• Amliv

    Svimma vid magont

    Gothica skrev 2011-04-26 12:19:32 följande:
    Jag har de senaste kanske 10-15 åren upplevt att jag svimmat vid något som känns som rejäl magknip. Jag har gått på toa och medan jag suttit där har jag börjat känna mej yr och som att kroppen liksom domnar bort, och jag svimmar! Det är fruktansvärt obehagligt. Efteråt blir jag alltid fruktansvärt trött och helt väck resten av dagen. Någon som upplevt något liknande och kan känna igen detta? Jag är frisk i övrigt och har annars inga problem med magen. Det kan vara flera år emellan dessa anfall. Nu senast hände det mej då jag var in för att göra en sådan coloscopi på sjukhuset och det gjorde så fruktansvärt ont att jag svimmade! Det var precis sådan magknip som jag upplevt tidigare, fast ännu värre.

    Flera gånger då jag fått dessa anfall och svimmat har min sambo ringt ambulans så att jag fått åka med den till sjukhus, men de har aldrig hittat något fel. Jag har även gjort en EEG av hjärnan, men de hittade inget fel på det heller. Jag tror ju snarare att det borde ha med magen att göra, eftersom att jag alltid svimmar vid magont (det har även hänt vid magsjuka!), men borde jag då inte ha problem med magen även annars? Det hela känns mycket skumt och jag är ständigt orolig att det ska komma tillbaka. :(
    Hej Gothica..

    Jag satt just och goglade på mina konstiga symptom & fick upp dig här på familjeliv. Jag känner väl igen mig i det du beskriver. Jag vet tyvärr inte vad det beror på men jag kan berätta lite hur & när jag drabbats. (senast i morse).

    Jag har sedan -05 problem med magen efter en läkemedelsskada. En penicillinkur och magen blev sig aldrig lik igen, men det är en annan lång historia. Jag har många gånger haft problem med plötslig magknip som är så kraftig att jag blir helt kallsvettig & inte vet vart jag ska ta vägen. Många av gångerna kommer det plötsligt nattetid. Jag vaknar då av att jag har så ont i magen att jag får släpa mig till toaletten. Väl där blir det ofta värre & värre, jag kallsvettas och sen börjar det svartna för ögonen och tjuta i öronen. På väg att förlora förståndet känn det som, eller i alla fall medvetandet.

    I morse vid 6-tiden vaknade jag av magont igen :(.  Denna gång gick det för långt. (Har svårt att sätta ord på det för jag förstår inte riktigt vad som hände) Men jag sitter på toaletten, har så ont att jag inte vet hur jag ska klara det, jag kallsvettas och kvider. Plötsligt hör jag mig själv ramla in med huvudet i (troligen) skåpet mittemot toalettstolen, jag ser ingen ting, men jag famlar runt & för en massa liv innan jag på något vis lyckas komma tillbaka till toalettstolen. Väl där, kan jag se igen men det tjuter massor i öronen och jag är helt virrig. Jag har fortfarande jätte ont i magen men lyckas efter en kort stund få ut något. Jag inser att jag denna gång måste ha svimmat av en kort stund och ramlat av toalettstolen. I dessa situationer när jag får så här ont är det som kommer ut, nästan uteslutande, löst. En stund efter det kommit ut går magvärken sakta med säkert tillbaka. 
    Att jag verkligen svimmat av har inte hänt tidigare men det har många gånger varit nära. Smärtan är så intensiv så kroppen kanske reagerar genom att stänga av, men jag vet faktiskt inte.

    Ledsen att jag inte kan hjälpa dig, men hoppas att du kan känna att du inte är ensam i alla fall.

    Vänligen "Amliv"
Svar på tråden Svimma vid magont