• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-10 17:00:40 följande:
    Man kan ju försöka undvika att göra det i onödan. Det var det intrycket du gjorde, att du försökte detta.

Många organismer dödar man ju av ren lättja, är det ok?
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-10 16:24:54 följande:
    För det fjärde: Jag tror vi har ganska goda grunder att gissa att baktrerier inte är levande i den meningen att de förnimmer något. Det är en skillnad som betyder något för mig. Det är skillnad på att döda en gris och att döda en bakterie.
    Varför måste de förnimma något för att man inte skall undvika att döda dem?

Kan fiskar förnimma? Var gar gränsen för vilka djur det är ok att döda?
    Personligen försöker jag undvika att döda av lättja. Om jag skulle köra bil och se en igelkott framför mig på vägen skulle jag tex försöka undvika att köra på den.

Måste o måste? Jag VILL helt enkelt inte skada/döda djur och du kan inte tvinga mig till det. Jag känner mer
    för förnimmande organismer än för andra. Om jag skall välja mellan att döda en ekorre och en svamp väljer jag att döda svampen.

Fiskar kan definitivt förnimma.
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-10 20:26:45 följande:
    Fiskar kan definitivt förnimma.
    Så var går gränsen? Kan maskar förnimma? Hur vet du vilka djur som kan förnimma?
  • Sven Erik Johansson
    trollkarl skrev 2011-05-10 19:07:19 följande:
    löjliga res?
    ett ganska juvinilt tänkande att negligera debattörens åsikt väl?
    ja jag äter hund om det bjuds i kulturellt syfte, men inte mer än så nej.

säger som magnus betner :

man gör faktiskt väskor av hundar i asien, man gör namninsamlingar, demonstrerar, tv galor etc men man skiter blanka fan i att det är en fyraåring som får sy väskan"

sensmoralen : om det är det enda en viss kultur har möjlighet till av fattigdom etc att äta o ge sina barn, skall man svälta då?
    Om hund  i en situation är det enda som finns tillgängligt att äta så är jag inte mot det moraliskt , men faktum är att köttproduktion bidrar till svält och på många håll skulle marken utnyttjas bättre och mätta fler om man satsade på dirrekt människoföda. allting måste situationsanpassas. jag förespråkar vegetarisk mat , men skulle i ett läge där sådan inte fanns äta djur.
  • Sven Erik Johansson
    Plutteli skrev 2011-05-10 19:43:40 följande:
    Sverige har blivit på tok för dåligt på att äta inälvs och blod mat nu för tiden. Bara det finaste köttet från djuren sparas och resten släng åt fanders.... Det är ju såå mycket mat som bara går till spillo!
    Jag är visserligen i grunden för vegetarisk kost o mot köttdjursproduktion över huvud taget , men du har rätt i att mycket slängs. bortskämmda svenskar slänger ca 1/3 av den tillagade maten vilket innebär att 10 000:-tals djur föds upp o slaktas bara för att åka dirrekt i soptunnan om man räknar på det. Det är fruktansvärt.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-10 20:29:52 följande:
    Så var går gränsen? Kan maskar förnimma? Hur vet du vilka djur som kan förnimma?
    Jag vet inte var gränsen går och funderar inte så mycket på det heller. Maskar kan förnimma saker och det kan insekter också. De har ju tex ögon. Men jag vet inte varför jag skall hålla reda på "var gränsen går".
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-10 16:24:54 följande:
    För det fjärde: Jag tror vi har ganska goda grunder att gissa att baktrerier inte är levande i den meningen att de förnimmer något. Det är en skillnad som betyder något för mig. Det är skillnad på att döda en gris och att döda en bakterie.
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-10 20:36:04 följande:
    Jag vet inte var gränsen går och funderar inte så mycket på det heller. Maskar kan förnimma saker och det kan insekter också. De har ju tex ögon. Men jag vet inte varför jag skall hålla reda på "var gränsen går".
    Du skriver ju ovan att det har betydelse för dig om organismerna förnimmer och det var du som tog upp detta i ditt svar på frågan varför det är skillnad på att döda encelliga och flercelliga organismer. 

