• sandy87

Januaribebis 2012

MissT skrev 2011-12-09 11:47:18 följande:
    Jag är just nu i samma sits gällande sf-måttet. Mitt var 31 i både v 31+4 samt v 34+0. Är i dag i v 35+0 och ska snart iväg till BM för en extra mätning för att se om det vuxit. Jag började med att ligga på översta strecket till att kommande mätningar ligga mellan mittersta och översta och vid förra mätningen har jag halkat ner under mittersta strecket. Får se hur det ser ut idag.......

Vad sa din BM? Kommer hon fortsätta ha koll eller ska du får komma iväg på ett TUL?. För mig hänger det på mätningen idag. Har inget hänt så tror jag att de går vidare med det och då borde det bli ett TUL tycker jag. Får vänta och se vad mätningen visar och vad BM säger.
    BM sa att det var "normalt" men jag ser ju själv att det inte ökat, känner även att fosterrörelserna känns anorlunda plus att BM var osäker på hur den låg, nästa BM besök är den 23/12 men då trode hon redan att bebisen kommit sa hon?... Ska ringa till danderyd & höra vad dom säger..
  • sandy87

För ca en vaeck sen skrev jag angående att mitt sf mått inte ökat, idag fick jag konstaterat att jag har begynnande havandeskapsförgiftning & ett stigande tryck men inga spår i urinen.
    Men nu fick jag för mig att tänk om det är därför inte sf måttet ökat på 2-3veckor, kan det vara så att bebisen inte får tillräckligt med näring osv pga det & inte växer?  

• sandy87

Inlagd på förlossningen med en bebis med en puls på 180-200;( om inte antibiotikan börjar verka inom dom närmsta timmarna så blir jag snittad ikväll/natt... Hoppas dock på att hjärtljuden sjunker å att bebis svarar på antibiotikan...

• sandy87

Upptäcktes då jag har/hade begynnande havandeskapsförgiftning.. Men det var det inte, bebisen har någon kraftig infektion, blev bedövad å fixad för ett akut snitt då hjärtljuden var uppe på 230, men sjönk efter smärt stillande. Så jag blir kvar här några dagar å får antibiotika till bebis intravenöst.. Hoppas att den fortsätter hjälpa så liten får kommanär han/hon själv vill ist...

• sandy87

Har fått "svaga" värkar med 5 minuters mellanrum, vad gör jag nu? Bör jag ringa förlossningen eller försöka sova å hoppas på att dom blir starkare?..

• sandy87

Nu är det 3-5 min i mellan, visa gör lite ont å andra spänner bara... Åå hoppas hoppas...

• sandy87

Hej alla å grattis till er som fått!

Ska till läkaren idag kl 15 på mvc (den läkaren som jobbar på vanliga barnmorskemottagningen) för att diskutera igångsättning. Är det han som beviljar det? trodde det var läkaren på förlossningen (danderyd) Någon som vet?
    Åhh jag hoppas så att jag får bli igångsatt, någon annan som ska bli det eller fått det beviljat & isf varför? 

• sandy87

Jaha då var man hemma från läkaren på mvc, han bedömde att jag borde bli igång satt & ringde till Danderyd samt skickade en remiss, men tydligen kommer ingen att kolla på den fören på måndag, hoppas bebisen kommit innan dess... Någon som fått skickat en remiss på en fredag & fått tid fort typ redan på måndagen eller så?

• sandy87

Har fått tid för bedömning/ställningstagande till igångsättning på Danderyd på torsdag morgon,
    någon som vet hur snart där efter man blir igångsatt samt vad görs/sägs på "mötet"? 

• sandy87
    Romashka skrev 2012-01-17 14:45:49 följande:
    sandy87

Hur långt gången är du? Jag är på BF+7 idag och har absolut inga känningar om att någonting ska vara på g. (

Var hos BM igår och ska dit igen nu på torsdag 19/1. Har inte bebisen kommit innan dess, ska man på torsdag boka tid för ev. igångsättning den 25/1. Så jag undrar lite över samma frågor som du - hur snart blir man igångsatt??

Jag frågade min BM ifall igångsättningen kan bli fördröjd om det är fullt på BB t ex (vi tillhör Karolinska Solna). Hon sa att visst kan det vara fullt men då är det BBs plikt att hitta ett annat sjukhus dit man åker samma dag för kontroller mm. Så man ska inte behöva vänta till dagen efter eller liknande. 

