• FarbrorKanin

Dags att återinföra aga i skolan?

Jag tycker att skolorna blivit alldeles för slappa när det gäller ordning och disciplin. Man hör mycket om barn som beter sig illa och stör på lektionerna. När jag själv gick i skolan så var det helt otänkbart att vara respektlös mot sin lärare och andra vuxna. Anledningen var att uppfostringsmetoderna var strängare förr, och det var bättre för barnen.

Jag menar inte att man ska aga barn för småsaker, men det är faktiskt effektivt när det inte går att resonera ett barn till rätta. På min tid fick man stå i skamvrån eller en örfil om man var uppkäftig eller störde undervisningen. Det var heller inte så ofta som läraren behövde ta till aga, vi visste vad som väntade den som inte skötte sig i klassrummet. I senare årskurser var aga väldigt ovanligt, det behövdes sällan då uppfostran så att säga var klar.

Betyg i ordning och uppförande tycker jag var bra, och man har nytta senare i livet av att som ung lära sig disciplin. Tycker det är hög tid att återinföra de gamla beprövade uppfostringsmetoderna i skolan.

• Svar på tråden Dags att återinföra aga i skolan?
  • mamma201107

Tycker inte att skolan ska införa aga igen.

Har bott i England under min uppväxt och där hade de fortfarande kvar lärare som arbetade efter de gamla reglerna. Var livrädd.

Hade påbörjat min utbildning i Sverige och insåg att det var något som inte stämde i England. Ska ett barn behöva vara livrädd för att göra minsta felet?

Vi fick inte använda sudd, utan allt skulle skrivas med speciella bläckpennor, gjorde man minsta felet, tog läraren och rev ut hela sidan så att man fick börja om från början.

Tror inte de lärarna ingav någon respekt utan jag tror eleverna var livrädda för dem....

• FarbrorKanin
    hymafr skrev 2011-05-13 10:09:12 följande:
    Jag tror att en del av problemet i dagens skola är den röriga skolmiljön.

När jag gick i skolan på 70-talet hade vi alltid bara 1 lärare och vår klass hade 28 elever.
    Det gick alldeles utmärkt. Vi hade inga stökiga elever i klassen, men visst, en del var mindre studiemotiverade än andra, men de var inte på något sätt aggressiva eller störande.

Nuförtiden är det inte ovanligt med både 2 och 3 lärare i klassen och ofta finns det ingen tydlig ledare av dessa lärare, utan beskeden till eleverna kan ändras med kort varsel (då en lärare ändrar vad en annan lärare redan sagt till klassen), vilket är extremt jobbigt för de elever som har någon form av funktionshinder, typ inom autismspektrat eller ADHD där alla former av förändringar är oerhört jobbiga och frustrerande.

Min bror har Aspergers och klarade av skolan alldeles utmärkt på 70-talet, men hade nog inte kunnat gå i en vanlig klass om han hade varit ung nu.

Och tro mig - stökiga elever får stryk i skolan även nuförtiden, men det är inte t ex örfilar utan de släpas i armar och ben, inför sina klasskompisar och skolans övriga elever, för att stängas in ensamma i små rum. Det går inte att anmäla dessa lärare för de håller varandra om ryggen och vägrar vittna mot varandra och skolbarnen är för små för att vittna i så här pass "små" mål.
    Tack för ett tänkvärt inlägg. Jag tror precis som du att flera lärare inte är lösningen, det blir ingen ordentlig struktur. Stora klasser har fungerat bra tidigare men då var också disciplinen bättre i skolan. Frågan är om det inte var bättre förr med en örfil eller att hamna i skamvrån, än de åtgärder du beskriver förekommer idag. Att låsa in elever ensamma i små rum tycker jag inte är någon bra metod. Ett disciplinstraff bör vara snabbt utfört enligt min mening, och många gånger så kan nog inlåsning eller utdragna verbala tillrättavisningar upplevas som mycket värre.

Disciplin handlar trots allt inte om att elever ska kunna behandlas hur som helst, och aga betraktar jag som en sista åtgärd om inget annat hjälper.
  • FarbrorKanin
    mamma201107 skrev 2011-05-13 11:10:15 följande:
    Tycker inte att skolan ska införa aga igen.

