• Anonym (orolig)

Vi har sålt vår lägenhet - nu vill köparna inte ha den pga vi har haft katter i den

Vi har sålt vår lägenhet och tillträdesdagen var för 2 veckor sen. Nu har köparna kontaktat oss och menar att de inte kan bo kvar i lägenheten eftersom vi har haft katt där och de är tydligen väldigt kattallergiska.

Vi hyrde in en flyttstädningsfirma som har städat noggrannt men de känner av det ändå tydligen och menar på att vi skulle ha sagt att vi har haft husdjur i lägenheten innan papprena skrevs på.

Om man nu är så väldigt allergisk, brukar man då inte fråga själv om säljaren har haft djur i lägenheten?

Finns det risk för att vi måste låta köpet gå tillbaka?

• Svar på tråden Vi har sålt vår lägenhet - nu vill köparna inte ha den pga vi har haft katter i den
  • Anonym (orolig)

tack för era svar, fick lite ångest över att behöva lägga ut lägenheten på nätet till försäljning igen osv.

• Jessicaaa

Haha att dem skyller att dem inte vill ha lägenheten p.g.a katthår är bullshit. Jag är själv extremt allergisk.. för det första skulle dem märka det så fort dem sätter foten i en lägenhet med katthår och är lägenheten utstädat nogrant så märks det inte. Jag hade en katt som jag inte kunde ha kvar p.g.a allergin. åkte till min mormor över helgen så storstädade mamma mitt rum vatten dammsög möblerna. torka av golv, tak, väggar och allt. sen kände jag inte av att en katt sprungit runt och löst hår. så det är bara påhitt från deras sida.

• hervor

Nej, som sagt - så länge det var ordentligt städat när de flyttade in, kan de inte göra ett skit. Husdjur räknas inte som dolda fel.

Och som sagt - är man SÅ allergisk - hur fan kan man gå på visning där det nyss har varit en katt?

Nej, stå på er. Låter mer som om de ångrar köpet av någon annan anledning, faktiskt. Är man SÅ allergisk så måste man ju fråga innan! Jag är också allergisk mot katter (dock bara lite). Jag glömmer ibland att fråga när jag ska hem till nån. Skyller aldrig på nån annan om det händer. Det är mitt ansvar att fråga, andra kan ju inte veta om jag är allergisk eller ej  

• Anonym

Konstigt att de inte frågade om det nu var en sån avgörande grej.
    Och borde de inte ha känt det direkt under visningen om de var så superkänsliga!

Hoppas att det inte leder till något krångligt, TS!

• Anonym (Allergiker)
    Jessicaaa skrev 2011-04-25 13:21:38 följande:
    Haha att dem skyller att dem inte vill ha lägenheten p.g.a katthår är bullshit. Jag är själv extremt allergisk.. för det första skulle dem märka det så fort dem sätter foten i en lägenhet med katthår och är lägenheten utstädat nogrant så märks det inte. Jag hade en katt som jag inte kunde ha kvar p.g.a allergin. åkte till min mormor över helgen så storstädade mamma mitt rum vatten dammsög möblerna. torka av golv, tak, väggar och allt. sen kände jag inte av att en katt sprungit runt och löst hår. så det är bara påhitt från deras sida.
    Du är inte extremt allergisk om du klarar en utstädad lägenhet. Du vet allergener sitter mer än i djurhår.

Så jo, även om man storstädar en lägenhet så klarar inte en extrem allergiker av det. Det tar många år, trots renoveringar för en  extrem allergiker att klara av att bo i ett hem där det funnits djur. Så du är nog inte så allergisk som du tror.

Men som sagt tycker jag inte att ts gjort fel. Som allergiker frågar man innan.
  • Lavish
    Anonym (Allergiker) skrev 2011-04-26 12:58:00 följande:
    Du är inte extremt allergisk om du klarar en utstädad lägenhet. Du vet allergener sitter mer än i djurhår.

Så jo, även om man storstädar en lägenhet så klarar inte en extrem allergiker av det. Det tar många år, trots renoveringar för en  extrem allergiker att klara av att bo i ett hem där det funnits djur. Så du är nog inte så allergisk som du tror.

