• Lilith Dark

Klär pojken i kläning

sextiotalist skrev 2011-04-28 16:24:41 följande:
    Det behövde jag inte, han föddes så. Själv är jag inte speciellt tjejig heller, så han har noll tjejinfluenser. Han har nästan bara killkusiner.
    Han har aldrig skämts för det, inte det minsta. Han tyckte (och tycker fortfarande) att tjejsaker är mesigt (och jag tycker också det, som tjej)
    Jo, han föddes ju med den där berömda "brum brum bil-genen" som alla killar har... Beteendevetenskap är inget du har koll på va?
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Lilith Dark

Det finns väl värre saker en pojke kan bli än bög? Han kan bli homofob, inskränkt, trångsynt. Det tycker jag är värre.

• Lilith Dark
    Faber skrev 2011-04-28 16:49:16 följande:
    Det är ju helt subjektivt.
    Och därför skrev jag "jag tycker" istället för att "så är det".
  • Lilith Dark
    lilla mej skrev 2011-04-28 18:40:15 följande:
    jaha sa da satter alla ( som anser att klanning ar for killar) bara klannning pa dem nar de borjar valja klader sjalva?? ehhehe nej laser du i de flesta tradar ang detta sa ar det fran nyfodd och inte kanner du manga nyfodda som kan saga mamma JAG VILL ha klanning idag? Men jag struntar i vilket alla gor som dom vill, men klaga inte pa om ert barn far fula kommentarer och fragar er varfor, vad ska ni svara??
    Jag har heller aldrig hört en bebis som är flicka säga att de vill ha rosa klänningar, eller en pojkbebis be om en bil att leka med. Konstigt va?
  • Lilith Dark
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 18:57:33 följande:
    Ditt försök till att förolämpa mig var inte särskilt provokativt, snarare skrattretande. Du kommer inte kunna sänka mitt självförtroende, vilket är ditt tydliga mål med att skriva till mig.

Ignoranta självhatande människor åsido, och åter till ämnet. Jag kan inte minnas senast jag såg ett homosexuellt föräldraskap lyckas med att uppfostra ett barn i dagens moderna, kvalitiva och välutvecklade samhälle dominerat av en heteronormativ diskurs, utan att få dess uppväxt att resultera i en ärrad människa med psykologiska och neurotiska problem. Min mening är inte att låta homofobisk så var vänliga att inte stämpla mig som det. Jag ser mig själv som en realistiskt inställd bortglömd själ patriarkalisk med många andra, i en klassanpassad värld full av distinktiva normer.

Jag har läst flertalet ackurata studier, välbaserade på fakta samt utredda i och omkring olika större områden i diverse europeiska länder, som alla visar tillnärmelsevis samma resultat som alla förklarar mina teorier och åsikter - varför de är som de är. Var därför snälla att visa respekt för en medmänniska, även om hans åsikter skiljer sig från era.

Rikard
    Jag har rätt många kompisar med barn och ska man rangordna dem som föräldrar så kan jag ärligt säga att det bästa föräldraparet är mina två homosexuella vänner av manligt kön. De har uppfostrat en helt underbar dotter som är sju år.  Det är inte föräldrarnas sexuella läggning som skapar problem för deras barn, utan omvärldens intollerans och homofobi. Som tur är så har deras dotter sluppit det och är en väldigt självsäker tjej som vet att ta för sig.

Förhoppningsvis kommer vi en dag att komma så långt att vi enbart ser till individerna, och inte till varken kön, hudfärg, sexuell läggning, religion och liknande.
  • Lilith Dark
    Driftwood skrev 2011-04-28 19:12:00 följande:
    Jag har aldrig hört en bebis säga begripliga saker alls. Konstigt va.
    jo pojkbebisar ber ju rätt ofta om en spindelmannendress och lite bilar. Det har jag lärt mig här i alla fall, att deras barn redan från början har lekt med bilar och gillat tuffa kläder. Och från början är väl ändå när de är bebisar?
  • Lilith Dark
    Driftwood skrev 2011-04-28 19:19:07 följande:
    Hur vet du att de är homosexuella? 
    Jag får fråga om de hade klänning som barn.
  • Lilith Dark
    trollbottom skrev 2011-04-29 08:31:42 följande:
    Det är inte barnen som är elaka det är snarare att de lärt sig att det är okej att vara elak. Och att en kille har klänning behöver absolut inte betyda att denne blir retad. Det kan lika gärna vara för att man har fel märken på kläderna, glasögon, fel hudfärg, fel hårfärg etc.
    Att lära sina barn att vara snälla med varandra och att inte retas oavsett är ändå det viktigaste. Det jag ser är att föräldrar som tänker som du oftast har barn som retas eftersom de lärt sig att sådant som avviker, är ovanligt är okej att tycka är konstigt, påpeka mm.
    elmadumle skrev 2011-04-29 00:55:36 följande:
    Det gjorde jag också, men tyvärr så finns det de som önskar sig ett visst kön och blir besvikna när det blir "fel".
    Varför förutsätta att föräldrar till en pojke i klänning, rosa och glitter önskat en flicka? Trångsynt! Varför inte förutsätta att barnet själv har valt det?!
    Jag har en pojke som gillar klänningar, rosa, glitter halsband, hårspännen osv. Och jag önskade mig inte en flicka när jag var gravid med honom. Jag hade redan en som gav mig fullt upp så jag önskade mig en pojke som var lugn Skrattande

Att han vågar ha på sig sånt som han gillar, trots att många anser att så kan inte pojkar se ut, ser jag som att jag har uppfostat en individ som vågar vara som han vill, och inte bryr sig om vad andra tycker och säger.
  • Lilith Dark
    Turkosfjäril skrev 2011-04-29 09:29:51 följande:
    Det sistnämnda har väl överhuvudtaget inte med ämnet att göra? Det är en färg, som en tonåring som hittat sig själv valt att bära. Dessutom är det väl jävligt stor skillnad på klänning och tröja?!
    Och vad är det som säger att ett litet barn inte kan ha egna åsikter om vad de gillar och inte? Jag vet ingen förälder som tvingat på sin pojke en klänning, däremot vet jag ett par stycken pojkar som själva uttryckt att de vill ha klänning och tycker att det är fint. Finns det inte andra saker att hetsa upp sig över än småpojkar som gillar ett visst plagg?
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2011-04-29 12:29:22 följande:
    förstockad och konservativ????? när fasiken blev det vanligt att pojkar går i klänning, ursäkta mina omoderna tankar.
    Jag funderar bara på hur vanligt det är att en pojke ber om att få ha på sig klänning, jag skulle aldrig tränga mitt barn om den kände sig feminin eller att den var född i "fel" kropp men det är ju inte det det handlar om.. det handlar om att ändra samhällets syn på att pojkar inte få ha klänning på sig och jag har svarat att jag tycker det är fel att börja ändra på genom småbarn runt 2!!
    Hur ändrar man småbarn genom att låta dem ha på sig en klänning? Min son älskar klänningar och dockor, rosa och allt som glittrar. Han är med när jag sminkar mig och frågar om vad de olika produkterna är, och sen leker han att han sminkar sig.

Han är mjuk, omtänksam och pysslig. Jag ser det dock inte som "tjejiga" attribut, utan snarare mänskliga. Han har alltid haft tillgång till "båda sidorna". Bilar och dockor, klänningar och spindelmannenkläder. Köksleksaker och verktygslådor. Varför? För att han är ett barn inte ett kön.
Svar på tråden Klär pojken i kläning