• fair

89:or som är gravida! :)

Här samlas vi som hållit till i tråden 89:or som vill plussa :)

Vi pratar om allt mellan himmel och jord och självklart om våra graviiditeter och allt som hör till.
    Skriv gärna in er på BF- listan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 19:32
    Självklart är ju även dem som inte hållit till i gamla tråden också välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 21:11
    BF- listan: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59712156.html

Våra magbilder och UL bilder: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59712086.html

• Svar på tråden 89:or som är gravida! :)
  • fair

Miapingla: inte faderskapstest, utan faderskapsbekräftelse. Det som är obligatoriskt. Vi var och gjorde det med dottern före hon föddes för att slippa göra det när hon var nyfödd. Vill gärna göra så denna gång också, men hade glömt var man vänder sig :)

• viplanerar09
    fair skrev 2011-10-06 05:18:58 följande:
    Viplanerar09: jag förstår att du är nyfiken! Ni har ju till i em på er att bestämma. Det är ju helt upp till var och en! Håller med dig om att Esther ligger bättre i munnen, men än är det ju länge kvar, kanske man lyckas byta helt :P Jag har fått svar ang gp och tidigare sp, men inte nya. Och fp har jag inte hunnit skicka än, skickar nog de papperna imorrn. Hur går det själv? Håller tummarna för er idag!!
    JO ja var riktigt nyfiken. Men som sagt väl där inne var jag inte lika nyfiken :)

JO det är ju en liten tid kvar att bestämma sig. Och det kan bli ett helt annat när de väl kommit.

Jag har inte fixat FP än. Hoppas på att jag får mitt moderskapsintyg idag så skickar jag väl in de om någon dag. Jag behöver ju inte ansöka om gp eftersom jag inte kommer att få något som redan går hemma :) När ska du till BM nästa gång?
  • viplanerar09
    Ida 148 skrev 2011-10-09 21:38:43 följande:
    Fick reda på igår att ja va gravid  =) 
    Stort grattis :)
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-10-06 12:58:23 följande:
    Hon sa att det är vanligt att SF-måttet springer iväg i början, speciellt med andra barnet och jag låg på 25 med Leon v 25+ och sen i v 34+ låg jag på 37 cm men sen saktade det ner så v 38+ hade jag 39 cm. Sen fick jag inte mätt nåt mer eftersom jag var sjuk nästa tid och sen hade jag tid dan efter BF men då var han redan född. Sen är jag kort i överkroppen också som hon sa och nånstans ska ju livmodern ta vägen. Sen vägde min bror 4080 g men mamma var pytteliten och det syntes knappt att hon var gravid (hon är ju lite längre än mig plus längre i överkroppen men hon var mycket större med mig och syrran fastän vi var mindre). Jag var minst på 3630 gram och alla vi 3 kom runt BF. Sambon vägde 4,5 kg när han föddes och han var störst av sina bröder, men alla 4 låg över 4 kg och hans mamma är mindre än mig. Men har jag ett högt SFmått i slutet får jag väl fråga om tillväxtultraljud men samtidigt så ser jag inte riktigt hur det ska hjälpa mer än att det kanske skrämmer än. Plus att jag hört många där dom räknat fel på ultraljudet med typ 1 kg. Jag hade ju inga som helst problem att föda Leon fastän han vägde 3785 gram så jag försöker att inte oroa mig så mycket. Man kan ju få litet barn med stort huvud och gå sönder jättemycket och sen kan man få stora barn med litet huvud och inte spricka  nånting. Leons kusins mamma fick en dotter som vägde samma som Leon och var lika lång och hon blev helt söndertrasad och en annan kompis fick ett barn på 3 kg och fick sy 20 stygn så verkar inte bero så mycket på storleken. Är ju mer om dom väger typ 5 kg som kan bli problem eller om man har ett väldigt trångt bäcken. Men trångt bäcken verkar jag inte ha i alla fall.