Har bott i England under min uppväxt och där hade de fortfarande kvar lärare som arbetade efter de gamla reglerna. Var livrädd.

Hade påbörjat min utbildning i Sverige och insåg att det var något som inte stämde i England. Ska ett barn behöva vara livrädd för att göra minsta felet?

Vi fick inte använda sudd, utan allt skulle skrivas med speciella bläckpennor, gjorde man minsta felet, tog läraren och rev ut hela sidan så att man fick börja om från början.

Tror inte de lärarna ingav någon respekt utan jag tror eleverna var livrädda för dem....
    Så tycker inte att vi ska ha det i sverige, det du beskriver tycker jag är att gå för långt. Då handlar det inte om disciplin utan maktdemonstrationer som gått över gränsen.
  • Mossbo
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 11:33:13 följande:
    Så tycker inte att vi ska ha det i sverige, det du beskriver tycker jag är att gå för långt. Då handlar det inte om disciplin utan maktdemonstrationer som gått över gränsen.
    Så du tycker inte att slå ett barn är att gå över gränsen, då? Att slå ett barn är väl maktdemonstration på högsta nivå! "Där vettet går ut går våldet in!" När man inget ordföråd har kvar tar man till nävarna istället!  Då har man misslyckats långt tidigare. Hur är man förresten funtad när man kan tillfoga någon annan smärta? Allra helst ett litet barn!
  • FarbrorKanin
    Mossbo skrev 2011-05-13 12:44:36 följande:
    Så du tycker inte att slå ett barn är att gå över gränsen, då? Att slå ett barn är väl maktdemonstration på högsta nivå! "Där vettet går ut går våldet in!" När man inget ordföråd har kvar tar man till nävarna istället!  Då har man misslyckats långt tidigare. Hur är man förresten funtad när man kan tillfoga någon annan smärta? Allra helst ett litet barn!
    Nu så förespråkar jag faktiskt inte misshandel av barn vilket många verkar tro. Jag tycker att det finns situationer där aga kan vara berättigat som en sista åtgärd. Det kan också handla om att hindra ett barn från att skada sig själv eller andra. För att ta ett exempel så kan en örfil eller två lugna ner en hysterisk eller chockad person, det vet den som fått grundläggande sjukvårdsutbildning i det militära. Visst kan det låta brutalt, men syftet i detta fall är inte att skada någon utan att förhindra att personen ifråga skadar sig själv eller andra. På samma sätt kan personal inom psykiratrin tvingas att ta till olika grader av våld för att lugna en okontrollerad patient. I dylika fall handlar det inte om maktdemonstrationer eller något våldsamt beteende utan om åtgärder som tyvärr är nödvändiga i vissa situationer.

På samma sätt som i exemplen ovan anser jag att aga som en sista åtgärd kan användas i skolan.
  • puss
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 11:33:13 följande:
    våld från överhet är alltid maktdemonstration som gått över gränsen.
    I will mustardize you
  • FarbrorKanin
    puss skrev 2011-05-13 13:40:54 följande:
    våld från överhet är alltid maktdemonstration som gått över gränsen.
    Så polisiärt våld skulle alltså vara en maktdemonstration från överheten som gått över gränsen?
  • puss
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 13:44:45 följande:
    Så polisiärt våld skulle alltså vara en maktdemonstration från överheten som gått över gränsen?
    men vet du, tänk att det ofta är det!
    känner du till himmelska fridens torg? eller grekland? eller libyen?
    I will mustardize you
  • FarbrorKanin
    puss skrev 2011-05-13 13:46:37 följande:
    men vet du, tänk att det ofta är det!
    känner du till himmelska fridens torg? eller grekland? eller libyen?
    I kina och libyen var det militär som sköt på landets egen befolkning, det är förövrigt inte polisiärt våld. När det gäller grekland kan jag inte uttala mig då jag inte vet vilket tillfälle du syftar på.
  • puss
    FarbrorKanin skrev 2011-05-13 13:51:54 följande:
    I kina och libyen var det militär som sköt på landets egen befolkning, det är förövrigt inte polisiärt våld. När det gäller grekland kan jag inte uttala mig då jag inte vet vilket tillfälle du syftar på.
    jag kommer söka jobb på ditt vårdhem.
    I will mustardize you
Svar på tråden Dags att återinföra aga i skolan?