Så är det säkert. Själv är jag mycket allergisk men inte så allergisk. Men det är väldigt konstigt att inte fråga om man har en sådan extrem allergi tycker jag. När man är SÅ allergisk är det ju något som måste påverka ens liv rätt ofta. Då borde man inte kunna glömma att fråga en sådan sak när det gällt nått så viktigt som ett bostadsköp. Kommer man inte ihåg det vid visningen går det ju att ringa mäklaren eller fråga när man möts för att skriva kontrakt.

Det är ju nästan så att man misstänker att kattallergin är ett svepskäl. Att de i själva verket hittat en annan lägenhet de hellre vill ha, gjort slut, vill flytta till annan ort eller kommit på att de inte har råd.
  • Jessicaaa
    Anonym (Allergiker) skrev 2011-04-26 12:58:00 följande:

Japp jag är tyvärr extermt allergisk. Att riva väggar och sånt är att ta i, oftast räcker det med en rejäl sanering. Så du menar seriöst att jag inte är extremt allergisk om jag måste in till akuten så fort jag varit några meter från en katt... komiskt med tanke på att läkarna själva sagt att jag är extremt allergisk och jag tror både jag och dem vet bättre än du hur pass allergisk jag är. så en rejäl sanering räcker för mig.
  • mikroE

Nä, det kan knappast vara ett dolt fel att det funnits katter i lägenheten. Det är deras uppgift att fråga om det funnits katter i lägenheten om de är så allergiska. Jag är själv allergisk och flyttade in i en lägenhet där det funnits katter. Jag hade problem med allergi i en månad men sedan så har det försvunnit så jag måste ha städat ned allergenerna till en nivå jag klarar. Katt kan man dock inte städa bort helt medan hund kan gå men då gäller extremstädning i månader.

• Anonym (Allergiker)
    Jessicaaa skrev 2011-04-26 13:19:50 följande:
    Japp jag är tyvärr extermt allergisk. Att riva väggar och sånt är att ta i, oftast räcker det med en rejäl sanering. Så du menar seriöst att jag inte är extremt allergisk om jag måste in till akuten så fort jag varit några meter från en katt... komiskt med tanke på att läkarna själva sagt att jag är extremt allergisk och jag tror både jag och dem vet bättre än du hur pass allergisk jag är. så en rejäl sanering räcker för mig.
    Tycker bara att det är väldigt märkligt om man är extremt allergisk (som jag är) och man kan vistas eller bo någonstans där det funnits djur bara man städat. Då är man allergisk, men knappast extremt.

Som sagt så rekommenderar inte astma och allergiförbundet att man flyttar in där det funnits djur, trots total renovering. Eftersom det tar år innan alla allergener försvinner. Så nej, du är inte extremt allergisk. Men var glad för det istället!
  • Anonym (Allergiker)
    Lavish skrev 2011-04-26 13:02:37 följande:
    Så är det säkert. Själv är jag mycket allergisk men inte så allergisk. Men det är väldigt konstigt att inte fråga om man har en sådan extrem allergi tycker jag. När man är SÅ allergisk är det ju något som måste påverka ens liv rätt ofta. Då borde man inte kunna glömma att fråga en sådan sak när det gällt nått så viktigt som ett bostadsköp. Kommer man inte ihåg det vid visningen går det ju att ringa mäklaren eller fråga när man möts för att skriva kontrakt.

Det är ju nästan så att man misstänker att kattallergin är ett svepskäl. Att de i själva verket hittat en annan lägenhet de hellre vill ha, gjort slut, vill flytta till annan ort eller kommit på att de inte har råd.
    Precis, är man så pass allergisk så frågar man. Jag skulle aldrig våga besöka ett ställe utan att ringa innan och höra om det funnits djur där. Jag tror att du har rätt, det är bara ett svepskäl. Och ett dåligt sådant. Men de borde inte komma så långt med det?
  • Anonym (Allergiker)
    mikroE skrev 2011-04-26 13:27:25 följande:
    Nä, det kan knappast vara ett dolt fel att det funnits katter i lägenheten. Det är deras uppgift att fråga om det funnits katter i lägenheten om de är så allergiska. Jag är själv allergisk och flyttade in i en lägenhet där det funnits katter. Jag hade problem med allergi i en månad men sedan så har det försvunnit så jag måste ha städat ned allergenerna till en nivå jag klarar. Katt kan man dock inte städa bort helt medan hund kan gå men då gäller extremstädning i månader.
    Det tar år innan det försvunnit allergener från hundar också. Så man bör vara uppmärksam som allergiker.
  • trettioplus

Som köpare är man skyldig till att undersöka bostaden. Säljaren får naturligtvis inte ljuga, men har heller ingen skyldighet att uppge brister på eget initiativ.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym (Folk på FL asså.)

