• Miew

Gudmor?

Hej, jag har en fråga om att vara gudmor. Min kompis frågade mig om jag ville bli gudmor til hennes barn. Och det vill jag ju såklart om jag får. Nu till anledningen till varför jag tror att jag inte får. Jag är inte döpt eller medlem i svenska kyrkan.
    Är det någon som vet hur reglerna är?

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Svar på tråden Gudmor?
  • 071001

Art Vandelay, ja men faktist, nån slags medverkan skulle jag vilja ha i vem mitt barn hamnar hos!!

• Art Vandelay
    071001 skrev 2011-04-27 14:01:08 följande:
    Alltså jag vet att en fadder ska lösa det där med kristna värderingar, men som sagt, ingen i vår bekantskapskrets/familj har valt fadder enbart för den sakens skull.
    Min bror är fadder till mina barn och han har aldrig nånsin kommit med någon kristen värdering... 
  • Art Vandelay
    071001 skrev 2011-04-27 14:04:21 följande:
    Art Vandelay, ja men faktist, nån slags medverkan skulle jag vilja ha i vem mitt barn hamnar hos!!
    Ja det vill nog alla, det behövs en lagändring på det nu.
  • 071001

Art, Siris fadder har inte kommit med nån vägledning alls för han har två egna barn numera..

• madeze

Det är skillnad på gudmor och fadder. Gudmor är man om man bär på barnet vid själva dopet medan en fadder ska uppfostra barnet i den kristna andan. För att bli gudfar eller gudmor behöver man ej vara medlem i svenska kyrkan men det måste man däremot om man är fadder.

• 071001

madeze, aha! Fast faddrar brukar också bära barnet vid dopet, i svenska kyrkan.

• Art Vandelay
    madeze skrev 2011-04-27 14:10:47 följande:
    Det är skillnad på gudmor och fadder. Gudmor är man om man bär på barnet vid själva dopet medan en fadder ska uppfostra barnet i den kristna andan. För att bli gudfar eller gudmor behöver man ej vara medlem i svenska kyrkan men det måste man däremot om man är fadder.
    Var har du fått den informationen ifrån?
  • madeze
    071001 skrev 2011-04-27 14:13:24 följande:
    madeze, aha! Fast faddrar brukar också bära barnet vid dopet, i svenska kyrkan.
    Det stämmer säkert för har man endast valt fadder men ingen gudmor/-far så kan antingen faddern eller någon av föräldrarna bära barnet. Min sons gudfar är ej med i svenska kyrkan. Prästen sa att om barnet någon gång började gnälla över att vara i hans famn så var det så klart att vi föräldrar fick ta över bärandet.
  • skorpionen80
    madeze skrev 2011-04-27 14:10:47 följande:
    Ehh, fått det där lite om bakfoten va?
  • madeze
    Art Vandelay skrev 2011-04-27 14:15:54 följande:
    Var har du fått den informationen ifrån?
    Inför dopet av min son som döptes den 5 mars i år.
Svar på tråden Gudmor?