• Pamper

Januaribebis 2012

hej alla!

tänkte tipsa om denna länk sida med rabattkoder hos ellos
    www.dumsnal.se/rabattkoder.php

om d inte funkar kan man googla på fler koder

jag utnyttjade erbjudandet om att f 40% på sina 2 dyraste varor + en lampa som premie
    lampan skiter jag i =)

men köpte ett pingu spjälsängsskydd 500kr, 300kr med rabatt
    www.ellos.se/cv/_/N-&Ntt=r%C3%A4tt+start
    (nu verkar d inte finnas kvar men där e med tummen oxå)

o sen velade ja om jag skulle ta pingu filten eller vad..... det blev ett startpaket i 8 delar 300kr, 180kr med rabatt
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Startpaket/EllosKids/_/N-f4lZ1z128ggZ1z141xe

523,50 betalade jag med frakt! annars skulle det blivit ca 850kr med frakten

japp jag gillar o fynda...... =)

• Pamper
    LillaJag89 skrev 2011-11-26 13:48:03 följande:
    Någon som börjat med hallonbladste?

Med dottern var jag beräknad 10 januari, precis som nu. men då vågade jag inte dricka de förrän nyårsafton :D
    Så funderar på att göra samma nu, dottern kom ju 4 januari... Så hon var lite tidig..
    jag har funderat men BM tyckte inte jag behövde det eftersom jag redan har sammandragningar.
    Men jag tänkte dricka det pga eftervärkar osv...

Tips på vart man köper det? finns många olika.....
  • Pamper

www.familjeliv.se/Forum-2-143/m60239955.html
    denna tråden handlar om foglossningar mkt bra tips o om inte annat kan man klaga lite =)

Yrla skrev 2011-11-26 20:08:15 följande:

Hej. Såg att ni diskuterade det där om hallonbladste och kände att jag måste fråga vad det ska vara bra för?
    Har BF den 8 januari btw:)

Sen undrar jag om det är någon som har något bra knep att antingen få foglossningarna att "lugna ner sig" lite.
    Får ofta så fruktansvärt ont att jag inte ens kan ta mig till toaletten själv, så lite tips vore jättetrevligt:)

hallonblads te innehåller oxytocin som är det hormon som utsöndras naturligt vid förlossning o amning.
    sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin

det anses göra förlossningen lättare, mindre efterblödningar o att livmodern får lättare att dra ihop sig om jag förstått det hela rätt =)
    LillaJag89 har använt det o kan väl svara på smaken o om det påverkade hennes förlossning ngt ävn om hon inte drack d så länge =)
  • Pamper

Vad d skrivs mkt... hinner knappt med o läsa allt!

Har gått upp 9kg sedan inskrivning är i v. 32
    bm räknade med ytterligare 5kg- minst........

tejpning mot foglossning funkar utmärkt om man inte har i de främre fogarna som jag.
    googla på balance taping

var hos Bm idag, ska lämna in uppgifter om exakt var mitt diskbråk sitter då det tydligen kan påverka mina möjligheter att få eda. (man lär sig mkt på familjeliv)
    Någon annan som har diskbråck?

och jag får inte göra ytterligare ett ultraljud, de har inte längre i Skåne(?)
    bara om man misstänker stort/ litet barn....

halsbrännan är sjukt jobbig, äter omeprazol för det.......

såg ni skrev lite om att man e sugen på icke gravid varor, allt handlar väl i om vilket mängd man stoppar i sig?
    sen e väl sverige rätt "ordentliga" o anger ALLT som kan vara skadligt?
    svårt o tänka mig att de inte dricker vin o äter brie i frankrike när de e gravida, i måttliga mängder förståss =)

själv har jag druckit ett halvt glas champagne på ett bröllop i september, en halv mellan öl, en liten brie bit, en halv pizza med parmaskinka o just de jag rensar kattlådan varje dag då jag e själv!

täcke o kudde skrev d lite om....
    jag har köpt vagn o spjälsängs kudde, hade inte tänkt o ha täcke i sängen på ett bra tag då jag tänkt använda sovpåsar o sen tycker ja täckena e för stora till en bebis o inbillar mig att de e stela o bebis hamnar som i en tunnel i dem utan o kunna vifta bort de..... sen ska man väl inte ha täcke till nyfödda/ spädbarn?
    ska använda tunna mjuka filtar o ev vagntäcke senare i sängen.
    vagntäcket behöver ja inte i vagnen då jag har en varm åkpåse o fårskinn o vindskyddet till en början, men sen så e det dags o sen e det sommar så blir d bra med filtar! =)

gallerfilt ska tydligen vara något bra o ha, någon som har en åsikt?

