• Druid

    Ursprung

    Det finns företag som erbjuder DNA-tester som kan ge folk en inblick i deras bakgrund, dvs. var deras förfäder härstammar ifrån. En typisk marknadsföringstext från ett sådant företag är:

    "Obtain real time geographical overviews of how your markers compare to markers from different parts of the world. Find out where your ancestors originated from, their path of migration, and where they have scattered throughout time. Login your control panel at any time to check the progress of the project and find new and exciting information about your ancestry."

    Jag skulle personligen tycka att det vore sjukt intressant att se vad en sådan DNA-analys skulle visa mig, och funderar på att falla för reklamen och hoppas på att det ger mig en inblick i vilka mina förfäder var, etniskt och geografiskt. Vad tycker ni andra? Är det något ni skulle kunna tänka er att betala för?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ursprung
  • Kitsune

    En del av mig är nyfiken. Men det blir ändå ett nej, för att jag anser att jag är mer intresserad av sådant som att bevara integritet och det skulle jag inte göra om jag
    frivilligt ger någon tillgång till DNA. Det är i grunden inte enbart bara min, för att det
    finns flera andra som kommer att beröras av ett sådant val. Jag vet redan att man är
    en del av en lång kedja av människor som en gång fanns och människor som finns.


    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Majakattan

    Klart det vore intressant men att betala för det tror jag inte jag vill. Kanske en hundralapp eller så men inte mer.

  • Tettan

    Fanns inget alternativ för mig, eftersom jag håller på med släktforskning själv. För mig skulle det vara fusk, jag vill själv forska fram mina rötter.

  • Caranlachiel

    Absolut jätteintressant. Min mamma har redan gjort det, men det skulle vara kul för min del att få veta var min pappa härstammar ifrån också!


    BF 16 november
  • Druid
    FlörtTettan skrev 2011-05-02 07:01:12 följande:
    Fanns inget alternativ för mig, eftersom jag håller på med släktforskning själv. För mig skulle det vara fusk, jag vill själv forska fram mina rötter.
    Så långt tillbaka i tiden kommer du nog inte med hjälp av vanlig släktforskning.
  • Neko

    Ja, vore jättekul, funderar på att göra det, men isf helst någonstans där man får info om sjukdomar och sånt också =) Känns lite dyrt/ovärt annars, men kul som komplement. Synd bara att man kan kolla mer om man är kille än som tjej =P

  • Kinya

    Jag vet redan mina rötter. En i släkten har släktforskat och kommit långt bak i tiden. Så halva mitt ursprung vet jag om långt bak och andra halvan ser troligtvis liknande ut ursprungsmässigt.

  • Jag är bara jag

    Vore interssant även om jag tvivlar på annat ursprung är svenskt och möjligen tyskt. Så långt vi kommer 11 generationer är vi svenskar.

  • Neko

    Fast genetisk släktforskning går väl betydligt längre tillbaka än så, typ före folk bodde i Sverige nästan?

  • oenix

    Jag tycker det låter intressant. Men allt handlar ju om hur mycket det kostar, vad andra har fått för resultat och vad företaget har för policy i hanteringen av DNA:t. Men i grunden så är det helt klart en intressant grej.

  • Druid
    Neko skrev 2011-05-05 22:11:58 följande:
    Fast genetisk släktforskning går väl betydligt längre tillbaka än så, typ före folk bodde i Sverige nästan?
    Ja precis. Det går väldigt långt tillbaka i tiden.
    oenix skrev 2011-05-05 22:14:31 följande:
    Jag tycker det låter intressant. Men allt handlar ju om hur mycket det kostar, vad andra har fått för resultat och vad företaget har för policy i hanteringen av DNA:t. Men i grunden så är det helt klart en intressant grej.
    Räkna med omkring 2000 eller däromkring.
  • FarbrorKanin

    Det här DNA testandet kan bara sluta på ett sätt, nämligen med allas gemensamme stamfader från Afrika. Vi är alla utvandrare från den Afrikanska kontinenten, det är bara att inse fakta.

  • Druid
    FarbrorKanin skrev 2011-05-15 10:08:30 följande:
    Det här DNA testandet kan bara sluta på ett sätt, nämligen med allas gemensamme stamfader från Afrika. Vi är alla utvandrare från den Afrikanska kontinenten, det är bara att inse fakta.
    Vad har det med saken att göra?
  • FarbrorKanin
    Druid skrev 2011-05-15 13:04:19 följande:
    Vad har det med saken att göra?
    Har du problem med läsförståelsen?
  • Druid
    FarbrorKanin skrev 2011-05-15 13:06:56 följande:
    Har du problem med läsförståelsen?
    Nej det har jag inte. Men du tycks ha PMS.
  • FarbrorKanin
    Druid skrev 2011-05-15 13:39:19 följande:
    Nej det har jag inte. Men du tycks ha PMS.
    Då borde du begripa att alla människor har samma ursprung i slutändan. Eller du kanske tror att människosläktets anfäder kom från säffle?
  • Druid
    FarbrorKanin skrev 2011-05-15 14:32:05 följande:
    Då borde du begripa att alla människor har samma ursprung i slutändan. Eller du kanske tror att människosläktets anfäder kom från säffle?
    Någonstans har vi alla en gemensam förfader även med fiskar. Än sen då?
Svar på tråden Ursprung