• Anonym

Får familjehem lägga ut bilder?

Som rubriken. Får familjehem lägga ut bilder på lvuade barn? Bio föräldrar har vårdnaden men barn är placerade. Vad säger lagen och moralen? Sätter ut bilder på nätet..typ facebook.

• Svar på tråden Får familjehem lägga ut bilder?
  • Anonym

Jag tror att alla som har svarat faktiskt förstår hur du menar, men förstår du svaren? Det är en ärlig fråga och inget påhopp därför att svaret på din fråga är komplicerat.

Svaret på denna fråga är lika enkel som komplicerad, lagstiftningen har inte hunnit med. Därför skaffar kommuner egna policys för att täcka upp det vaccum som uppstått i lagen.
    Tex passanskaffning finns reglerat för familjehem men samtycket gäller även mellan bioföräldrar! Detsamma gäller viss vård. Det finns många exempel men jag kommer inte på fler just nu. Där är det mao ingen skillnad på bio och bio.

• miljarden
    Anonym skrev 2011-05-10 07:43:56 följande:
    Ok. Självklart skall inte familjehemsbarn behadlas olika. Märker att det är svårt att förklara här på FL. Jag ställer om frågan....VARFÖR skall då familjehemmen fråga oss bio föräldrar lov om pass och annat? Dom fick inte skaffa pass utan vår samtycke...vi samtyckte och skrev under ett papper. Så dom FÅR lägga ut bilder utan att fråga oss?
    Jag tror du kan tänka så här: tycker du att det känns dåligt med de bilder du lägger upp så kan du diskutera saken med dem, även om det inte är förbjudet för familjehemmen att lägga upp bilder. Många familjehem, de allra allra flesta rentav strävar ju efter ett bra samarbete med bioföräldrarna och få skulle strunta blankt i din åsikt.
    Men försök känna efter vad i det hela som stör dig. Är det bikinibilder eller bilder som på något annat vis är olämpliga är det en annan sak än om det bara känns olustigt att se sina barn på familjebilder som tillhör någon annan familj. Båda grejerna kan dock vara värt för dig att få prata av dig om, om än inte nödvändigtvis med familjehemmet.
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-05-09 21:41:13 följande:
    Bara en sak;bioföräldrarna har väl inte vårdnaden om barnen är  under lvu?
    Så länge ingen vårdnadsöverflytt har gjorts (vanligen efter minst 3 års placering) så har bioföräldrarna vårdnaden även vid lvu.
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-05-10 13:01:17 följande:
    Så länge ingen vårdnadsöverflytt har gjorts (vanligen efter minst 3 års placering) så har bioföräldrarna vårdnaden även vid lvu.
    Är det inte som så,att när  ett barn kommer under lvu,så har "staten/soc"...vårdnaden om barnet?
    Bioföräldrarna har ju blivit fråntagen sin "rätt" att bestämma över barnet.(eller hur man nu skal utrycka sej)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-10 18:47:23 följande:
    Är det inte som så,att när  ett barn kommer under lvu,så har "staten/soc"...vårdnaden om barnet?
    Bioföräldrarna har ju blivit fråntagen sin "rätt" att bestämma över barnet.(eller hur man nu skal utrycka sej)
    Jaha...varför då måste familjehemmen fråga oss om sprutor och annat....Vi måste ge samtycke och godkänna olika saker innan. Jag har ännu inte "brytt" mig om dom uppladdade bilderna....ville först höra vad folk tycker.
  • smulpaj01

Soc tar över "omsorgen" om barnet vid lvu, inte vårdnaden.

Men i vissa fall stämmer inte det heller, jag har själv haft lvu på mitt barn men aldrig blivit fråntagen barnet.
    Mitt barn har alltid bott med mig och det är enbart jag som haft och har vårdnaden

När det gäller familjehem så anser jag att det är självklart/sunt förnuft att prata med barnets föräldrar innan man lägger ut bilder på andras barn.
    Detta oavsett om det är en "frivillig" eller tvångs placering!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-10 07:43:56 följande:
    Ok. Självklart skall inte familjehemsbarn behadlas olika. Märker att det är svårt att förklara här på FL. Jag ställer om frågan....VARFÖR skall då familjehemmen fråga oss bio föräldrar lov om pass och annat? Dom fick inte skaffa pass utan vår samtycke...vi samtyckte och skrev under ett papper. Så dom FÅR lägga ut bilder utan att fråga oss?
    Ts, din granne kan inte fixa pass till dina barn utan det krävs din underskrift och godkännande. Samma granne kan ta kort på dina barn och lägga ut på facebook utan din tillåtelse. Varför skulle de inte kunna göra det?
  • Anonym

Ja man får som sagt ta kort på vem som helst och lägga ut ...

• smulpaj01

Även om man rent lagligt "får" så är det väl ganska respektlöst när det gäller placerade barn?!

• miljarden
    smulpaj01 skrev 2011-05-10 19:43:46 följande:
    Även om man rent lagligt "får" så är det väl ganska respektlöst när det gäller placerade barn?!
    Som sagt, det kan vara lika eller mer hänsynslöst att utesluta placeringsbarnet om alla andra i familjen är med. 
Svar på tråden Får familjehem lägga ut bilder?