Inlägg från: jennyc |Visa alla inlägg
  • jennyc

    vad gör Astrid Lindgren-stjärnorna idag?

    ja, vad gör dem? nån som har pluskontot och vill dela med sig? blev nyfiken...


    Max 100501 Nicolina 110412
  • Svar på tråden vad gör Astrid Lindgren-stjärnorna idag?
  • jennyc
    Red Velvet skrev 2011-04-29 16:46:42 följande:
    Inget pluskonto men googlade och håller på kolla igenom denna blogg: astridlindgrenstjarnor.blogg.se/category/pipp...
    Blev också nyfiken.
    åh! då har vi avverkat pippi iaf :D

    har ju växt upp med alla dessa figurer så de är ju spännande at se vad de gör nu :D

    vet om några; en av tjejerna i bullerbyn är ju Anna Sahlene, Ronja är ju politiker, Malin i saltkråkan är ju skådis fortfarande
    Max 100501 Nicolina 110412
  • jennyc

    ja just de ja, tjorven är ju hon Maria nånting...ändå väldigt många som blivit väldigt anonyma men så kanske de ofta är med barnskådisar


    Max 100501 Nicolina 110412
  • jennyc
    M C skrev 2011-04-29 19:06:39 följande:

    Mio är rätt känd skådis i GB, men Jum Jum är en av världens största skådisar idag. *yummi yummi*
    Jaaa, jag vet att ni efterfrågade svenskarna, men ändåååå!


    där sa du nåt ja...glömt vem de är men kommer ihåg att jag hört de där förr
    Max 100501 Nicolina 110412
  • jennyc

    hihi...har fått tag i artikeln och jag är inte den som är snål så här kommer den;


    Astrid Lindgren-stjärnorna – vad hände sen?


    Det gör ”Berra”, ”Tjorven”, ”Malin” och alla de andra i dag


    Sveriges mesta sagotant har äntligen fått nunan på en sedel. För att fira det ringde Klick! upp barnen från Bullerbyn, Saltkråkan och Bråkmakargatan — för att kolla vad de gör i dag.


     


    Jonatan Lindoff


    Som sexåring spelade Jonatan Lindoff, i dag 28, Nils Karlsson Pyssling i filmen med samma namn.

    I dag jobbar han som key account manager på Best Western Hotels Sweden.


    – Det innebär att jag skriver avtal med företag som har nationellt och internationellt resande, avtal som ger rabatt på våra hotell. Lite annat än skådespeleri, kanske. Jag gjorde några reklamjobb efteråt men brann inte riktigt för skådespelaryrket.


    Vad minns du från inspelningarna?


    – Allt! Det var ganska krävande och fick mig att utvecklas som person både på gott och ont. Jag blev vuxen lite för tidigt eftersom jag hade vuxna omkring mig hela dagarna, men jag minns många roliga tagningar. Regissören Staffan Götestam var jätteduktig och brann verkligen för det han gjorde. Vi gjorde som han sa och fick mycket stöd med replikerna, så det blev nästan som en lek.


    Hur ofta blir du påmind om rollen i dag?


      – Så fort filmen gått på tv får man massa förfrågningar på Facebook. I skolan var det mycket avundsjuka och folk som ville bli ens vän bara för rollen.

    Blev du kompis med "Berra" på riktigt?


    – Inte alls faktiskt. Vi umgicks ingenting privat och var väldigt olika som personer.


    Men kunde ändå spela så tajta?


    – Ja, eller hur? Det har jag också tänkt på. Man var nog en ganska duktig skådespelare ändå, som lyckades med det. Vi var inte vänner över huvud taget, utan kollegor som gjorde det vi blev tillsagda. Vi har ingen kontakt i dag.


    Anna Sahlin


    Anna Sahlin, 34, är en av dem som bäst lyckats tvätta bort Astrid-stämpeln. Sedan sin insats som Anna i "Alla vi barn i Bullerbyn" 1986 har hon satsat på sångkarriären – och i dag känner vi henne som "Sahlene". Hon tävlade för Estland i Eurovision 2002 och har deltagit i svenska Mellon ett antal gånger.


    – Det var ett ganska hårt jobb med "Bullerbyn", vi jobbade ju lika mycket som de vuxna. Det blev en otrolig uppmärksamhet efteråt och det tyckte jag var ganska jobbigt som liten. Att komma tillbaka till lilla Söderhamn var inte lätt, plötsligt stack man ut rejält eftersom alla visste vad man hade gjort. Men på det hela taget var det en häftig upplevelse. Roligt och lärorikt, och väldigt bra sammanhållning i teamet, säger Anna till Klick!