Är det en tävling om vem som är mest allergisk? Skrattande

• Anonym (hm)
    Anonym (Allergiker) skrev 2011-05-02 16:33:17 följande:
    Tycker bara att det är väldigt märkligt om man är extremt allergisk (som jag är) och man kan vistas eller bo någonstans där det funnits djur bara man städat. Då är man allergisk, men knappast extremt.

Som sagt så rekommenderar inte astma och allergiförbundet att man flyttar in där det funnits djur, trots total renovering. Eftersom det tar år innan alla allergener försvinner. Så nej, du är inte extremt allergisk. Men var glad för det istället!
    det är väl skillnad på att städa och sanera???

tjejen du svarar säger ju att hennes mamma har städat och rengjort hennes hem från golv till tak! det är väl en rejäl sanering om inte annat???

i övrigt, om man INTE sanerar så kan kattallergener sitta kvar i en bostad i ÅRATAL efter djuren har flyttat/dött osv.
  • amasonas

Jag läste någonstans för länge sen att det tydligen tar runt 5 år innan alla allergena ämnen försvinner i ett hus/ en lägenhet. Då efter att man startat med att byta golv, tapetsera samt all målning, 5 år...det är länge det!

MEN knappast att du ts är ansvarig för deras kattallergi. Tråkigt för dom men som allergiker frågar man om sånt här innan man lägger en massa pengar på en lägenhet anser jag, de får bita i det sura äpplet & sälja sin nyköpta lägenhet. 

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Waldo

Vi råkade faktiskt på precis det här när vi sålde vår förra lägenhet

Det fanns allt möjligt att klaga på och strulet som var innan dom skrev på ska vi inte tala om.

Men på inflyttningsdagen ringde mäklaren till oss och meddelade att dom vill säga upp kontrakten, dom kunde inte flytta in, dom krävade en total sanering, renorvering osv osv.

Vi fick gå gå dit och städa en gång till. Köparna flyttar in. Vad händer två dagar senare?

Jo samma sak, dom hade blivit sååååå allergiska. Då gick vi in och betalade vad en storstädning skulle kosta, samtidigt som dom fick skriva på ett kontrakt på att dom inte kunde klaga på någon städning/sanering/renorvering i fortsättningen

• Anonym
    Jessicaaa skrev 2011-04-25 13:21:38 följande:
     Man kan visst känna av att det varit katt i lägenheten fast den är välstädad! Det har min storasyster gjort, som är väldigt allergisk! Så bara för att du klarar av att bo i en lägenhet när den är städad så gör inte alla det, de som är riktigt känsliga känner av det lilla som kan sitta kvar under lister m.m.
     Men jag tycker som någon annan sagt, om de som flyttade in var så allergiska skulle de ha kollat upp saken innan de flyttade in! Det tycker jag är deras ansvar - ingen tvekan om den saken!
     Om ni har skrivit kontrakt tror jag inte de kan kräva att köpet ska gå tillbaka, det är ju inte så att du ljugit om att du haft katt där, då hade det väl varit en annan sak!
  • Anonym
    Anonym (Folk på FL asså.) skrev 2011-05-02 16:38:13 följande:
    Är det en tävling om vem som är mest allergisk? Skrattande
  • Anonym
    Anonym (hm) skrev 2011-05-03 09:49:54 följande:
    det är väl skillnad på att städa och sanera???

tjejen du svarar säger ju att hennes mamma har städat och rengjort hennes hem från golv till tak! det är väl en rejäl sanering om inte annat???

i övrigt, om man INTE sanerar så kan kattallergener sitta kvar i en bostad i ÅRATAL efter djuren har flyttat/dött osv.
    Så att torka av väggar och golv är att sanera?
  • Anonym

Köpte de den osedd då eller ?
    Jag menar de borde väl ha känt det tidigare i så fall,  

Svar på tråden Vi har sålt vår lägenhet - nu vill köparna inte ha den pga vi har haft katter i den