• Pamper

Just d, glömde skriva om amnings bh

har tidigare jobbat med underkläder.
    ni ska INTE köpa en amnings bh med byglar INNAN barnet är fött
    detta för att få en optimal passform till amningsbrösten.
    har ni en för liten kupa, som så många har i vilket fall som...
    ökar risken för mjölkstockning då trycket från bygeln påverkar mjölkflödet

själv har jag innan ja ens blev gravid använt dessa
    www.lindex.com/se/underklaeder/bh/amnings-bh/6159195/Amnings-BH/
    detta då jag upplevt bygel som störande

men man får känna sig fram....... jag e en 70J o har använt 75B / 80C-D FÖR länge.....
    dessa större specifika storlekarna kan vara svåra o hitta men finns! o i andra affärer kan de vara en annan storlek PROVA ALLTID!

linne med inbyggda toppar (finns på lindex som amningslinne)
    bandeau bh kan jag varmt rekomendera helt underbart sköna finns lite varstans, gina tricot, new yorker, lindex med flera butiker!

• Pamper

Från Skåne -Helsingborg

Det där med klistrigt babybajs.... när ja har haft med d att göra har jag alltid haft lite olja, typ olivolja eller så finns d babyolja som man tar på för att det ska lösas upp o bli lättare o torka av från huden.

Tänk som att man torkar bort vaxrester (hårborttagning) med hjälp av den lösande oljan =)

Funkar fin fint!

• Pamper

min optiker sa det var vanligt, därför inte lönt o ta nytt syntest o skaffa glasögon under graviditeten o amningen

bättre o vänta sa hon, det e så stor påverkan i kroppen som kan ändras

• Pamper
    curiosa skrev 2011-12-09 17:17:57 följande:
    Var du tvungen att ta fp nu eller är det eget val?
    Jag är oxå arbetslös och går på akassa men hoppas på att jag sk akunna göra det tills liten kommer. (vill inte slösa på fp dagarna)
    Jag är oxå arbetslös o får pengar från FK motsvarande akassan då jag blivit utförsäkrad.

Min BM tycker man ska gå på föräldrar ledighet 3 veckor innan BF.
    men man vill ju inte slösa på sina fp dagar eller hur?
    jag tänkte vara "arbetssökande" fram till BF kanske att jag tar ut fp en vecka innan

för att få ersättning måste man iaf vara aktivt arbetssökande (vilket jag inte tror att du heller e) och då bör man vara i en sysselsättning..... min handläggare på AF letar praktik plats till mig men d e lättare sagt än gjort med tanke på julen o att man e höggravid med foglossningar....

Jag vet inte om du blivit upplyst om detta o det verkar vara rätt nytt,  när du som arbetslös går på föräldrar ledighet MÅSTE du kontakta/ skriva in dig på AF INNAN det gått 1 år. För annars förlorar du din rätt till akassa/ ersättning efter din föräldrar ledighet.
    Alltså innan det gått 365 dagar o min handläggare trodde att det gick o skriva in sig o sen ut sig igen pga fortsatt föräldrar ledighet.

I mitt fall är jag ensamstående o får alla 480 dagarna, jag kan tidigast få barnomsorg när barnet är 1 år samtidigt som jag måste skriva in mig på AF när jag varit utskriven från AF i ett år.......
  • Pamper
    curiosa skrev 2011-12-09 21:11:32 följande:
    Jag söker faktiskt jobb ganska aktivt och meddelar ams vad jag söker med jämna mellanrum. Dock så är det ju inte lätt att få en anställning som höggravid så jag är bara hemma.
    Jag lägger inte ner den tiden på arbetssökande, då jag anser att mina chanser inte ökar som gravid o jag dessutom skulle sabba hela min intjänade SGI om jag hittade ett arbete innan BF när jag blev uppsagd i juli. Har inte haft en heltidstjänst sedan 2009 o sedan dess kortare vikariat på varierande ställen.

