Får familjehem lägga ut bilder?
Som rubriken. Får familjehem lägga ut bilder på lvuade barn? Bio föräldrar har vårdnaden men barn är placerade. Vad säger lagen och moralen? Sätter ut bilder på nätet..typ facebook.
Som rubriken. Får familjehem lägga ut bilder på lvuade barn? Bio föräldrar har vårdnaden men barn är placerade. Vad säger lagen och moralen? Sätter ut bilder på nätet..typ facebook.
Jag tror att alla som har svarat faktiskt förstår hur du menar, men förstår du svaren? Det är en ärlig fråga och inget påhopp därför att svaret på din fråga är komplicerat.
Svaret på denna fråga är lika enkel som komplicerad, lagstiftningen har inte hunnit med. Därför skaffar kommuner egna policys för att täcka upp det vaccum som uppstått i lagen.
Tex passanskaffning finns reglerat för familjehem men samtycket gäller även mellan bioföräldrar! Detsamma gäller viss vård. Det finns många exempel men jag kommer inte på fler just nu. Där är det mao ingen skillnad på bio och bio.
Soc tar över "omsorgen" om barnet vid lvu, inte vårdnaden.
Men i vissa fall stämmer inte det heller, jag har själv haft lvu på mitt barn men aldrig blivit fråntagen barnet.
Mitt barn har alltid bott med mig och det är enbart jag som haft och har vårdnaden
När det gäller familjehem så anser jag att det är självklart/sunt förnuft att prata med barnets föräldrar innan man lägger ut bilder på andras barn.
Detta oavsett om det är en "frivillig" eller tvångs placering!
Ja man får som sagt ta kort på vem som helst och lägga ut ...
Även om man rent lagligt "får" så är det väl ganska respektlöst när det gäller placerade barn?!