• FarbrorKanin

Dags att återinföra aga i skolan?

Jag tycker att skolorna blivit alldeles för slappa när det gäller ordning och disciplin. Man hör mycket om barn som beter sig illa och stör på lektionerna. När jag själv gick i skolan så var det helt otänkbart att vara respektlös mot sin lärare och andra vuxna. Anledningen var att uppfostringsmetoderna var strängare förr, och det var bättre för barnen.

Jag menar inte att man ska aga barn för småsaker, men det är faktiskt effektivt när det inte går att resonera ett barn till rätta. På min tid fick man stå i skamvrån eller en örfil om man var uppkäftig eller störde undervisningen. Det var heller inte så ofta som läraren behövde ta till aga, vi visste vad som väntade den som inte skötte sig i klassrummet. I senare årskurser var aga väldigt ovanligt, det behövdes sällan då uppfostran så att säga var klar.

Betyg i ordning och uppförande tycker jag var bra, och man har nytta senare i livet av att som ung lära sig disciplin. Tycker det är hög tid att återinföra de gamla beprövade uppfostringsmetoderna i skolan.

• Svar på tråden Dags att återinföra aga i skolan?
  • litengunnarolle
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 15:15:00 följande:
    Jag tror att det säkert kommer att finnas någon lärare som går över gränsen. Det var någon som tidigare tog upp att det förekommer hårdhänt behandling av barn och inlåsning som straff idag, fast skolagan är avskaffad. Tyvärr tror jag inte att något system är helt perfekt.

Visst är det synd om barn som blir misshandlade hemma, men dom behöver faktiskt inte bli agade i skolan. Mina egna erfarenheter är att det var sällan det gick så långt, och man använde det inte särskilt ofta. Men hur man än vänder och vrider på det här så finns det nog tyvärr någon som kommer i kläm.
    Men om det nu så väldigt, väldigt sällan ska användas, varför ha aga i skolan alls, tycker du?
  • FarbrorKanin
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-13 15:46:31 följande:
    Ett goddag yxskaft svar som du vill ha sagt vad med? Eller menar du att du som enskild individ utgör ett statistiskt underlag?

Vad jag vill ha sagt att den tid då aga var vanligt förkommande i skolsystemet så var den generella, nationella kunskapsnivån lägre än idag.
    Du känner säkert till att skolverket i sina undersökningar år efter år anser att elevernas kunskapsnivå behöver höjas. Att den nationella kunskapsnivån 50 år tillbaka var lägre än idag är helt riktigt, men det beror snarare på socionomiska faktorer.
  • u77
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 15:51:40 följande:
    Tack, beklagar att jag missade ditt tidigare inlägg.

Jag är inte särskilt övertygad om att olika sorters "lek och lär" pedagogik är effektiv för grundskolan, kanske för någon av de första skolåren. Resonemangen kring empiriska experiment och att utgå från barnet och inte samhällsnormerna tycker jag verkar långsökt. Den gamla korvstoppningsmetoden är väl inte heller perfekt, men jag tror den trots allt ger bättre resultat. Visst är den gamla skolan på väg att försvinna, vilket vi ser effekterna av idag. Alltfler elever lämnar grundskolan med läs och skrivsvårigheter.
    Då tycker vi olika.
    Korvstoppningsmetoden må funka på universitetsnivå, men inte i låg,mellan och högstadiet. Alla barn ligger olika läromässigt sätt, därför är det bra att skolorna börjar sätta upp individuella mål, så att ingen hamnar efter.

Att eleverna går ut med läs och skrivsvårigheter just nu, beror just på den gamla skolan!

Om några år, om fler skolor tillämpar denna pedagogik så kommer eleverna garanterat  få bättre betyg.
  • FarbrorKanin
    mamma201107 skrev 2011-05-13 15:51:48 följande:
    Fast vart går gränsen i så fall för acceptabelt skolaga och misshandel?
    Det är en mycket bra fråga som är svår att svara på. Som jag ser det handlar skolaga om en mildare markering, exempelvis en inte alltför kraftig örfil när det inte hjälper att resonera om saken. Misshandel tycker jag inte hör hemma i skolan eller någon annanstans heller för den delen. Tanken med skolaga som jag ser på saken är inte att eleverna ska gå omkring och vara rädda för sina lärare.
  • amasonas
    Där förståndet tar slut tar nävarna vid....

Tänkvärd mening.. 
    Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • FarbrorKanin
    litengunnarolle skrev 2011-05-13 15:55:07 följande:
    Men om det nu så väldigt, väldigt sällan ska användas, varför ha aga i skolan alls, tycker du?
    Som en sista utväg för att markera att en elev har gått för långt, när inget annat hjälper. Kan en bråkstake komma undan med dåligt beteende mot lärare och sina skoljamrater, finns risken att han fortsätter. Och då får man en situation där fler elever riskerar att ständigt bli störda eller utsatta för mobbing eller rent av misshandel.
  • litengunnarolle
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 16:18:34 följande:
    Som en sista utväg för att markera att en elev har gått för långt, när inget annat hjälper. Kan en bråkstake komma undan med dåligt beteende mot lärare och sina skoljamrater, finns risken att han fortsätter. Och då får man en situation där fler elever riskerar att ständigt bli störda eller utsatta för mobbing eller rent av misshandel.
    Ja, men att förebygga misshandel mot andra elever genom att slå bråkstaken (även om det nu är ett löst slag) verkar för mig väldigt konstigt.
    Machapuchare skrev 2011-05-13 15:55:56 följande:
    Respekt lär man sig genom att bli behandlad med respekt!
    Mycket sant!

Men på många skolor som jag hört eller gått på så har inte mobbingplanen och det förebyggande arbetet mot mobbingen fullförts, vilket onekligen skapar oroliga situationer för klasskamrater till "bråkstaken".
  • Tygtiiger

Farbror Kanin har fel i sak. Aga fungerar inte i avskräckande syfte - barn som blir agade uppför sig inte bättre än barn som slipper aga. Hot om aga kan ha VISS effekt på uppförandet hos äldre barn, men inte aga i sig. Källa - barnrättsakademin och i synnerhet Staffan Janson, barnläkare som forskat om aga i flera år.

Så nej, självklart ska vi inte införa spö i skolan igen. Aga är olagligt och bör så förbli.

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Dags att återinföra aga i skolan?