• Anonym (orolig)

Vi har sålt vår lägenhet - nu vill köparna inte ha den pga vi har haft katter i den

Vi har sålt vår lägenhet och tillträdesdagen var för 2 veckor sen. Nu har köparna kontaktat oss och menar att de inte kan bo kvar i lägenheten eftersom vi har haft katt där och de är tydligen väldigt kattallergiska.

Vi hyrde in en flyttstädningsfirma som har städat noggrannt men de känner av det ändå tydligen och menar på att vi skulle ha sagt att vi har haft husdjur i lägenheten innan papprena skrevs på.

Om man nu är så väldigt allergisk, brukar man då inte fråga själv om säljaren har haft djur i lägenheten?

Finns det risk för att vi måste låta köpet gå tillbaka?

• Svar på tråden Vi har sålt vår lägenhet - nu vill köparna inte ha den pga vi har haft katter i den
  • Anonym (Allergiker)

Jag är själv väldigt allergisk och tycker att det låter jättekonstigt att de säger så nu.

Jag har ringt varenda gång innan visning och hört om hemmet varit djur och rökfritt. Man kan liksom inte chansa om man är så pass allergisk som jag är (skulle kvävas om jag befann mig i samma rum det det varit djur, trots medicin.

Jag har fått skippa massvis med hus eftersom de haft djur, och sånt tar man reda på innan! På en visning blev jag jättedålig, fick uppsöka akuten efteråt. Mäklaren hade missat (eller ljög han?) att de hade haft hundar i huset så jag blev superdålig. Konstigt att de som kollat på er lägenhet inte kände av det då?

Tyvärr så hjälper det föga med storstädning, allergener finns kvar i hemmet i många år trots renoveringar och astma och allergiförbundet rekommenderar inte allergiker att köpa hus/lägenhet trots renovering eftersom det finns kavr så pass lång tid efteråt.

Tycker det låter konstigt att ni har några plikter att berätta om djur? Man frågar ju. Det vore en sak om ni ljugit och sagt att det inte funnits djur i hemmet. Men som sagt, är man så allergisk som jag och vissa andra är så tar man reda på det innan. Man riskerar inte att bli dålig efter en visning, eller ännu värre, bli dålig efter köpet och måste sälja på en gång.

• Anonym (orolig)

Hade de frågat så hade vi självklart sagt något och mäklaren visste om det ifall någon skulle frågat på visningen men det var det inte någon som gjorde. Kan ju tänka att på en visning så är spekulanterna inne i 15-20 minuter så de kanske inte hann känna något då? Nu har de ju bott där i ca 1 ,5 veckor så det känns kanske mer nu?

På visningen så hade vi tagit bort matskålar osv. så det fanns ingenting som visade att vi hade katter men om jag hade varit allergisk så hade jag självklart frågat.

• JonasBo

Nej dem kan inte ångra köpet. Vill dem inte bo där längre så får dem sälja den. Googla på dolda fel så ser du själv

• Kimona
    LovleyMamma skrev 2011-04-24 18:09:08 följande:
    Nej det anser inte jag, att ni ska låta köpet gå tillbaka. Dom har ju faktiskt köpt den av er och nu har ni längre inget ansvar för lägenheten och har det dessutom gått två veckor så.. Då får väl dom sälja den och flytta. 
    Är du medlem här också? :D haha det var längesen!
    Om du inte minns mig så var jag tillsammans med Pelle i Nässjö 2006
  • Lavish

De skulle ha frågat isf. Hade ni ljugit då hade det varit en sak. Nu har de inget att komma med, de får sanera helt enkelt.

MEN. Vi köpte ny lägenhet för snart ett år sen. Jag är också mycket kattallergisk. Men jag visste att hon haft katt, och utgick ifrån att det skulle vara städat. Hon hyrde liksom ni in en städfirma. Sommaren då vi flyttade in åkte vi på flera resor och ett par rum stod i vila så att säga inför renovering. När jag sen påbörjade arbetet därinne hittade jag massor med katthår. Katthår över väggarna, katthår på golvet, katthår i taket?!

Jag blev jättedålig. Det berodde ju helt enkelt på att det faktiskt inte var ordentligt städat, städfirman hade kört det som syntes men inte torkat av väggarna etc. Så det fanns en massa katthår kvar, efter grundlig rengöring av detta, damsugning av väggar och tak osv, så har jag inga problem med allergi längre. Så du kan ju tipsa dem om det, eller säga åt dem att ta det med städbolaget.

• Teyla Emmagan
    Kimona skrev 2011-04-24 18:33:47 följande:
    Är du medlem här också? :D haha det var längesen!
    Om du inte minns mig så var jag tillsammans med Pelle i Nässjö 2006
    Du vet, det går att skriva direkt till personen. Bara ett litet tips.
  • SilverLadyG
    LovleyMamma skrev 2011-04-24 18:09:08 följande:
    Nej det anser inte jag, att ni ska låta köpet gå tillbaka. Dom har ju faktiskt köpt den av er och nu har ni längre inget ansvar för lägenheten och har det dessutom gått två veckor så.. Då får väl dom sälja den och flytta. 
    Nej jag tycker att som allergiker måste man själv fråga sånt, detta är inte självklart alltid. Är papprerna påskrivna är det inget mer att göra.
    Köparna får skylla sig själva....Innan köpet angav ni inte att ni inte hade husdjur, så det var inget lögn. Affärer är affärer, i affärer finns det inga kompisar eller ngn man ska tycka synd om.
  • SilverLadyG
    GreteP skrev 2011-04-24 19:51:21 följande:
    Nej jag tycker att som allergiker måste man själv fråga sånt, detta är inte självklart alltid. Är papprerna påskrivna är det inget mer att göra.
    Köparna får skylla sig själva....Innan köpet angav ni inte att ni inte hade husdjur, så det var inget lögn. Affärer är affärer, i affärer finns det inga kompisar eller ngn man ska tycka synd om.
    Skrev på fel ställeSkrattande Håller såklart med dig!
  • Cloudy

Ni har lagen på er sida, katthår ingår inte i dolda fel så upplys dem om att lägenheten är deras och kommer så att förbli.

Svar på tråden Vi har sålt vår lägenhet - nu vill köparna inte ha den pga vi har haft katter i den