• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • Sven Erik Johansson

Tillägg: Dvs kort o gott från växter och så äter jag svamp ibland också.

• JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-09 19:07:54 följande:
    Absolut, det är många komponenter som vävs samman när lönsamhet ska beräknas.

Jag vet vilket slit många lantbrukare har och jag vet att de flesta vill sina djur väl. Men det räcker inte för mig. Jag vill få ned djurhållningen till ett minimum, jag tycker den är oetisk hur krav-märkt den är. 

Att samhället utvecklas mot mer och mer vegetarisk kosthållning ser jag inte alls som omöjligt. Kanske blir det rentav av tvång med tanke på hur resurskrävande köttätande är.

Vi ser olika på djur och framtiden, det kan vi i alla fall enas om? Jag ber om ursäkt ifall mitt tonfall varit otrevligt.
    Ärligt talat tror jag inte att djuren påverkar naturen så negativt som en del vill få de till med metangaser osv, jag tror att vårat övriga leverne är en mycket större bov i dramat.

Sen som svar på va du skrivit tidigare, såg nu att jag missat en hel massa, men angående parningen av grisar så vill man ju seminera för att få fram en "bättre" gris. En som är mer hållbar och friskare. Dock är jag inte helt säker på hur de gör med suggor men på kor väljer man ut individ för individ.

Du skulle se hur många olika komponenter med benställning, juverligament, klövhälsa, mastitresistens, mjölkflöde m.m man kollar på när man seminerar en ko, det är en hel vetenskap att hitta en tjur som fysiskt passar ihop med kon!Flört

Och angående betesdriften för kor, jag kan mest bara svara på hur vi gör men vi har två olika stallar, ett stall med drygt 100 kor som mjölkas av robotar och ett stall med ca 20 kor som mjölkas i en mjölkgrop.
    Kravet på betesdriften är i det området jag bor i 3 månader. (det varierar i sverige mellan 3-5 månader tror ja).
    Robotkorna är ute dagtid i tre månader med undantag för regn då de helt enkelt trampar sönder markerna för mycket, dörren är alltid öppen så de kan välja att gå in och ut som dom vill under dagen, men dom spenderar ändå frivilligt mest tid inne. (!)
    Korna i gropen släpper vi ut på morgonen, tar in på em mjölkar, ut igen och in på morgonen för mjölkning igen. dom spenderar max 4h av dygnet inne. Även där med undantag för mycket regn.
    Dom korna får däremot vara ute så länge det finns ordentligt med gräs ute så de brukar bli runt 5 månader.
    Ungdjur och sinkor brukar få gå ut i början-mitten av maj och är ute tom oktober.

Och jordbruksverket är allt annat än villiga att bevilja dispanser för att korna ska få vara inne.

Angående tonfall så blir det väl automatiskt otrevligt om man tycker att den andre personen inte förstår vad man menar, eller hur? Flört
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-10 13:51:44 följande:
    Nu låter du som en militant vegan En del av dem ogillar att människan har katt och hund.

Jag själv har hund, jag ser inget fel i djurhållning så länge man ser till att djuren har det bra och man inte dödar dem för sin egen vinnings skull (maten, pälsen, etc).

Mitt enda dilemma med att ha hund är att han äter kött. Men dilemmat är inte större än att jag ändå väljer att ha hund. Jag väljer foder som består av viltfångad kött och fisk och bara i sällsynta fall får han ett slaktben att gnaga på.
    Haha! Jag är inte själv emot husdjur, men jag är emot att sånna som är emot att man föder upp djur för sin egen skull, ändå har djur för sin egen skull. Förstår du hur jag menar?
    Har tex en syster som är vegan och emot att man har djur i bur men ändå har hon två råttor i bur. Hugh?

Dock ska du ha credd för att du faktiskt låter din hund äta kött, finna mågna veganer som tycker att deras lilla hund oxå ska vara vegan.
  • VNmamma
    JabbaTheHut skrev 2011-05-13 17:50:14 följande:
    Ärligt talat tror jag inte att djuren påverkar naturen så negativt som en del vill få de till med metangaser osv, jag tror att vårat övriga leverne är en mycket större bov i dramat.

Sen som svar på va du skrivit tidigare, såg nu att jag missat en hel massa, men angående parningen av grisar så vill man ju seminera för att få fram en "bättre" gris. En som är mer hållbar och friskare. Dock är jag inte helt säker på hur de gör med suggor men på kor väljer man ut individ för individ.

Du skulle se hur många olika komponenter med benställning, juverligament, klövhälsa, mastitresistens, mjölkflöde m.m man kollar på när man seminerar en ko, det är en hel vetenskap att hitta en tjur som fysiskt passar ihop med kon!Flört

Och angående betesdriften för kor, jag kan mest bara svara på hur vi gör men vi har två olika stallar, ett stall med drygt 100 kor som mjölkas av robotar och ett stall med ca 20 kor som mjölkas i en mjölkgrop.
    Kravet på betesdriften är i det området jag bor i 3 månader. (det varierar i sverige mellan 3-5 månader tror ja).
    Robotkorna är ute dagtid i tre månader med undantag för regn då de helt enkelt trampar sönder markerna för mycket, dörren är alltid öppen så de kan välja att gå in och ut som dom vill under dagen, men dom spenderar ändå frivilligt mest tid inne. (!)
    Korna i gropen släpper vi ut på morgonen, tar in på em mjölkar, ut igen och in på morgonen för mjölkning igen. dom spenderar max 4h av dygnet inne. Även där med undantag för mycket regn.
    Dom korna får däremot vara ute så länge det finns ordentligt med gräs ute så de brukar bli runt 5 månader.
    Ungdjur och sinkor brukar få gå ut i början-mitten av maj och är ute tom oktober.

