• stjärna4

Leverpastej som stått framme!

Är säkert tramsig men åt precis en macka medleverpastej,och kom sedan på att den stod framme i rumstemp ca 1-1 1/2 timme går morse då vi hade vänner som åt frukost här.Den var då redan öppen så det var bara lite kvar så den åt jag upp idag.Den går ut den 25/5 och har varit öppen ca 3 dagar.Kan det bildas toxoplasmos för att den har stått framme eller är det bara jag själv som kan bli dålig av det?Vill ju veta om det kan skada barnet på något sätt :)

• Svar på tråden Leverpastej som stått framme!
  • seccasecca

Vill inte göra dig orolig är det bra att äta leverpastej överhuvudtaget när man är gravid??

• seccasecca

Har kollat upp och du kan äta leverpastej. Huruvida den bildat toxoplasma eller inte vågar jag inte svara på!

• SofiaEmmy
    seccasecca skrev 2011-05-03 09:18:34 följande:
    Vill inte göra dig orolig är det bra att äta leverpastej överhuvudtaget när man är gravid??
    ja det är ingen fara

• La Lola

Toxoplasma är en parasit.
    Så näe, den kommer inte att hamna i din leverpastej.

Listeria är knappt troligt heller efter den lilla stunden framme.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dimitra
    Det är ju en helt strålande källa till järn.
    The Dimitra universe.
  • La Lola
    Det står klart o tydligt i kostråden att det är ok.
  • seccasecca

Jo det vet jag men tänkte mest på själva charkprodukten! Har läst att man ska vara försiktig med paketerade charprodukter som varit öppna ett tag samt när de närmar sig sista förbrukningsdagen.

• La Lola
    seccasecca skrev 2011-05-03 09:27:49 följande:
    Jo det vet jag men tänkte mest på själva charkprodukten! Har läst att man ska vara försiktig med paketerade charprodukter som varit öppna ett tag samt när de närmar sig sista förbrukningsdagen.
    Tänker du på leverpastej i lösvikt?
    eller vaccumförpackade produkter?
  • Boonga
    stjärna4 skrev 2011-05-03 09:14:59 följande:

Är säkert tramsig men åt precis en macka medleverpastej,och kom sedan på att den stod framme i rumstemp ca 1-1 1/2 timme går morse då vi hade vänner som åt frukost här.Den var då redan öppen så det var bara lite kvar så den åt jag upp idag.Den går ut den 25/5 och har varit öppen ca 3 dagar.Kan det bildas toxoplasmos för att den har stått framme eller är det bara jag själv som kan bli dålig av det?Vill ju veta om det kan skada barnet på något sätt :)

Ja, om du har en katt som har för vana att gå och bajsa i öppna leverpastejpaket.
  • seccasecca

Har för mig att jag läst det om paketerade alltså vaccade produkter. Men ta det med en nypa salt.

Svar på tråden Leverpastej som stått framme!