Finesse

TS: Hur mkt väger hon då? Jag skulle lyssna på bebisen och inte bvc.. Det kommer jag att göra om nån säger att jag ger min son för mkt mat.. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • thegoddess

man kan ju tänka tvärt om med. hur vet man att hon är hungrig. hon kanske äter av ren vana.
    borde man inte märka om hon är hungrig. min tjej blir i alla fall arg om hon inte får mat.
    och man kan ge mat tätare på kvällen så äter dom upp sig inför natten. dom förbränner inte mycket på natten.
    så länge barnet mår bra och följer sin individuella kurva så är det ju inget problem med varken mat på natten eler inte.
    den natten min dotter tar nappen i stället för nattmål så anser jag att hon har ätit så pass på dagen att hon inte behöver på natten.
    man får ju prova sig fram lite grann. måste ju samtidigt vara bra för barnet att få en ihållande sömn med.

• La Lola
    tiptoe skrev 2011-04-21 08:04:04 följande:
    Jag har alltid hört från vårt BVC att efter 6 mån kan man plocka bort nattmålet, innan dess är det barnet som ska styra nattmålen..
    Varför just 6 mån?
    Alla barn är ju olika...
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    thegoddess skrev 2011-04-21 08:11:35 följande:
    man kan ju tänka tvärt om med. hur vet man att hon är hungrig. hon kanske äter av ren vana.
    borde man inte märka om hon är hungrig. min tjej blir i alla fall arg om hon inte får mat.
    och man kan ge mat tätare på kvällen så äter dom upp sig inför natten. dom förbränner inte mycket på natten.
    så länge barnet mår bra och följer sin individuella kurva så är det ju inget problem med varken mat på natten eler inte.
    den natten min dotter tar nappen i stället för nattmål så anser jag att hon har ätit så pass på dagen att hon inte behöver på natten.
    man får ju prova sig fram lite grann. måste ju samtidigt vara bra för barnet att få en ihållande sömn med.
    Barnet är 3 mån.
    Om barnet vore 3 år o ville äta på natten skulle jag misstänka en vana.
    Men nu pratar vi om ett spädbarn.
  • Mariohn
    thegoddess skrev 2011-04-21 08:11:35 följande:
    Men skärp dig nu! Man riskerar inte att ett spädbarn är hungrigt. Bättre att mata lite extra än att mata för lite. Spädbarns magar sköter det där själva. "spädbarn förbränner inte så mycket på natten"...Du är ju totalt opåläst. Visa mig din källa? Ett spädbarn förbränner kontinuerligt eftersom de sover och är vakna om vartannat. Det är inte vuxna vi talar om. Vuxna håller igång på dagen på ett annat sätt.  
  • tiptoe
    La Lola skrev 2011-04-21 08:12:39 följande:
    Varför just 6 mån?
    Alla barn är ju olika...
    Vet faktiskt inte varför de sa just 6 månader frågade aldrig varför just 6 månader, det vara bara så de sa till oss.
  • La Lola
    tiptoe skrev 2011-04-21 08:23:55 följande:
    Vet faktiskt inte varför de sa just 6 månader frågade aldrig varför just 6 månader, det vara bara så de sa till oss.
    Men....undrade du inte? Ifrågasatte?
  • Mariohn
    Rockan skrev 2011-04-21 08:25:26 följande:
    Seriöst?
    Hur många störda BVC-sköterskor finns det egentligen...?
    Lika många som dumma föräldrar som bara köper allt de serverasoch drabbar sina barn Olyckligtvis. (OBS nu syftade jag inte på TS då jag ännu inte vet hur hon ställer sig till informationen. Jag syftade på föräldrar som gör precis vad fan som helst för att de har hört det på bvc)
Svar på tråden 1:a natten utan mat....