• Anonym

Får familjehem lägga ut bilder?

Som rubriken. Får familjehem lägga ut bilder på lvuade barn? Bio föräldrar har vårdnaden men barn är placerade. Vad säger lagen och moralen? Sätter ut bilder på nätet..typ facebook.

• Svar på tråden Får familjehem lägga ut bilder?
  • Anonym

Lagen säger att de får. Kommunen kan ha egna riktlinjer kan vara värt att kolla upp. Moraliskt är det ok anser jag så länge de inte är prekärt innehåll.

• JAG är BÄST
    Anonym skrev 2011-05-09 19:26:20 följande:
    Lagen säger att de får. Kommunen kan ha egna riktlinjer kan vara värt att kolla upp. Moraliskt är det ok anser jag så länge de inte är prekärt innehåll.
    Säger lagen det? Vart står den?

Jag har för mig att man som förälder måste godkänna att andra lägger ut ens barn på nätet/hemsidor.

Det gäller ju även dagis å där är det ju mer "öppet" om man säger så. Vi var tvungen att skriva under att dagiset får lägga in bilder på deras hemsida på trollet.
  • JAG är BÄST

Men för att svara på din fråga TS så tror jag inte att dom får det å framförallt inte luvade barn.

Nån som är insatt el jobbar med dessa saker får gärna rätt mig om jag har fel.

• Anonym
    JAG är BÄST skrev 2011-05-09 19:31:24 följande:
    Säger lagen det? Vart står den?

Jag har för mig att man som förälder måste godkänna att andra lägger ut ens barn på nätet/hemsidor.

Det gäller ju även dagis å där är det ju mer "öppet" om man säger så. Vi var tvungen att skriva under att dagiset får lägga in bilder på deras hemsida på trollet.
    PUL. Står inte ett smack om ålder där. Står inget om publicering av foton i föräldrabalken heller.

Det kommunerna gör är att ha egna fotopolicys utöver PUL, det var därför ni fick godkänna detta. Ett sätt att friskriva sig från skadeståndskrav etc.
  • Anonym
    JAG är BÄST skrev 2011-05-09 19:32:37 följande:

Men för att svara på din fråga TS så tror jag inte att dom får det å framförallt inte luvade barn.

Lär inte stå något om detta i socialtjänstlagen heller eftersom detta fenomen är nytt (i juridiska sammanhang)
    Det är PUL som gäller och kommunens policy.
  • Anonym
    JAG är BÄST skrev 2011-05-09 19:32:37 följande:

Ja man undrar ju då dom måste fråga om "lov" om sprutor o annat. Men tydligen är det fritt fram med foton.....Är det "kränkning" eller vad kan detta kallas? Eller har familjehemmen helt laglig rätt lägga ut bilder på sina "familjesidor"?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 19:35:48 följande:
    Ja man undrar ju då dom måste fråga om "lov" om sprutor o annat. Men tydligen är det fritt fram med foton.....Är det "kränkning" eller vad kan detta kallas? Eller har familjehemmen helt laglig rätt lägga ut bilder på sina "familjesidor"?
    Det är inte en kränkning i sig att publicera bilder utan det blir det först när fotot framställer personerna som klandervärda.

Att det är såhär beror på att internet är förhållandevist ungt och lagstiftningen inte hänger med.
    Vilken fotograf som helst har rätt att lägga ut bilder på vem som helst generellt sett.
    Undantaget är när det är kränkning (på riktigt och inte uttrycket man tenderar att slänga runt med), när det ska användas i reklam eller där det råder uttalat fotoförbud.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 19:42:11 följande:
    Det är inte en kränkning i sig att publicera bilder utan det blir det först när fotot framställer personerna som klandervärda.

Att det är såhär beror på att internet är förhållandevist ungt och lagstiftningen inte hänger med.
    Vilken fotograf som helst har rätt att lägga ut bilder på vem som helst generellt sett.
    Undantaget är när det är kränkning (på riktigt och inte uttrycket man tenderar att slänga runt med), när det ska användas i reklam eller där det råder uttalat fotoförbud.
    Folk kan ju tro att barnet är DERAS! VARFÖR lägga ut på facebook. Räcker inte album där hemma. Jag undrar oxå hur andra familjehem tänker. Lägger alla ut familjehemsbarn på deras "familjesidor"? Barnet är ju inte deras. ANDRA kan ju tro att även detta barn är deras egna biologiska barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 19:47:54 följande:
    Folk kan ju tro att barnet är DERAS! VARFÖR lägga ut på facebook. Räcker inte album där hemma. Jag undrar oxå hur andra familjehem tänker. Lägger alla ut familjehemsbarn på deras "familjesidor"? Barnet är ju inte deras. ANDRA kan ju tro att även detta barn är deras egna biologiska barn.
    Jag tycker att du ska kolla upp kommunens policy. Den skiljer sig mellan kommunerna och därför tror jag att det är olika liksom att det finns bioföräldrar som resonerar olika.
    Tycker inte riktigt att det är ett hållbart argument att andra kan få för sig, det skulle i såna fall gälla allt man publicerar, bollar, hus osv. Ha du förstår min poäng?
    Men jag förstår absolut att det är känsligt.
  • Lavish

Juridiskt antar jag att de får göra det. Men moraliskt tycker jag det är förkastligt. Och i situationen tycker jag helt klart att det är ett olämpligt beteende som  familjehemmet ägnar sig åt.

Svar på tråden Får familjehem lägga ut bilder?