Och jordbruksverket är allt annat än villiga att bevilja dispanser för att korna ska få vara inne.

Angående tonfall så blir det väl automatiskt otrevligt om man tycker att den andre personen inte förstår vad man menar, eller hur? Flört
    "Den absolut viktigaste klimatgärningen en konsument kan göra är att dra ner på konsumtionen av kött.":

miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.385472/debatt-matens-klimatpaverkan-kraver-nationell-samling

Detta har varit känt länge och långsamt börjar det sjunka in i människor medvetande. Men gud sådan tid det tar!
  • trollkarl
    VNmamma skrev 2011-05-13 22:36:26 följande:
    "Den absolut viktigaste klimatgärningen en konsument kan göra är att dra ner på konsumtionen av kött.":

miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.385472/debatt-m...

Detta har varit känt länge och långsamt börjar det sjunka in i människor medvetande. Men gud sådan tid det tar!
    snälla hitta en bättre källa, jag tycker verkligen det du skriver e bra, men du undergräver din egentrovärdighet med källa till en artikel skriven på det sättet, samt med naturskyddsföreningen..
    bara ett tips i alla välmening =)
  • VNmamma
    JabbaTheHut skrev 2011-05-13 17:56:30 följande:
    Haha! Jag är inte själv emot husdjur, men jag är emot att sånna som är emot att man föder upp djur för sin egen skull, ändå har djur för sin egen skull. Förstår du hur jag menar?
    Har tex en syster som är vegan och emot att man har djur i bur men ändå har hon två råttor i bur. Hugh?

Dock ska du ha credd för att du faktiskt låter din hund äta kött, finna mågna veganer som tycker att deras lilla hund oxå ska vara vegan.
    Jag förstår vad du menar men jag håller inte med. Jag tycker att det är skillnad på att föda upp hårt avlade djur (under ofta tveksamma former) för att sedan döda dem för köttets skull OCH att äga ett djur som man behandlar väl. Ser du själv ingen skillnad?

När det kommer till djur i bur (ormar, möss, hamstrar, etc) är det över gränsen för mig. 
    Innekatter? Är ok om det passar katten.

Jag tror det är mycket ovanligt att veganer (i den utsträckning de har hund) ger dem vegetarisk mat. 
  • VNmamma
    trollkarl skrev 2011-05-13 22:38:32 följande:
    snälla hitta en bättre källa, jag tycker verkligen det du skriver e bra, men du undergräver din egentrovärdighet med källa till en artikel skriven på det sättet, samt med naturskyddsföreningen..
    bara ett tips i alla välmening =)
    Naturskyddsföreningen...de är väl hur mainstream och etablerade som helst?!

Uppgifterna bygger på en rapport från FN-organet FAO som kom för några år sedan. Rapporten innebar ett genombrott för diskussionen om köttets miljöpåverkan. Vi som läst "Mat för en fattig planet" för hundratals år sedan behövde bara nicka instämmande.
  • trollkarl
    VNmamma skrev 2011-05-13 22:50:19 följande:
    Naturskyddsföreningen...de är väl hur mainstream och etablerade som helst?!

Uppgifterna bygger på en rapport från FN-organet FAO som kom för några år sedan. Rapporten innebar ett genombrott för diskussionen om köttets miljöpåverkan. Vi som läst "Mat för en fattig planet" för hundratals år sedan behövde bara nicka instämmande.
    nja, dom tenderar att tappa trovärdighet titt som tätt, särskilt om man tittar på kärnkraftsdebatten som är...
  • VNmamma
    trollkarl skrev 2011-05-13 22:54:51 följande:
    nja, dom tenderar att tappa trovärdighet titt som tätt, särskilt om man tittar på kärnkraftsdebatten som är...
    Ok. Men vad är det som inte är trovärdigt i det här fallet? Det är nog du som måste ange en källa.
    Siffrorna som refereras till i artikeln är vedertagna sedan en tid tillbaka.
    Som du kanske vet förordar N inte vegetarianism, däremot minskad köttkonsumtion.
  • trollkarl
    VNmamma skrev 2011-05-13 23:00:17 följande:
    Ok. Men vad är det som inte är trovärdigt i det här fallet? Det är nog du som måste ange en källa.
    Siffrorna som refereras till i artikeln är vedertagna sedan en tid tillbaka.
    Som du kanske vet förordar N inte vegetarianism, däremot minskad köttkonsumtion.
    nä inte det jag menar, men när dom är inblandade blir det lite misskrediterande.
    hade du länkat rapporten i sin helhet hade det vart en helt annan femma =)
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?