Inlägg från: jordgubbe0812 |Visa alla inlägg
  • jordgubbe0812

Januaribebis 2012

Jag tror de grövre formerna av npf-diagnoserna (autism) kan sättas redan från 2-3 årsåldern. Ännu tidigare i extremfallen. När det gäller ADHD och liknande har jag fått uppfattningen att de inte gärna drar igång utredningar förrän i 4-års åldern. 

Småbarn är ju egosenterade, lyssnar bara på det som är intressant, kan vara lättstörda, etc. Så det måste ju upp i motsvarande ålder för att kunna ställa beteende-diagnoser. Många föräldrar ser väl tendenser.  

Min dotter har sen språkutveckling vilket har stark överrepresentation hos just nfp-diagnoser. Barnläkaren vi är i kontakt med pratar om att det viktigaste är att barnen är färdigutredda innan skolstart så att det får en bra början på skolgången. 

• jordgubbe0812

Upplever du att barnet slutar sparkar eller handlar det om att sambon inte känner sparkarna?

Min sambo har svårare att känna sparkarna på magen än vad jag har för att han inte på samma sätt kan skilja på andra magrörelser som andningen. Altså behövs det starkare sparkar för honom än för mig för att han ska begripa att det är sparkar. Kan det vara något liknande? 

• jordgubbe0812

Sen avnavling innebär att man klipper navelsträngen senare när blodet i den pulserat helt klart. Det varierar mellan sjukhusen vad som är standard.

• jordgubbe0812

Jag har haft en helt underbar helg. Jag och sambon skulle vara barnlediga tillsammans på väldigt länge och åka iväg på en spa-helg. Gissa vad som händer. Jo, 7h innan vi ska åka blir dottern magsjuk.
    Så spahelgen byttes rask mot ett låååång tvättmaskinspass.

Nytt försök om 3 veckor.     

• jordgubbe0812

Såhär jag fattat det.

Halten TSH i blodet ska inte vara över 5.0. Om man är gravid och tidigare har diagnos ska den inte vara över 2.5 typ.
    Har man inte blivit behandlad tidigare så är gränsvärdet antingen runt 2.5 eller 4 eller 5 beroende på vem du frågar.

TSH-värdet förändras i din kropp under graviditeten. I början är det vanligast att den sjunker under startvärdet för att i slutet av graviditeten stiga över startvärdet. Då den viktigaste utvecklingen är i början då TSH värdet vanligast är lägre än normalt så tror jag inte det är någon fara.

Vilken TSH - nivå hade du?

(jag hade 3.9 innan jag blev gravid och det hade sjunkit till 1.1 i vecka 13).  Sen dess har jag inte mätt men det kanske är dags att fråga efter ett nytt mått). Jag medicinerar inte då mina läkare hade 5 som gränsvärde.           

• jordgubbe0812
    Isssan skrev 2011-10-26 09:05:38 följande:
    Idag går jag in i v 30 (29+0) Känns så skönt att det "bara" är ca 10 v kvar
    Det måste väl ändå vara 11 veckor kvar.

Graviditeten varar 40 hela veckor och du har varit gravid 29 hela veckor?

• jordgubbe0812
    missable skrev 2011-10-26 11:05:58 följande:
    Vad tråkig du var nu :-P

Ja, jag kände mig som värsta bässervissern.
    Fast allra helst vill jag nog bli motbevisad. Någon ny forskningsartikel som visar på att graviditeten bara är 35 veckor lång.

Det längsta är ändå att när man väl kommit till nedräkningens mål BF, så kan det återstå ytterligare 2 veckor. De upplevde jag som extremt långa på mitt första barn. Hon sattes igång i v 41+2 och då hade jag inte fått en enda värk. Så jag förväntar mig något liknande denna gången.

• jordgubbe0812

Hur ofta mäter ni Hb (blodvärde). Jag var på besök igår vecka 30 och ska tillbaka om knappt en månad. Och hon kollade varken blodvärde eller vikt.

