• Anonym (orolig)

Vi har sålt vår lägenhet - nu vill köparna inte ha den pga vi har haft katter i den

Vi har sålt vår lägenhet och tillträdesdagen var för 2 veckor sen. Nu har köparna kontaktat oss och menar att de inte kan bo kvar i lägenheten eftersom vi har haft katt där och de är tydligen väldigt kattallergiska.

Vi hyrde in en flyttstädningsfirma som har städat noggrannt men de känner av det ändå tydligen och menar på att vi skulle ha sagt att vi har haft husdjur i lägenheten innan papprena skrevs på.

Om man nu är så väldigt allergisk, brukar man då inte fråga själv om säljaren har haft djur i lägenheten?

Finns det risk för att vi måste låta köpet gå tillbaka?

• Svar på tråden Vi har sålt vår lägenhet - nu vill köparna inte ha den pga vi har haft katter i den
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-04-24 18:06:56 följande:
    Vi har sålt vår lägenhet och tillträdesdagen var för 2 veckor sen. Nu har köparna kontaktat oss och menar att de inte kan bo kvar i lägenheten eftersom vi har haft katt där och de är tydligen väldigt kattallergiska.

Vi hyrde in en flyttstädningsfirma som har städat noggrannt men de känner av det ändå tydligen och menar på att vi skulle ha sagt att vi har haft husdjur i lägenheten innan papprena skrevs på.

Om man nu är så väldigt allergisk, brukar man då inte fråga själv om säljaren har haft djur i lägenheten?

Finns det risk för att vi måste låta köpet gå tillbaka?
    frågade de ingenting innan? var de inte på visning?
  • LovleyMamma

Nej det anser inte jag, att ni ska låta köpet gå tillbaka. Dom har ju faktiskt köpt den av er och nu har ni längre inget ansvar för lägenheten och har det dessutom gått två veckor så.. Då får väl dom sälja den och flytta. 

• Anonym

Ja, risken finns att köpet går tillbaka... ni har upplysningsskyldighet samtidigt som de har skyldighet att fråga....

Svår sits....

• Kimona

Är kontraktet och allting redan påskrivet så rör det inte er längre. Det är deras problem

• CallGirl

Som jag ser det har köparen besiktningsplikt och att ni har haft katt kan knappast gå under dolda fel. Om ni har haft mäklare kan ni kontakta denne.

(och är de så allergiska borde de ha märkt något under visningen)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-24 18:09:10 följande:
    Ja, risken finns att köpet går tillbaka... ni har upplysningsskyldighet samtidigt som de har skyldighet att fråga....

Svår sits....
    var står att man har upplysningsplikt ang husdjur?
    /nyfiken
  • mer grubbel

Jag har tyvärr ingen aning om vad som gäller, men tycker det låter väldigt konstigt att de inte sagt till innan. Att ha katt är ju inget konstigt och är man så allergisk borde man ju fråga om pälsdjur redan vid visning.
    Jag hoppas verkligen att det löser sig för er! 

• Lady without tattoo

Vad sade ni vid visningen?

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Anonym

nää då får dom sälja sin lägenhet själv! det är inte ert problem längre. konstigt att dom inte märkte något när dom var på visning...

• Anonym

Men det behöver man väl inte säga, att man har katt alltså. känns ju lika logiskt som att upplysa om att man minsann brukat äta nötter varje helg i lägenheten. Det finns ju dom som är superallergiska mot nötter också...

Jag tror inte att ni behöver oroa er. Men kontakta er mäklare om ni haft någon. Känns mer som om dom nya ägarna ångrat sig ang köpet...

Svar på tråden Vi har sålt vår lägenhet - nu vill köparna inte ha den pga vi har haft katter i den