Möjligtvis att d anses dumt av mig men så e det iaf o sedan har jag gått en utbildning genom AF under tiden.
  • Pamper

Jag får öronakupunktur 2ggr i veckan mot sömnen funkar jätte bra =)
    o liten prego vila på dagen e inte fel!

har läst om kramperna i vaden att det sak vara bra med magnesium eller om man dricker schweppes tonic water då den innehåller kinin (i små mängder) som anses motverka kramperna.
    Har haft problem med kramperna tidigare innan grav. men nästan inget nu.
    tänk på att INTE böja tårn, utan försök när du morgonstretchar att sträcka vaden istället.

hallonbladsteét har vi haft uppe tidigare men vet inte om ja skrev om att söka i FL forum efter Vi som dricker hallonblads te, finns alla info där.
    Dock ville min Bm avråda för använding av detta om man upplevt sammandragningar innan v35

• Pamper
    minjalin skrev 2011-12-12 11:21:41 följande:
    Räknas smärtfria sammandragningar också? Jag har haft sammandragningar sen v 15 typ men dom gör inte ont och har inte påverkat tappen nånting och är inte regelbundna. Jag är i v 35+3 och började med hallonbladste igår.
    som mina sammandragningar då =)
    jag hade tänkt dricka det ändå från v35 som det sägs 2-4 koppar dagligen just med tanke på bättre återhämtning.

Min BM menade bara på att min kropp inte har ngt problem med att producera hormonet oxytocin, som teét tydligen bidrar med att jag inte behöver tillsätta något för att få igång livmodern.

se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/
  • Pamper

Välkommen till världen Adrian o Stella!!

God Jul på er andra! Har nyss tagit ut saffransmuffinsen o choklad fudgen står i kylen =)

• Pamper

Grattis till alla som fått sina små!!

upptäckte nyss att jag fått bristningar på magen, på vardera sida om naveln.... v37+5

men ja ska se dem som minnen, tiden då jag bar mitt älskade barn!

o sen hoppas på att de bleks lite med tiden o inte e röd/lila för evigt =)

• Pamper

Huvudvärk efter EDA är en känd biverkning så även att värkarna kan avstanna o värksvaghet infaller.
    den informationen fick jag på föräldragruppen.

bf den 1 feb o ytterst lite känningar.... men ja ger inte upp om o få en januari bebis.

någon mer som upplevde frossa o feberkänsla innan förlossningen??

• Pamper

Bf imorgon o tid hos bm får se om den lill* har fixerat sig va ruckbar i förra veckan.
    blir ingen januari bebis som man trodde men iaf en vattuman!

massa rörelser hela tiden som känns supertydligt bara vanlig mensvärks känsla o inget mer

pratar med doulan varje dag nu, hon e iaf redo! =) o vi har en fin plan tillsammans får bara se om den följs! ;)

• Pamper

Den 4 februari kom min lilla tjej som ska heta Siri, 49 lång o 3845 tung

bf+3
    i förlossningsrum 3
    förlöstes av barnmorskan Maria, undersköterskan Maria och min doula Maria, maria x3
    och var det 300 barnet som förlöstes i min stad år 2012

Har varit på BB i dagarna 5 så kom hem igår så därför jag e sen på o skriva.
    BB e väl en typ av bed and breakfast? =) fattar inte de som har bråttom hem, jag fick hjälp o stöd under 3dagars krisen o när jag fick klart besked att jag kunde amma på båda brösten- ena blödde oförklarligt i 6 veckor innan förlossningen o när mjölken rann till ordentligt o när vikten stegrade igen efter den normala viktnedgången kände jag att jag kunde åka hem i lugn o ro =)

Vaknade av små värkar kl 8 på morgonen
    kl 10 gick mitt vatten
    kl 14 åkte jag till förlossningen
    kl 15 fortfarande massa oregelbundna värkar men starka
    kl 16 endast öppen 2 cm, ville skicka hem mig så jag kunde komma tillbaka om värkarna blev mer regelbundna
    men bad o få stanna i 1 timme för o se vad som hände.... fick lustgas då jag tappade fokus i värkarna o fick panik känsla
    kl 17 blir jag inlagd hade då öppnat mig till 6cm
    kl 17.30 får jag EDA
    kl ?? får jag krystvärkar efter typ 5 st var hon ute
    kl 19.35 föddes hon

tog lite tid för moderkakan o lossna men kom till slut hade blivit OP annars så den skrämdes väl ut haha
    om en moderkaka kan va fin så var denna då då den var formad som ett hjärta =)

3 invärtes stygn pga blödande reva
    3 yttre som "pynt" det var någon flarp som behövde snyggas till

första besöket bb hade hon av farmor, vilket va otroligt kul då pappan inte vill vara delaktig o ja trodde att de gällde för hela hans familj

känner mig otroligt stolt över denna mäktiga upplevelsen!

Svar på tråden Januaribebis 2012