• Miew

Gudmor?

Hej, jag har en fråga om att vara gudmor. Min kompis frågade mig om jag ville bli gudmor til hennes barn. Och det vill jag ju såklart om jag får. Nu till anledningen till varför jag tror att jag inte får. Jag är inte döpt eller medlem i svenska kyrkan.
    Är det någon som vet hur reglerna är?

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Svar på tråden Gudmor?
  • Pentagram

Ehum, en fadder/gudmor förväntas väl hjälpa till med barnets kristna fostran, det är inte bara en flådig titel. Du kan ju vara kristen även om du inte är döpt och/eller medlem i Svenska Kyrkan, förvisso, eller av någon anledning vilja indoktrinera ett barn i kristendomen även om du är ateist eller någon annan typ av teist än kristen...

• 071001

Pentagram, jag tror att många väljer att ha en fadder mycket för sakens skull och andra för att ifall nåt skulle hända föräldrarna så är faddern det naturliga valet i vem som ska ta hand om barnet då. 

• Pentagram
    071001 skrev 2011-04-27 13:09:40 följande:
    Pentagram, jag tror att många väljer att ha en fadder mycket för sakens skull och andra för att ifall nåt skulle hända föräldrarna så är faddern det naturliga valet i vem som ska ta hand om barnet då. 
    Om en person tagit del i barnets uppfostran och funnits med rätt länge i barnets liv spelar det knappast någon roll för myndigheterna huruvida personen i fråga har titeln "fadder" eller ej om barnets föräldrar råkar ut för något, inte heller lär titeln spela roll om det även finns andra i barnets närhet (nära släktingar osv).
  • skorpionen80
    Det hoppas jag verkligen inte. De flesta jag känner har tappat kontakten med sina faddrar innan de hunnit bli vuxna. Att soc då skulle välja dem som vårdnadshavare hoppas jag verkligen inte...
  • 071001

Soc? Jag tänker mer att man skriver ner en önskan om det så att det finns på pränt om nåt skulle hända. Just för att inte tappa kontakten med sin fadder tror jag också att många väljer nån i familjen.
    Själv har jag ingen fadder och hade inte tänkt ge barnet mitt nån heller men maken ville absolut ha sin bror.
    Kanske bara vi i vår familj och bekantskapkrets som tänker så då?

• Art Vandelay
    Faddrarna har ingen som helst påverkan när det gäller vem som får vårdnaden om barnet om föräldrarna eventuellt förolyckas. Den enda uppgiften de har är att rå om barnet lite extra och lära ut om kristna värderingar.
  • Art Vandelay
    Art Vandelay skrev 2011-04-27 13:47:17 följande:
    Faddrarna har ingen som helst påverkan när det gäller vem som får vårdnaden om barnet om föräldrarna eventuellt förolyckas. Den enda uppgiften de har är att rå om barnet lite extra och lära ut om kristna värderingar.
    Det är socialnämnden som bestämmer vilka som får vårdnaden av barnet.
  • 071001

Så om jag dör ska soc tro sig veta vem jag tycker är lämpad att ta hand om Siri? Gud hjälpe henne då!

• Art Vandelay
    071001 skrev 2011-04-27 13:59:43 följande:
    Så om jag dör ska soc tro sig veta vem jag tycker är lämpad att ta hand om Siri? Gud hjälpe henne då!
    Ja det är verkligen hemskt, det vill man ju bestämma själv Förvånad
  • 071001

Alltså jag vet att en fadder ska lösa det där med kristna värderingar, men som sagt, ingen i vår bekantskapskrets/familj har valt fadder enbart för den sakens skull.

Svar på tråden Gudmor?