• Anonym (Lite orolig)

Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?

Min bebis är nu 9 månader nyligen fyllda men kryper inte ännu, ålar inte ens. Skjuter sig möjligtvis bakåt ibland med hjälp av armarna men inget mer... Tycker det börjar kännas lite jobbigt när jämnåriga o även yngre bebisar i vår närhet både kryper o även ställer sig upp med hjälp av möbler.
    Sonen har aldrig riktigt gillat att ligga på mage o vi har inte insisterat på det så mycket- men d kanske vi borde ha gjort- får lite dåligt samvete att vi kanske inte låtit honom träna tillräckligt. Han älskar däremot att stå upp o "går" gärna när vi håller honom i armarna. 
     Sedan en månad tillbaka ungefär lägger jag honom på magen minst en gång om dagen  för att han ska få öva . et slutar dock alltid med att han tillslut bara gråter i ren desperation. Har provat lägga leksaker en bit gramför för att locka o visst kan han sträcka sig efter dem men sen e det precis som om han accepterar att de e för långt borta o ger upp efter en kort stund.  
    Jobbigt e det oxå att läsa att barn brukar kunna krypa nån gång mellan 7-10 månader- det  e bara några veckor kvar innan han blir 10 mån- detta stressar mig...

Ni som har bebisar som kan krypa ,  har ni övat dem på nåt sätt ?, eller har de alltid legat mycket på mage?

• Svar på tråden Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?
  • sahara sahara

Vet du - alla barn kryper inte. Vissa sitter pall tills de reser sig upp och går. Det är inget konstigt. Det kan också hända att han börjar krypa när som helst.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Asko

Min son har aldrig krupit. Han hasade sig fram på rumpan med ena benen under sig, och det började han med bara några veckor innan han tog sina första steg vilket var när han var 12 månader. Vi har inte på något sätt "tränat" honom, sånt där kommer helt naturligt och är väldigt olika från barn till barn. Så slappna av och njut av din bebis Glad

• Asko

Just det, min dotter hon kröp inte heller "normalt" hon gick så kallad björngång, på handflator och fotsulor.
    Tror hon började med det när hon var runt 10 månader.

Mina barn är idag 8 och 4 år Glad 

• Comolla

Som de andra säger, ingen fara!!
    Våran son ålade mest. Började krypa vid åtta månader, veckan efter började han gå så att krypa har han liksom aldrig lärt sig helt. Visst kan han nu, tre år, men märks när han leker hund eller liknande att han aldrig riktigt fått in tekniken. Han kommer långt efter andra barn :D

• Anonym (Lite orolig)
    Comolla skrev 2011-05-13 09:32:59 följande:
    Som de andra säger, ingen fara!!
    Våran son ålade mest. Började krypa vid åtta månader, veckan efter började han gå så att krypa har han liksom aldrig lärt sig helt. Visst kan han nu, tre år, men märks när han leker hund eller liknande att han aldrig riktigt fått in tekniken. Han kommer långt efter andra barn :D
    Just det jag tycker är jobbigt att man hör överallt att barn som inte lärt sig krypa kan få svårare med motoriken generellt när de blir äldre. Det vill man ju inte. Sådant  ger bara  en orolig mamma ännu mer oro o dåligt samvete. Jag vill ju hjälpa honom om möjligt men d verkar man ju inte kunna eller? Beror alltså bara på barnet?

Jag skulle vara glad om mitt barn förflyttade sig på nåt sätt iallfall... vare sig d e krypande, hasande , ålande eller annt sätt...
  • Anonym (Lite orolig)
    Asko skrev 2011-05-13 09:29:22 följande:
    Min son har aldrig krupit. Han hasade sig fram på rumpan med ena benen under sig, och det började han med bara några veckor innan han tog sina första steg vilket var när han var 12 månader. Vi har inte på något sätt "tränat" honom, sånt där kommer helt naturligt och är väldigt olika från barn till barn. Så slappna av och njut av din bebis Glad
    Skönt att höra
  • Anonym (Lite orolig)
    sahara sahara skrev 2011-05-13 09:24:38 följande:
    Vet du - alla barn kryper inte. Vissa sitter pall tills de reser sig upp och går. Det är inget konstigt. Det kan också hända att han börjar krypa när som helst.
    Har hört det men har verkligen svårt att föreställa mig att han skulle göra det. Han sitter där han sitter liksom o visar  ingen frustration eller intresse av att förflytta sig liksom
  • Comolla
    Anonym (Lite orolig) skrev 2011-05-13 09:47:37 följande:
    Just det jag tycker är jobbigt att man hör överallt att barn som inte lärt sig krypa kan få svårare med motoriken generellt när de blir äldre. Det vill man ju inte. Sådant  ger bara  en orolig mamma ännu mer oro o dåligt samvete. Jag vill ju hjälpa honom om möjligt men d verkar man ju inte kunna eller? Beror alltså bara på barnet?

Jag skulle vara glad om mitt barn förflyttade sig på nåt sätt iallfall... vare sig d e krypande, hasande , ålande eller annt sätt...
    Ja min son kryper saktare men det är också det enda han kanske är sen med. I övrigt fungerar han kanon!
    Alla barn är olika, utvecklas olika. Vissa har bråttom med att börja röra sig, medan vissa har mer bråttom att börja prata! Jag har fler bekanta vars barn började krypa omkring 10-11 månader så du är långt ifrån ensam!!
  • sahara sahara
    Anonym (Lite orolig) skrev 2011-05-13 09:47:37 följande:
    Just det jag tycker är jobbigt att man hör överallt att barn som inte lärt sig krypa kan få svårare med motoriken generellt när de blir äldre. Det vill man ju inte.
    Barn behöver öva på den korslagda rörelsen. Det vanligaste sättet att göra det är via krypningen, men det finns andra sätt. Barn som *inte* övar på den kan få problem (kan - det är alltså inget givet), men det är inget som inte kan tränas bort.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • hymafr

Min dotter satt utan stöd när hon var 8 månader, ålade när hon var 10 månader, kröp när hon var 11 månader, gick när hon var 17 månader.

Har inte blivit något fel på hennes motorik. Möjligtvis är hon lite mer försiktig än andra. Har aldrig tyckt om att klättra i berg t ex. (Vi bor invid en skog med en del berg så en del ungar brukar klättra som sjutton).

TS: Har du prövat att lägga dig bredvid sonen på golvet och leka? Då kanske han iaf tycker att det är roligare att ligga på mage.

Svar på tråden Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?