Då låter det ju som något du håller reda på för att inte råka döda något som är levande för dig.

Vad som är levande är i sig en intressant fråga som inte finns något enhälligt svar på. 
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-10 20:44:00 följande:
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-10 20:36:04 följande:
    Du skriver ju ovan att det har betydelse för dig om organismerna förnimmer och det var du som tog upp detta i ditt svar på frågan varför det är skillnad på att döda encelliga och flercelliga organismer. 

Då låter det ju som något du håller reda på för att inte råka döda något som är levande för dig.

Vad som är levande är i sig en intressant fråga som inte finns något enhälligt svar på. 
    1)Men det är inte så ofta jag hamnar i några gränslägen jag funderar så mycket över.  Därför bekymmrar jag mig inte så mycket över gränsen.

3) En rent biologisk definition på levande organismer inkluderar följande punkter 1) består av celler 2) Har aktiva DNA-molekyler 3) Andas 4) behöver energi 5) behöver byggstenar 6) kan föröka sig.

Sedan kan man använda ordet levande i andra betydelser också.
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-10 21:13:17 följande:
    3) En rent biologisk definition på levande organismer inkluderar följande punkter 1) består av celler 2) Har aktiva DNA-molekyler 3) Andas 4) behöver energi 5) behöver byggstenar 6) kan föröka sig.

Sedan kan man använda ordet levande i andra betydelser också.
    Det var din definition som var intressant. Du nämnde att de skulle kunna förnimma vilket ledde till att de skulle ha ögon bla. 

Den biologiska definitionen är väldigt flytande för att vara vetenskaplig.
    1)Men det är inte så ofta jag hamnar i några gränslägen jag funderar så mycket över.  Därför bekymmrar jag mig inte så mycket över gränsen.
    Så du har inte tänkt efter närmare då vad som får dig att tycka det är ok att döda vissa saker men inte andra?
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-10 21:31:45 följande:
    Det var din definition som var intressant. Du nämnde att de skulle kunna förnimma vilket ledde till att de skulle ha ögon bla. 

Den biologiska definitionen är väldigt flytande för att vara vetenskaplig.
    Så du har inte tänkt efter närmare då vad som får dig att tycka det är ok att döda vissa saker men inte andra?
    Skriver jag verkligen så otydligt?

Jag skrev inte att ett djur måste ha ögon för att vara förnimmande.

Jag vet vad jag känner i mitt hjärta att jag inte vill göra. Det undviker jag i möjligaste mån att göra och är nöjd med det. Jag behöver inte fundera så mycket. Jag gör de val jag gör helt enkelt, tex genom att vara veg.
  • VNmamma
    trollkarl skrev 2011-05-10 19:07:19 följande:
    löjliga res?
    ett ganska juvinilt tänkande att negligera debattörens åsikt väl?
    ja jag äter hund om det bjuds i kulturellt syfte, men inte mer än så nej.

säger som magnus betner :

man gör faktiskt väskor av hundar i asien, man gör namninsamlingar, demonstrerar, tv galor etc men man skiter blanka fan i att det är en fyraåring som får sy väskan"

sensmoralen : om det är det enda en viss kultur har möjlighet till av fattigdom etc att äta o ge sina barn, skall man svälta då?
    Du skulle alltså inte äta din egen hund? Eller grannens?
    I så fall gör du - och signaturen oOOo oOOo - också övervägningar, av vad ni äter.
    Etiska (och praktiska) övervägningar är en del av livet, inte bara för vegetarianer.

Det jag tycker är löjligt är att vegetarianer oftast förvänta presentera någon slags 100-procentighet, det var det jag reagerade på i oOOo oOOOo:s inlägg, inget annat.

Själv skulle jag äta hund, även min egen, om det var mitt enda alternativ till att svälta ihjäl.
    Men bara då.

Hundkött äts för övrigt inte av fattiga i någon större utsträckning, köttet serveras ofta på särskilda restauranger och anses fint och lite speciellt.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?