• FarbrorKanin

Dags att återinföra aga i skolan?

Jag tycker att skolorna blivit alldeles för slappa när det gäller ordning och disciplin. Man hör mycket om barn som beter sig illa och stör på lektionerna. När jag själv gick i skolan så var det helt otänkbart att vara respektlös mot sin lärare och andra vuxna. Anledningen var att uppfostringsmetoderna var strängare förr, och det var bättre för barnen.

Jag menar inte att man ska aga barn för småsaker, men det är faktiskt effektivt när det inte går att resonera ett barn till rätta. På min tid fick man stå i skamvrån eller en örfil om man var uppkäftig eller störde undervisningen. Det var heller inte så ofta som läraren behövde ta till aga, vi visste vad som väntade den som inte skötte sig i klassrummet. I senare årskurser var aga väldigt ovanligt, det behövdes sällan då uppfostran så att säga var klar.

Betyg i ordning och uppförande tycker jag var bra, och man har nytta senare i livet av att som ung lära sig disciplin. Tycker det är hög tid att återinföra de gamla beprövade uppfostringsmetoderna i skolan.

• Svar på tråden Dags att återinföra aga i skolan?
  • FarbrorKanin
    CallGirl skrev 2011-05-13 09:40:44 följande:
    Ja det agas för lite i Sverige. Själv skulle jag vilja ge en örfil till den pensionärer som är omotiverat elaka mot oss inom vården (och även mot andra). Om vi i vården fick rätt att ge dem en örfil eller rappa till dem med käppen skulle det nog bli bättre.
    Där ser man, ett typexempel på vad den slappa skoldisciplinen skapar i slutändan.
  • FarbrorKanin
    puss skrev 2011-05-13 09:54:37 följande:
    men stryk funkar på alla menar du?
    Ja, för att ett barn beter sig respektlöst i skolan har inget med olika talanger och förutsättningar att göra. En unge kan väl vara duktig i olika ämnen men ändå vara respektlös mot en lärare?
  • puss
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 09:55:16 följande:
    Där ser man, ett typexempel på vad den slappa skoldisciplinen skapar i slutändan.
    du hänger ju verklligen inte med. det är ju pensionärerna som fick stryk i skolan. alltå, det hjälpe inte, eftersom de som fick stryk i skolan nu är griniga pensionärer som borde få stryk med käppen.
    I will mustardize you
  • puss
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 09:58:26 följande:
    Ja, för att ett barn beter sig respektlöst i skolan har inget med olika talanger och förutsättningar att göra. En unge kan väl vara duktig i olika ämnen men ändå vara respektlös mot en lärare?
    jag tycker DU är respektlös.
    *dash*
    I will mustardize you
  • Busbellan
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 09:53:18 följande:
    Där har du fel, jag känner många som gått i särskilda klasser i några år. Dom lyckades lika bra som dom flesta av oss andra senare i livet. Förr i tiden så resonerade många precis som du när det gällde lärlingsutbildningar där många "problembarn" fick sin utbildning. Men det fungerade bra och dom fick arbete när skolan var slut.
    Människor har faktiskt olika talanger och förutsättningar.
    vet du att de allra flesta resonerar som jag även idag. Är ingen positiv upplevelse för de allra flesta barn att bli utkörd från sin vanliga miljö och inte få vara tillsammans med sina kompisar i klassen
    ärlingsutbildningar är knappast samma sak som specialklasser i skolan. Många barn som har det jobbigt i skolan behöver en paus då och då och att göra något praktiskt funkar nog perfekt i många fall. Men att placera alla de barn som inte agerar som man förväntas i klassen i en särskild grupp är ingen bra idé
    Bättre då att få mer resurser i den vanliga klassen
    Mamma till Nora, August och Ella
  • FarbrorKanin
    puss skrev 2011-05-13 10:00:06 följande:
    du hänger ju verklligen inte med. det är ju pensionärerna som fick stryk i skolan. alltå, det hjälpe inte, eftersom de som fick stryk i skolan nu är griniga pensionärer som borde få stryk med käppen.
    Där tog den här debatten ett stort steg framåt.
  • hymafr

Jag tror att en del av problemet i dagens skola är den röriga skolmiljön.

När jag gick i skolan på 70-talet hade vi alltid bara 1 lärare och vår klass hade 28 elever.
    Det gick alldeles utmärkt. Vi hade inga stökiga elever i klassen, men visst, en del var mindre studiemotiverade än andra, men de var inte på något sätt aggressiva eller störande.

Nuförtiden är det inte ovanligt med både 2 och 3 lärare i klassen och ofta finns det ingen tydlig ledare av dessa lärare, utan beskeden till eleverna kan ändras med kort varsel (då en lärare ändrar vad en annan lärare redan sagt till klassen), vilket är extremt jobbigt för de elever som har någon form av funktionshinder, typ inom autismspektrat eller ADHD där alla former av förändringar är oerhört jobbiga och frustrerande.

Min bror har Aspergers och klarade av skolan alldeles utmärkt på 70-talet, men hade nog inte kunnat gå i en vanlig klass om han hade varit ung nu.

Och tro mig - stökiga elever får stryk i skolan även nuförtiden, men det är inte t ex örfilar utan de släpas i armar och ben, inför sina klasskompisar och skolans övriga elever, för att stängas in ensamma i små rum. Det går inte att anmäla dessa lärare för de håller varandra om ryggen och vägrar vittna mot varandra och skolbarnen är för små för att vittna i så här pass "små" mål.

• puss
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 10:08:34 följande:
    Där tog den här debatten ett stort steg framåt.
    den är debatten är ett jävla bakslag i sin helhet.
    I will mustardize you
  • Rockan

Jo men visst, om man vill gå rakt tvärtemot vad precis all forskning kring barn och inlärning visar så kan det väl vara en väg att gå...eller inte.

Personligen känner jag mig inte så jättepigg på att byta ut alla pedagoger i skolan till empatilösa idioter som inte har något emot att slå barn.

• puss

kolla vilket skit det blir när gamlingar får gå lösa på nätet.
    restrektioner måste införas!

I will mustardize you
Svar på tråden Dags att återinföra aga i skolan?