Jag hoppas verkligen att det är så för skulle inte bebisen komma själv och jag inte blir igångsatt den 25/1, ja, jag skulle nog bryta ihop helt enkelt....
    Är i 39+2 på torsdag när jag ska på bedömning kommer jag att vara i 39+4...
    Men med min tur kommer jag säkert inte få bli igångsatt :/
    Hoppas så klart att lite kommer ut av sig själv typ nu, gärna igår... Vill bli igångsatt för att jag inte sover ett skit & bebisen är stor... 
  • sandy87

Grattis alla som fått sina små!

Usch jag börjar känna mig sjuk, trött, ont i huvudet & känner mig febrig (hade dock ingen feber)
    Hoppas inte jag ska bli sjuk BF på lördag ju... Någon annan som känt så innan det varit dax?
    Ska ju på bedömning för igågsättning imorgon, hoppas så att dom vill sätta igång mig på typ lördag eller att liten kommer av sig själv innan dess... 

• sandy87

Grattis alla & lycka till ni som åkt in...
    Har sovit sämre än vanligt inatt, det vill säga inget alls :/
    Är nog lite nervös för vad som skall sägas idag (bedömning för igångsättning)
    Jag hoppas så att dom kommer sätta igång mig på absolut senast måndag, men jag får säkert vänta flera veckor ;( 

• sandy87

Då har man tid för igångsättning den 27/1 BF är den 21/1, åhh jag hoppas så att liten vill komma ut av sig själv ist...

• sandy87
    Alltochinget skrev 2012-01-19 12:27:12 följande:
    Sandy, varför får du igångsättning så tidigt? BF+6?
    För att jag inte sover något alls i princip, får jag ihop 2 timmar på ett dygn är jag över lycklig samt att jag har sjukt ont i ryggen.
    Har en bebis som i perioder har haft väldigt höga hjärtljud 200+ & ligger på +7.2 % i storleken mot andra bebisar.
    Hoppas doc att den kommer ut av sig själv, på undersökningen idag sa dom att livmodertappen var ca 7-8mm samt bakåt lutad så om dom skulle satt i gång det idag var chanserna ca 60% på att det skulle gå, jag tyckte det var för stor risk för KS så då får bebisen några dagar till på sig.... 
  • sandy87
    Romashka skrev 2012-01-19 13:17:58 följande:
    Ja, glömde säga.... På undersökningen visade det sig att livmodertappen är omogen och har inte öppnat sig någonting alls ännu. Därför tvivlar jag starkt på att den kommer att öppna sig själv till 25/1... Så ju tidigare de sätter igång mig, desto bättre.
    Hoppas du hinner "mogna" på dig tills dess, jag tyckte det verkade jätte hemskt att bli igångsatt om inte kroppen var ett dugg mogen... Vad sa dom om din livmoder/tapp?
    Jag var öppen 1.5cm å tappen var 8mm lång/kort samt bakåtlutad.. 
  • sandy87
    Romashka skrev 2012-01-19 14:11:56 följande:
    De sa inte så mycket mer än att den var omogen bara.... Men å andra sidan så har jag ju gått nästan 2 veckor övertid nu, så jag tror inte det skulle ha hjälpt om man väntat till den 25:e....
    Nä det är sant, man måste ju ha ett slut någon stans... Hur ska dom sätta igång dig eller dom sa inget om det?
  • sandy87
    Romashka skrev 2012-01-19 14:14:04 följande:
    Jag menar tills den 22/1 har jag gått 2 veckor övertid. Inte per idag förstås.
    Sandy87, blev du igångsatt 1:a gången också?
    Detta är första barnet, så jag har inte blivit igångsatt tidigare. Hoppas dock att den kommer av sig själv, är ju bäst för både bebis & mig, men det känns som att den inte kommer att komma av sig själv :/ 
    Läkaren idag sa att snitt tiden på en igångsättning är 36 timmar, tycker det låter skit jobbigt... Men ingen har ju sagt att det ska vara lätt att föda barn ;) 
  • sandy87
    Övertidsdag 2 :(
    Men nu kanske det har börjat hända något, vågar knappt hoppas, värkar har jag haft sen kl 6 imorse, väldigt oregelbundet & dom gör ont som mensvärk & ont i svanken, riktigt ont... Klockade lite nyss å kommer med 5 min i mellan å vad jag hoppas nu! :) 
  • sandy87

Jag är oxå kvar, hade BF den 21/1 så +3 nu...
    Har dock haft värkar i 35 timmar med 2-3 min i mellan å som håller i sig i 1-1 1/2 min dock bara öppen ynka 3cm....

• sandy87

Då var Alma äntligen här, föddes igår kl 14.05 3820g 50cm. Värkar i 56 timmar varar 46 hemma å 10 på fl. Tyvärr lyckades inte någon narkos läkare med att sätta ryggmärgsbedövningen, Så det var tufft men väl värt smärtan ;)

Svar på tråden Januaribebis 2012