Får familjehem lägga ut bilder?
Som rubriken. Får familjehem lägga ut bilder på lvuade barn? Bio föräldrar har vårdnaden men barn är placerade. Vad säger lagen och moralen? Sätter ut bilder på nätet..typ facebook.
Som rubriken. Får familjehem lägga ut bilder på lvuade barn? Bio föräldrar har vårdnaden men barn är placerade. Vad säger lagen och moralen? Sätter ut bilder på nätet..typ facebook.
Har inte hunnit kontakta någon ännu då jag hittade bilder nyligen. Och därför ställer jag lite frågor här först. HUR GÖR NI SOM ÄR FAMILJEHEM? Laddar Ni ner bilder på era familjehemsbarn?
Familjehemmet ska ju behandla placeringsbarnen som sina egna. Det vill säga, har de bilder på sina egna barn blir det också märkligt om placeringsbarnen utesluts från fotografierna. Facebook och annat är ju i regel för vänner och dessa lär ju redan veta hur det ligger till, dvs att det inte är deras biologiska barn även om de har bilder på dem.
Som barn kan det vara lika smärtsamt att behandlas som att man inte riktigt hör till familjen, som att behandlas som att man är en del av en familj man inte kan identifiera sig med.
Jag förstår att det måste vara svårt för en bioförälder att se sitt barn behandlas som varandes någon annans son eller dotter, men ur barnets perspektiv kan det vara helt rätt. Och man är aldrig mindre mamma eller pappa till sitt barn för att det finns någon annan som också har fått den rollen, tillfälligt eller varaktigt.
Däremot kan det aldrig vara fel att prata om saken med familjehemmet ifall man upplever det som ett problem.
Min syster som är familjehem får inte lägga ut bilder om inte föräldrarna har samtyckt.
Ok. Självklart skall inte familjehemsbarn behadlas olika. Märker att det är svårt att förklara här på FL. Jag ställer om frågan....VARFÖR skall då familjehemmen fråga oss bio föräldrar lov om pass och annat? Dom fick inte skaffa pass utan vår samtycke...vi samtyckte och skrev under ett papper. Så dom FÅR lägga ut bilder utan att fråga oss?