• Anonym

Får familjehem lägga ut bilder?

Som rubriken. Får familjehem lägga ut bilder på lvuade barn? Bio föräldrar har vårdnaden men barn är placerade. Vad säger lagen och moralen? Sätter ut bilder på nätet..typ facebook.

• Svar på tråden Får familjehem lägga ut bilder?
  • Anonym

Har inte hunnit kontakta någon ännu då jag hittade bilder nyligen. Och därför ställer jag lite frågor här först. HUR GÖR NI SOM ÄR FAMILJEHEM? Laddar Ni ner bilder på era familjehemsbarn?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 20:14:19 följande:
    Jaha då handlar det om 2 kommuner. Jag bor i en och barnen bor i ett annat. Handlar om 4 åringar och 8åringar. Tror inte att dom VET att dom finns på nätet. Alltså barnen har ingen susning. Ännu har inte nån familjehem svarat mig.
    Du ska kontakta  kommunen lvuhemmet arbetar för och det borde vara där barnen är placerade. Många gånger finns denna policy publicerad på hemsidan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 19:24:04 följande:
    Som rubriken. Får familjehem lägga ut bilder på lvuade barn? Bio föräldrar har vårdnaden men barn är placerade. Vad säger lagen och moralen? Sätter ut bilder på nätet..typ facebook.
    Bara en sak;bioföräldrarna har väl inte vårdnaden om barnen är  under lvu?
  • ladynorway
    Anonym skrev 2011-05-09 20:19:19 följande:
    Har inte hunnit kontakta någon ännu då jag hittade bilder nyligen. Och därför ställer jag lite frågor här först. HUR GÖR NI SOM ÄR FAMILJEHEM? Laddar Ni ner bilder på era familjehemsbarn?
    Vi har varit familjehem,jourhem och är nu kontaktfamilj.
    Skulle inte lägga ut bilder pånågra barn som är placerade hos oss.
  • miljarden

Familjehemmet ska ju behandla placeringsbarnen som sina egna. Det vill säga, har de bilder på sina egna barn blir det också märkligt om placeringsbarnen utesluts från fotografierna. Facebook och annat är ju i regel för vänner och dessa lär ju redan veta hur det ligger till, dvs att det inte är deras biologiska barn även om de har bilder på dem. 
    Som barn kan det vara lika smärtsamt att behandlas som att man inte riktigt hör till familjen, som att behandlas som att man är en del av en familj man inte kan identifiera sig med.
    Jag förstår att det måste vara svårt för en bioförälder att se sitt barn behandlas som varandes någon annans son eller dotter, men ur barnets perspektiv kan det vara helt rätt. Och man är aldrig mindre mamma eller pappa till sitt barn för att det finns någon annan som också har fått den rollen, tillfälligt eller varaktigt. 

Däremot kan det aldrig vara fel att prata om saken med familjehemmet ifall man upplever det som ett problem. 

• miljarden
    Anonym skrev 2011-05-09 20:19:19 följande:
    Ja det har jag gjort när jag har vetat att det varit okej och barnet har velat det. Jag har också låtit bli när jag inte har varit säker på vad barn och föräldrar tycker. 
  • Anonym
    Lavish skrev 2011-05-09 19:54:10 följande:
    Juridiskt antar jag att de får göra det. Men moraliskt tycker jag det är förkastligt. Och i situationen tycker jag helt klart att det är ett olämpligt beteende som  familjehemmet ägnar sig åt.
    Så familjehemsbarnen skall stå utanför familjen då menar du. Familjehemmets egna barn samt föräldrarna finns på fotona men inte de placerade?
    Återigen så ska de bli utanför. Detta handlar om placerade barn i familj ej jourhemsplacerade där de oftast befinner sig innan man hittar en familj. Hos denna familj skall kanske barnen bo under hela sin uppväxt säg runt 10-15 år. Ska de inte få vara med i gemenskapen då och vara med på foton?
  • Anonym
    miljarden skrev 2011-05-09 21:51:40 följande:
    Familjehemmet ska ju behandla placeringsbarnen som sina egna. Det vill säga, har de bilder på sina egna barn blir det också märkligt om placeringsbarnen utesluts från fotografierna. Facebook och annat är ju i regel för vänner och dessa lär ju redan veta hur det ligger till, dvs att det inte är deras biologiska barn även om de har bilder på dem. 
    Som barn kan det vara lika smärtsamt att behandlas som att man inte riktigt hör till familjen, som att behandlas som att man är en del av en familj man inte kan identifiera sig med.
    Jag förstår att det måste vara svårt för en bioförälder att se sitt barn behandlas som varandes någon annans son eller dotter, men ur barnets perspektiv kan det vara helt rätt. Och man är aldrig mindre mamma eller pappa till sitt barn för att det finns någon annan som också har fått den rollen, tillfälligt eller varaktigt. 

Däremot kan det aldrig vara fel att prata om saken med familjehemmet ifall man upplever det som ett problem. 

• Anonym (Hon får inte)

Min syster som är familjehem får inte lägga ut bilder om inte föräldrarna har samtyckt.

• Anonym

Ok. Självklart skall inte familjehemsbarn behadlas olika. Märker att det är svårt att förklara här på FL. Jag ställer om frågan....VARFÖR skall då familjehemmen fråga oss bio föräldrar lov om pass och annat? Dom fick inte skaffa pass utan vår samtycke...vi samtyckte och skrev under ett papper. Så dom FÅR lägga ut bilder utan att fråga oss?

Svar på tråden Får familjehem lägga ut bilder?