      Linn Gloppestad

    År 1992 blev Linn Gloppestad, 28, ”Mia-Maria” med hela svenska folket – ett av syskonen på den idylliska ”Bråkmakargatan”. Linn har aldrig haft några skådespelardrömmar efter filmerna om ”Lotta” utan jobbar i dag som jurist. Efter två års tingstjänstgöring har hon just återvänt till Stockholm.


    – Jag minns särskilt alla gulliga personer i teamet runt ”Lotta”-filmerna, och att det dukades upp kolossala mängder kanellängder i pauserna. Astrid Lindgren bjöd på glass och jordgubbar i sitt barndomshem och visade vigt hur hon som liten hade lekt inte-nudda-golv i vardagsrummet. Regissören blev nervös när Astrid dinglade sig över i dörren till andra sidan dörrkarmen, berättar Linn för Klick!

      Tove Edfeldt

    I dag är Tove Edfeldt 27 år och en etablerad skådespelerska. Ändå blir hon fortfarande påmind om sitt livs första roll. Knappt två år gammal spelade Tove, som nu jobbar vid Dramaten, charmtrollet Kerstin i "Bullerbyn".


    – Det är svårt att skilja på vad folk har berättat och vad jag faktiskt minns, men jag har en bild av filmarbetare som sitter på små fällstolar och dricker kaffe. Jag gick runt och var otålig – mamma har berättat att jag sa "jag vill inte fimla!" – och så minns jag exakt hur det såg ut där vi bodde. Jag har också fått veta att de lade "Ahlgrens bilar" i pälsen på Olles hund Svipp för att jag skulle våga gå fram och klappa den, säger hon till Klick!


    Ricky Bruch

    Muskelpaketet Ricky Bruch, 54, inledde sin skådespelarkarriär i gladporrfilmer och fick därefter rollen som stumme rövaren Labbas i "Ronja Rövardotter"


    (ni vet han som kunde spänna bröstmusklerna i takt).


    Efter filmen gjorde den mångfaldigt prisbelönte diskusstjärnan Ricky åter entré på friidrottsscenen. Ricky – som slog världsrekordet i diskus 1972 – tog hem svenskt rekord i sporten fem gånger under comebackåret, men karriären tog slut året därpå eftersom han nitade dåvarande förbundskaptenen efter ett bråk. 1990 kom Ricky ut med en självbiografi och 1991 blev han värvad av Bert Karlsson till partiet Ny demokrati. 2006 fick strulputten stor uppmärksamhet igen, då han beslutat sig för att bränna upp alla sina priser och pokaler. Typ åtta kubikmeter guld.

    Nils Lagergren

    Nils Lagergren, 45, spelade Krister i ”Karlsson på taket” – grannpojken som var stundvis plågoande och stundvis kompis till huvudkaraktären Lillebror.


    Nils insåg snart att han trivdes bättre bakom kameran. De senaste tjugo åren har han jobbat som regissör, manusförfattare och tv- och filmproducent.


    – Det är lite bisarrt att bli ihågkommen för en pytteliten roll bara för att det råkade vara en


    Astrid Lindgren-film. Under många år ville jag inte prata om det där alls, i synnerhet inte eftersom just ”Karlsson på taket ”förmodligen är den sämsta av Lindgren-filmerna. Den har ju knappast åldrats särskilt väl, säger Nils och skrattar.


    – Numera tycker jag att det är ganska roligt att ha varit med i filmen, och det är inget jag skäms över. Det är förstås fortfarande jobbigt att se den eftersom jag var ganska obegåvad som barnskådis. Krister är ju dessutom ingen särskilt sympatisk figur och förmodligen spelade jag liksom bara mig själv, säger Nils Lagergren.


    Skådespelarlönen placerade Nils föräldrar i en fond – och tio år senare använde han pengarna till ett körkort.


    – Så man kan säga att Karlsson på taket bekostade mitt körkort, säger han.

    Louise Edlind-Friberg

    Louise Edlind-Friberg, 64 spelade ljuvt milda skärgårdsmamman Malin i "Vi på Saltkråkan". Hon fortsatte på skådespelarlinjen efteråt, gjorde nästan 600 avsnitt av tv-såpan "Vänner och Fiender" och sågs senast i dramaserien ”Morden i Sandhamn” 2010.


