Inlägg från: jordgubbe0812 |Visa alla inlägg
  • jordgubbe0812

Januaribebis 2012

roxylady skrev 2011-09-26 22:13:15 följande:
    Okej tack för tipsen :) Får köpa en tjockare och en tunnare. Blir ju varmare närmare våren där ändå så :)
    Hur är babyland att beställa ifrån?

Tack för dina tips!
    Jamirl skrev 2011-09-26 20:47:57 följande:
    Har bara haft fleece overall på mina andra på vintern, men bäddat ner i varm vagn, men nu har vi fått så kalla vintrar så jag har köpt en tjockare, men ska skaffa en fleece me ifall det är varmare
    Okej! Ja det verkar som att det är det som man hittar i butikerna nu också :) Men det verkar ju skönast.Okej får se hur vår bebis kommer att vilja ligga. Så får man köpa det som krävs. Ja det är ju bra!
    Men hur tjock var sidokudden? Hört nått om att de inte får vara för tjocka just för kvävningsrisk å sånt. Ja det snurrar som sagt i mitt huvud *fniss*

Sidokudde är egentligen inte en kudde utan en mjuk skumgummi form som gör att de ligger på sidan. Jag kan inte förklara bättre, men här har du en bild. 
    http://www.pappaprylar.se/deltababy-baby-sleep-sidokudde
  • jordgubbe0812
    bebismys2011 skrev 2011-09-27 10:29:18 följande:
    Skit dum fråga kanske, men kan moderkakan flytta sig under tidens gång? Vid RUL var moderkakan i bakvägg å igår sa dom att den var i fram ägg förskjuten till vänster förmodligen därför jag inte känner när prinsessan sparkar till vänster. Eller sa hon bara fel på RUL :p

Jag hade moderkakan på lite olika ställen i min förra graviditet, samtidigt som de sades att den inte flyttade sig. Det är konstigt det där.
  • jordgubbe0812

Min åsikt är att livsmedelsverket hellre listar för mycket än för lite. Så får du äta enligt den källan skulle jag inte tveka att äta. Men det är jag det.

• jordgubbe0812
    GoodEnough mom skrev 2011-09-30 09:08:59 följande:
    Okej, jag behöver lite hjälp flickor! Jag har läst att det är normalt med tryck mellan benen, (att det trycker och spänner). Men om jag ska på toa så känns det som jag ska trycka ut hela ungen :S Även när jag ska kissa ökar trycket och det känns svullet och spänt.. *pinsamt*.. och svårt att förklara. Jag kan inte komma ihåg att jag hade den upplevelsen förra graviditeten.

Är det enbart pågrund av foglossningen? Jag har ont, kan inte cykla pågrund av att jag fått ont mellan benen då, har ont i höft, svanskota, svank och har svårt att hitta bra ställning i sängen då hela höftpariet ömmar. Ska ringa sjukgymnast och prova ut foglossningsbälte - order från BM. Dock så har "detta" trycket mellan benen kommit på senaste tiden så jag har inte pratat med BM om det.

Sedan har jag en fråga om sen avnavling! Har hört en massa om detta tidig vs. sen och förstår ju vad det betyder men brukar de inte göra samma på alla förlossningar? Och varför är det ena bättre än det andra? Någon som har koll?  

Jag har också hört en massa. Typ att sen avnavling ska vara bäst men att alla ssk tar tidig avnavling för att de vill få något blodprov. Jag har lite svårt att tro att vården avsiktigt gör något som är dåligt (och inte kostar pengar) så jag är frågande jag också.

Man kan väl ställa krav/önskemål i sitt förlossningsbrev om man vill ha något speciellt.  
  • jordgubbe0812
    got2b skrev 2011-10-02 14:09:31 följande:
    Igår var vi inne och beställde en åkpåse till vagnen vi beställt. På prislistan i affären stod det 695kr på åkpåse basic (Brio). När vi sedan skulle beställa den i kassan så sa hon 899kr. Så det var ju lite fel. 695kr var tydligen nästa års pris på åkpåsarna och 899kr var 2011 års pris. Fast vi fick den för 695kr. Ska ju inte hämta vagnen och påsen förrän i slutet av december. Så ni som funderar på åkpåse från Brio (basic i alla fall) ska veta att priset går ner. Vet inte hur det är med de andra påsarna från Brio..

Jag köpte åkpåse från brio idag på babyland. Där kostade både basic och en modell som hette shine 499kr.
  • jordgubbe0812

Ja, det låter som stor skillnad. Jag tycker ändå babyland brukar vara ganska dyra. Men jag tror dessa var nedsatta lite. Babyland har iallafall världens sämsta service, så på den fronten missar du inget.

När vi skulle köpa en gåstol till mitt första barn ringde vi dit och frågade om de hade en viss modell av gåstol. När vi kom dit fick vi svaret att de de svarade ja i telefonen för att det normalt ingick i deras sortiment men att det tyvärr var slut nu.... 

• jordgubbe0812

Jag tycker också det går långsamt. Hade 20 fulla veckor som någon slags mål och nu är det så långt mellan det och till bf. Och då vet jag sen förra gången att sträckan bf till förlossning är längst av allt.

• jordgubbe0812

Det lär ju finnas väldigt gott om icke stressande jobb för gravida. Det är ju liksom de ord som brukar stå högst upp annonserna "vi ser helst icke stresståliga sökande, gärna gravid". "Start på måndag. Du ska sortera papper, helt i din egen takt"

• jordgubbe0812

Åh, jag hatar MVC,

Jag skulle dit idag 8.45. Kommer dit och det är stängt för planneringsdag. Ringer upp för att höra när jag har tid och får reda på imorgon 9.00. 
    Altså, jag köper att jag skulle kunnat skriva upp fel dag. Men jag skriver inte upp fel tid. De har altså p.g.a planneringsdagen bokat om min tid utan att meddela mig. Suck.

• jordgubbe0812
    lillbumbin skrev 2011-10-05 21:17:05 följande:
    Konstigt att dom säger att man inte ska ta en promenad med bebis vid -10 där ja bodde med mina döttrar när dom var små vr vi ute och gick i minus 25.. Lillasyster föddes i februari och tre dagr senare var de minus 30 och ja skulle till BVC och fick lov att gå 3km..

Det är väl bara rekomendationer.

Jag skulle t.ex inte ta ut ett nyfött barn i minus 30 om det inte var akut.  Det betyder ju bara att vi gör olika, inte att någon av oss gör fel.   
Svar på tråden Januaribebis 2012