Leon föddes 5 timmar efter första värken om man räknar bort alla små ilningar jag känt i ryggraden under hela dan. Och jag upplevde inte värkarna som smärtsamma förrän efter 3 timmar så jag hade nog vart hemma 1 timme längre än jag var om jag inte vart för rädd för att komma för sent för att få antibiotika för GBS. Så jag hade nog kommit in ungefär 2 timmar innan han föddes om det inte vart för GBS'en, nu kom jag in 3 timmar innan han föddes. Från 8 cm öppnade jag mig till fullt på 20 minuter och sen krysta 1 timme. Var 6 cm öppen när jag kom in.

Hur lång tid tog det från första värken med Ossian?

En jobbarkompis syrra födde sitt första barn på 2 timmar från första värk, och andra barnet tog 30 timmar så det går ju aldrig att förutsäga innan :p 
    Skrev just ett långt inlägg men tydligen försvann det!

Okej, det visste jag inte. Får hoppas att det inte springer iväg lika mycket som det gjort nu längre fram. Utan att det planar ut :) Hur har det blivit med andningen, bättre eller sämre?
    Jag hoppas jag inte blir så mycket större än vad jag blev med Ossians. Hade väl samma SF-mått som vecka. Sista veckorna vet jag inte då hon inte sa något och allt såg bra ut så jag frågade aldrig heller.

Jag har väl skrivit de tidigare. Jag blev igångsatt pga lite vattenavgång. På måndagen eller om det var tisdagen var jag öppen 2cm. På fredagen kom det lite vatten(typ en tsk) så fick åka in för att kolla om det var vatten som kommit. Vilket de var. Fick åka hem för att se om några värkar skulle komma igång. Kände inget och var precis som vanlig. Så vi åkte in på lördagen och var där vi 9. Kände inte av något då heller, trots att hon sa under undersökning med CTG att jag hade flera SD men jag kände inte de. Äntligen vid 11.10 fick jag värkstimulerandedropp. Kl.11.20 kom första värken. Ganska intensiva värkar kom, inte onda men de kom med korta mellan rum. kl 13 kom de för att kolla mig och då var jag öppen 10cm. Huvudet var inte riktigt rätt/"fixerat" och fick därför ställa mig på knä. vid 13.30 såg allt bra ut och vid 14.30 kom krystningsvärkarna och 14.43 kom Ossian trots krysningsuppehåll. Eftersom det gick så fort sa dem åt mig att hålla emot en krystningsvärk när de såg huvudet men han ville komma ändå :) Så ungefär 3,5timme från första värk.

JO det är de som är så spännande. Andra barnet kan vara större så att det tar längre tid. Jag längtar verkligen till förlossningen :)

HUr är det med dig annars? blivit bättre med foglossningarna?  
  • Maajsi

Hm, jag är orolig! Jag har knappt känt någon spark de senaste dagarna. Borde man känna sparkar den här tiden ifall han sparkar inåt ist för utåt? var så längesen man väntade tindra så har glömt bort :p är så orolig.

• fair

Det är nog ingen fara, men ring din bm om du är orolig. Minns inte vilken vecka du var i men man ska väl känna bebisen dagligen tror jag från v 25? Men den har säkert bara lagt sig på ett annat sätt. Min har också varit lugn flera dagar men nu är det livat igen.

• Maajsi

Jo jag har varit upp nu :( är så ledsen. ska in på förlossningen imorrn. Han klarade sig inte.. känns så tungt. skriver mer sen.. allt känns så jobbigt just nu. Det var inte det här man hade tänkt sig. Skulle vara i v. 26 + 2 men han har troligtvis dött för några dagar sedan..

• fair

Åh. Vet knappt vad jag ska skriva. Beklagar verkligen! Jag kan knappt föreställa mig hur det ska kännas. Jag önskar verkligen att jag kunde säga nåt för att hjälpa, men förstår att det är en jobbig tid för er nu. Önskar er all lycka!

Svar på tråden 89:or som är gravida! :)