• jordgubbe0812

Jag har bara lämnat urinprov vid inskrivningen.

Jag ska gå i en gång till i nov, en gång i dec, och 2 gånger i januari (i början + bf den 18:e)

Men min BM verkar inte vara så noga. Min nr 1 var tillväxthämmad och läkare rekomenderade att nästa graviditet skulle följas noga då tillväxthämningen inte syndes på SF - måttet. Det tycker inte min BM är så nödvändigt då SF mått är ett bra mått och barn nummer 2 blir större för att livmodern redan är uttöjd.

Så nu måste jag boka privat tul för att få de tester som rekomenderades. Min BM kan nämligen inte läsa min tidigare journal från ett annat landsting för att den inte ser ut på exakt samma sätt som hennes. (nu pratar vi altså om en utskriven journal som hon altså inte verkar kunna begripa).

• jordgubbe0812

Järnvärden?

Jag tycker inte de testar något alls på mig längre. Är i slutet på vecka 33 nu och hade kontroll i veckan.

Då tog de SF-mått, blodtryck och barnets hjärtfrekvens.

Gången innan tog de även blodsockret.

Men järnvärde har jag inte mätt sen vecka 25.

• jordgubbe0812
    roxylady skrev 2011-12-05 14:00:58 följande:
    Okej.. ja jag har bara berättat när jag har BF för min arbetsgivare redan i September..
    Men hur länge man ska vara föräldraledig visste jag inte att man skulle skriva kontrakt om innan man går. Men jag förstår ju att det behövs..
    Okej så det är bara en månad innan man behöver höra av sig om man vill förlänga ledigheten? Det är ju bra. Fick du ett kontrakt från din arbetsgivare gällande detta som du fick skriva till aug2012 på också då?
    Lagen säger att om man anmäler fp 2 månader i förväg kan arbetsgivaren inte neka.
    (max 3 gånger per år dock).  
  • jordgubbe0812
    roxylady skrev 2011-12-05 14:16:56 följande:
    Okej det är likadant när man också redan är på föräldraledighet också alltså? Det låter bra!

Ja, det ska vara samma sak. Bara man inte gör det fler än 3 gånger. Jag tycker det är svårt att veta nu. Man vet ju inte ens när barnet kommer, inte hur barnet kommer vara eller hur det kommer fungera med mammagrupper, öppna förskolor eller liknande. 
    Nr 1 var jag hemma 9 månader med och på slutet längtade jag verkligen efter lite avancerade jobb-diskussioner mitt i allt barnsnack. 
  • jordgubbe0812
    syntetica skrev 2011-12-05 11:05:04 följande:
    Snart ska vi bege oss till akademiska... 
    Håller mina tummar&tår 

Hur har det gått?
  • jordgubbe0812

Det låter ju konstigt att invandrare skulle få stanna och inte svenskar. Men det kanske är enskilda fall som beror på saker som inte är kända för andra än de specifika paren. Sjukdommar, tidigare händelser, måeende eller att de verkligen bett om det.

• jordgubbe0812
    Empa86 skrev 2011-12-09 13:24:21 följande:
    Nu fick jag papper hem från fk där jag ska fylla i hur min sjukdom/diagnos (hotande förtidsbörd) påverkar min förmåga att arbeta.
    Någon som har erfarenhet att fylla i såna här? Ska jag tänka på något speciellt när jag formulerar mig? Tycker det är svårt. vill ju inte få avslag bara för att jag skriver för lite eller så...  

Jag brev sjukskriven i förra graviditeten p.g.a av att barnet var tillväxthämmad. Då var det rutin att sjuksrriva.

Jag skrev typ samma sak som stod i läkarintyget.  Vad jag förstod av läkaren då brukade det inte vara några problem med sjukskrivningar som handlade om barnets hälsa.  Och det borde ju vara samma sak för dig. Du blir sjukskriven för att barnet mår bäst av att stanna i din mage, inte för att din (mages) mår bäst av det.

Svar på tråden Januaribebis 2012