• Miew

Gudmor?

Hej, jag har en fråga om att vara gudmor. Min kompis frågade mig om jag ville bli gudmor til hennes barn. Och det vill jag ju såklart om jag får. Nu till anledningen till varför jag tror att jag inte får. Jag är inte döpt eller medlem i svenska kyrkan.
    Är det någon som vet hur reglerna är?

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Svar på tråden Gudmor?
  • La Lola
    madeze skrev 2011-04-27 14:17:55 följande:
    Inför dopet av min son som döptes den 5 mars i år.
    Sa prästen det?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • skorpionen80
    madeze skrev 2011-04-27 14:17:04 följande:
    Det stämmer säkert för har man endast valt fadder men ingen gudmor/-far så kan antingen faddern eller någon av föräldrarna bära barnet. Min sons gudfar är ej med i svenska kyrkan. Prästen sa att om barnet någon gång började gnälla över att vara i hans famn så var det så klart att vi föräldrar fick ta över bärandet.
    www.dopguiden.se/faddrar/hedersuppdrag.html
    "Idag har vi lagar som styr vem som tar hand om barnen om föräldrarna skulle dö eller på annat sätt inte kunna ta hand om sina barn. Därför har också inställningen till gudmor och gudfar ändrats, och inom kyrkan har man börjat kalla dem faddrar istället", skriver Mia Jaederfelt, präst i Sollentuna församling, på Svenska Kyrkans webbplats."
    Det är ingen skillnad på en gudmor och en fadder, det är bara namnet. Kolla runt lite på sidan så får du se hur svenska kyrkan ställer sig till faddrar.
  • Art Vandelay
    madeze skrev 2011-04-27 14:17:55 följande:
    Inför dopet av min son som döptes den 5 mars i år.
    Men det stämmer inte. Faddrar är samma sak som gudföräldrar. Fast det heter egentligen inte gudföräldrar alls utan det är ett namn vi lånat från den katolska kyrkan som blev väldigt populärt efter Gudfadern-filmerna.
  • Mornie Alantie

Jag blev tillfrågad om att vara fadder till ett barn förra året. Jag är varken döpt eller konfirmerad och är övertygad ateist. Barnets föräldrar kollade med prästen, och det skulle inte vara några som helst problem. Min uppgift skulle bestå i att bära barnet vid dopet. Barnet skulle få ett intyg där det står att jag är dess fadder, och jag skulle få ett fadderbrev (tror jag det hette). Där skulle det stå att jag är fadder till detta barn och att jag lovat inför gud att fostra och vägleda barnet i den kristna tron.

Jag tackade nej till uppdraget eftersom jag inte kan stå och ljuga. Jag är gärna en extra vuxen i barnets liv, jag kan bistå med fostran och vägledning men inte i något jag inte tror på. Men för kyrkans del skulle det inte vara några problem med en odöpt ateist som fadder.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Sir Bubbalots mamma
    071001 skrev 2011-04-27 13:59:43 följande:
    Så om jag dör ska soc tro sig veta vem jag tycker är lämpad att ta hand om Siri? Gud hjälpe henne då!
    Ja tyvärr är de så. men som föräldrar kan ni i ert testamente skriva vem ni vill ska ta hand om barnet/barnen. Soc tar då era önskemål in i beräkningarna men i slutändan är de ändå dom som bestämer vem som är lämpligast. Men de skulle ju krävas mycket för att de inte skulle följa era rekomendationer (tex om de ni väljer e väldigt gamla eller har det väldigt dåligt ekonomiskt å ser ingen lösning på deras problem inom en nära framtid, om de skulle vanvårda sina egna barn etc.)
    Man kan ju i sitt testamente ge förklaring till varför man väljer dom man väljer och om de e någon ni absolut inte vill ska ha barnet å varför. 

Å man behöver inte välja sina gudföräldrar eller faddrar..
  • Pentagram
    071001 skrev 2011-04-27 13:59:43 följande:
    Så om jag dör ska soc tro sig veta vem jag tycker är lämpad att ta hand om Siri? Gud hjälpe henne då!
    Nope, de tror sig inte veta vem DU skulle tycka är lämpligast, de väljer utifrån vem DE tror är lämpligast. Har du anledning att tro att soc, om de undersöker saken, skulle finna att den lämpligaste vårdnadshavaren är någon annan än den du själv skulle tycka kan du ju alltid skriva in något i ditt testamente (med argument). Att ge någon titeln "fadder" eller "gudmor" hjälper dock inte.
  • skorpionen80
    Art Vandelay skrev 2011-04-27 14:22:20 följande:
    Men det stämmer inte. Faddrar är samma sak som gudföräldrar. Fast det heter egentligen inte gudföräldrar alls utan det är ett namn vi lånat från den katolska kyrkan som blev väldigt populärt efter Gudfadern-filmerna.
    Hehe, ungefär lika sant som att Blizzard uppfann alverna Förvånad
  • Art Vandelay
    skorpionen80 skrev 2011-04-27 14:24:07 följande:
    Hehe, ungefär lika sant som att Blizzard uppfann alverna Förvånad
    Då får du stämma vår präst för förtal Oskyldig
  • Art Vandelay

Hittade detta på nätet så det verkar som om våra präster borde gå en kurs i hur det egentligen står till med faddrar/gudföräldrar. Svenska kyrkan verkar vara en väldigt velig kyrka...

Förr kallades en fadder också för gudfar eller gudmor. Ibland tänker man att det är en skillnad mellan faddrar och gudföräldrar. Då är en fadder jämngammal med dopbarnets föräldrar, medan gudmor eller gudfar vanligtvis är en generation äldre.

• Lindreas
    madeze skrev 2011-04-27 14:10:47 följande:
    Det är skillnad på gudmor och fadder. Gudmor är man om man bär på barnet vid själva dopet medan en fadder ska uppfostra barnet i den kristna andan. För att bli gudfar eller gudmor behöver man ej vara medlem i svenska kyrkan men det måste man däremot om man är fadder.
    Haha, nädu! Det där stämmer inte det minsta.

Min son ska döpas om några veckor, och de vi vill ha som faddrar är inte döpta. När vi tog upp det med prästen så sa han att eftersom han går i pension nästa år så tar han sig friheten att bestämma att det är okej att de är faddrar, trots att de inte är döpta. Så det är ju upp till varje präst, som det verkar.
Svar på tråden Gudmor?