Från 2 till 3 st barn: För och nackdelar (lista)!
Hej alla 3 barnsföräldrar där ute i vårt avlånga land!
Sambon och jag pratar dagligen om att skaffa ett tredje barn, vilket vi båda känner en viss dragning mot att vilja göra, men är samtidigt lite oroliga för vilka förändringar det skulle innebära. Blir det kanske FÖR mycket för oss...?
Vi har idag en pojke som snart blir 5 år, och en flicka som just fyllde 3. De är underbara, charmiga, intelligenta och vi älskar dem bortom all rim och reson. MEN: de är också mycket busiga, lite smått olydiga, extremt morgonpigga, ofta sjuka (olika dagis- smittar varandra..jippie).. Vi har haft en ganska lång och krävande resa för att komma dit vi är idag (kolik m.m.). Nu börjar vi så smått skymta ljuset i slutet på tunneln, när det gäller utsikten om utökad "egentid" för oss vuxna, kanske någon utlandsresa, mer sömn, färre täta sjukdomsfall, lättare vardag generellt, lite mer arbetstid = bättre ekonomi, m.m. Att skaffa en bebis till nu, hade onekligen förlängt detta ytterligare några år. Orkar man??
Snälla, kan ni inte hjälpa oss lista för och nackdelar, så att vi lättare kan få lite överblick och våga fatta ett beslut? Jag blir tokig av detta velande! Har fått klartecken från sambon att "bestämma själv", men...hmm..då blir det väl också jag som får stå där med huvudet i brevlådan om allt går helt åt pipan sen..
Jag börjar listan, och är JÄTTE tacksam för alla 3 barnsföräldrar som fyller på eller ändrar i den!
Av någon anledning har mina punkter under "fördelar" endast blivit känslomässiga, medan samtliga punkter under "nackdelar" är av praktisk natur..och fler
FÖRDELAR MED 3 BARN ISTÄLLET FÖR 2:
* Roligt för barnen med ännu ett syskon att leka och busa med
* Det är tryggt och givande för barnen att ha flera syskon, även som vuxna
* Mysigt för sambon och mig med en bebis till, en till att älska!
* Båda sambon och jag har egentligen alltid önskat oss en större familj.. Vem vet, om vi vågar ta steget till 3, blir det kanske 4...eller 5 sen?
NACKDELAR MED 3 BARN ISTÄLLET FÖR 2:
* Jobbigare, mer krävande vardag
* Sämre och mindre mängd sömn...igen...
* Alla dessa miljoner blöjbyten...igen...
* Dyrare: mat, kläder, fritid, resor, födelsedagar osv
* Ännu en graviditet och förlossning (mina tidigare två var jobbiga)
* Större bil? (Har en Volvo V70 idag)
* Behöver köpa vissa saker som vi ej har kvar (i vårt fall t.ex. vagn, babyskydd till bilen m.m.)
* Hamnar barn nr 3 lite utanför i syskonskaran, då de andra två kommer att vara ca 4 resp. 6 år äldre?
* Vi får skjuta upp vår stilla längtan efter utökad egentid, utlandssemester, osv några år till
* Hinner vi / orkar vi / räcker vi till för alla tre och deras individuella behov och önskemål avseende tid, energi, engagemang, intresse osv? Tänk om de två vi har nu, blir lidande?
* Vi lever i ett samhälle som blir allt tuffare på många sätt: ur detta avseende känns det ibland (för mig personligen) fel att sätta fler barn till världen. Kanske ska man vara glad för det man har NU, och göra sitt allra bästa med de två, ge dem allt man har och är, vilket ju trots allt måste vara mer om det delas på två, än på tre..? Eller?
* Tänk om något går fel under graviditeten eller förlossningen, med mig och/eller barnet? Jag vet: riskerna är inte så väldigt stora, men de FINNS dock. Hur skulle det påverka vår familj om något gick allvarligt fel?