    Louise har gjort politisk karriär inom Folkpartiet och var riksdagsledamot från 1 januari 2006 till mandatperiodens slut. Hon är även ordförande i Stiftelsen Strindbergsällskapet.


    Maria Johansson

    Båtmans bäste vän – skärgårdsflickan Tjorven – gestaltades av Maria Johansson som i dag är 55 år och bor i Stockholm.


    Hon utexaminerades från Teaterhögskolan 1981, fortsatte karriären som både skådespelare och regissör och svarar helst inte på Tjorvenrelaterade frågor. 29 juni 2006 var Maria sommarvärd i P1.

    Stephen Lindholm


    Lilla Pelle från Saltkråkan spelades av en då lika liten Stephen Lindholm. I dag är han 56 år, jobbar som reporter på tidningen Kommunalarbetaren och är fackligt engagerad i Journalistförbundet.


    – Det roligaste med inspelningarna var förstås att jag fick en hund. Filmens "Jum-Jum" blev min även i verkligheten och hängde med tills hon var 12 ungefär, berättar Stephen för Klick!


    Men det är inte bara ljusa minnen från skärgårdsparadiset "Saltkråkan". En filmdag utsattes barnen för ett svårt tårttrauma.


    – I en scen hade Pelle namnsdag, och vi skulle äta tårta i trädgården. Det var soligt och jättevarmt och inspelningarna höll på hela dagen så tårtorna som stod framme surnade helt. Eftersom det inte fanns några andra tvingades vi äta dem och låtsas att det var jättegott. Jag kunde inte äta gräddtårta flera år efter det där.


    Hur ofta kallas du för Pelle i dag?


    – Det går inte en vecka utan att jag blir påmind om rollen. Jag har ju vant mig, men är förundrad över att filmer som spelades in på 60-talet fortfarande uppmärksammas.


    Hanna Zetterberg Struwe

    Många av Astrids barnstjärnor vägrar att kommentera sin medverkan i succéfilmerna. Hanna Zetterberg Struwe håller sig på replängds avstånd när det ska pratas om "tiden efter Ronja Rövardotter".


    – Jag har inte talat om det där sen 1982 och jag tänker inte göra det nu heller, sa hon när Aftonbladet sökte henne för några år sedan. Hanna var politiskt engagerad i Vänsterpartiet under många år, blev riksdagsledamot 1994 och jobbar i dag som kommunikationsstrateg.

    Dan Håfström

    Dan Håfström, i dag 38, spelade Birk Borkason i Ronja-filmerna. Han är lika rödlockig nu som då och jobbar som journalist i Stockholm – men vill inte tala om sin insats i rövarfilmen eller hur livet varit sedan dess.


    – Det är inte meningen att verka upprörd, men jag vill inte prata om det, sa han till Aftonbladet år 2007.

    Christian Bale

    Det Astridbarn som gjort störst avtryck på stjärnhimlen efter sin barndebut är troligtvis Hollywoodstjärnan Christian Bale, i dag 37. Han spelade Jum-Jum i den brittisk-sojvetisk-norsk-svenska och brutalt sågade filmatiseringen av Mio min Mio 1987. I dag är Christian bland annat världskänd som Batman i "Batman Begins" och "The Dark Knight". Även Christopher Lee - senare Saruman i "Sagan om ringen" - medverkade i "Mio min Mio" som tyrannen Riddar Kato.


    Lars Söderdahl


    Lars Söderdahl spelade både Lillebror i "Karlsson på taket" och Skorpan i "Bröderna Lejonhjärta". Han ville bli skådespelare efter sin karriär som barnstjärna och gick därför på teaterskola under en tid – men började snart engagera sig i Livets Ord i stället. Enligt Helsingborgs Dagblad bor han i Malmö och jobbar på postkontor.
    Max 100501 Nicolina 110412
  • jennyc
    Lonlely Wolf skrev 2011-07-30 19:55:10 följande:
    Tack alla för intressant läsning....Det var verkligen kul att läsa vad dom alla gör nu förtiden. Jag har ju också vuxit upp med alla dessa barn skådisar.

    Jennyc hoppas allt e bra med dig......längesen du var på våran sida.
    tittar snart in, har egentligen lite l semester ;) går sådär...va tvungen att iaf läsa lite idag *abstinens*
    Max 100501 Nicolina 110412
Svar på tråden vad gör Astrid Lindgren-stjärnorna idag?