• Anonym (Lite orolig)

Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?

Min bebis är nu 9 månader nyligen fyllda men kryper inte ännu, ålar inte ens. Skjuter sig möjligtvis bakåt ibland med hjälp av armarna men inget mer... Tycker det börjar kännas lite jobbigt när jämnåriga o även yngre bebisar i vår närhet både kryper o även ställer sig upp med hjälp av möbler.
    Sonen har aldrig riktigt gillat att ligga på mage o vi har inte insisterat på det så mycket- men d kanske vi borde ha gjort- får lite dåligt samvete att vi kanske inte låtit honom träna tillräckligt. Han älskar däremot att stå upp o "går" gärna när vi håller honom i armarna. 
     Sedan en månad tillbaka ungefär lägger jag honom på magen minst en gång om dagen  för att han ska få öva . et slutar dock alltid med att han tillslut bara gråter i ren desperation. Har provat lägga leksaker en bit gramför för att locka o visst kan han sträcka sig efter dem men sen e det precis som om han accepterar att de e för långt borta o ger upp efter en kort stund.  
    Jobbigt e det oxå att läsa att barn brukar kunna krypa nån gång mellan 7-10 månader- det  e bara några veckor kvar innan han blir 10 mån- detta stressar mig...

Ni som har bebisar som kan krypa ,  har ni övat dem på nåt sätt ?, eller har de alltid legat mycket på mage?

• Svar på tråden Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?
  • MammaT
    Anonym (Lite orolig) skrev 2011-05-13 09:49:29 följande:
    Har hört det men har verkligen svårt att föreställa mig att han skulle göra det. Han sitter där han sitter liksom o visar  ingen frustration eller intresse av att förflytta sig liksom
    så var min tjej med hon ålade inte hon kröp intehon klätrade inte hon bara satt där man la henne och om du tänker efter är det rätt så skönt för då vet du ju var du har honom. Sen en dag när hon var 13 månader reste hon sig upp och gick och hon gick väldigt bra efter det började hon krypa fram på rumpan och den där rediga krypningen kom inte förrän hon var 19 månader
  • Anonym (Lite orolig)
    sahara sahara skrev 2011-05-13 09:52:00 följande:
    Barn behöver öva på den korslagda rörelsen. Det vanligaste sättet att göra det är via krypningen, men det finns andra sätt. Barn som *inte* övar på den kan få problem (kan - det är alltså inget givet), men det är inget som inte kan tränas bort.
    Förstår det. Jag vill jättegärna att min son övar detta, men samtidigt kan man inte göra något som förälder? Antingen lär de sig krypa eller inte eller?
  • Fisbubbla

Du behöver inte vara orolig, vännen!

Min son lärde sig krypa vid 13 månader, men lärde sig att gå utan stöd vid 12 månader. Och han älskade att vara på mage och leka med leksaker som var placerade framför honom. Han ålade sig fram i combatstil istället för att ta sig upp på alla fyra och krypa fram. Jag tror att han bara inte förstod hur han skulle göra, och valde det "lättaste" sättet.
    Jag kröp inte heller som liten, jag rullade mig fram. Tungan ute

Alla barn är olika!

• Viktorsmamma2010

Gillar han inte alls att va på golvet själv? om han gör det så låt han vara där så tränar han.
    så gjorde jag med min son. han gillade inte heller o ligga på magen, men jag la han på rygg ist. sen rullade han själv över ti mage o tibax ti rygg sen krälade han när han blev redo. nu kryper han o han e 10 mån. han har "bara" krypt nån vecka. han gillar oxå hellre o gå o stå.
    men mitt tips e o ha han på golvet endån om han gillar det. så kommer det när han e redo. Oroa dig inte! det kommer när han e redo!

• Xgirl83

Min son började krypa vid drygt 10 månader. Vid 11 månader började han på allvar ställa sig mot möbler, och nu igår, bara 3-4 veckor senare släppte han några gånger taget och stod utan stöd i 1-2 sekunder. Han fyller 1 år om en vecka. Jag var också lite orolig så som du, men sen gick det plötsligt fort. Så man vet aldrig.

Och det är väääldigt olika hur fort barn utvecklas. Har en kompis vars son var ca 1 år då han började krypa, och 2 år när han började gå! Och han är idag en normal 3½-åring.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • sahara sahara
    Anonym (Lite orolig) skrev 2011-05-13 09:55:02 följande:
    Förstår det. Jag vill jättegärna att min son övar detta, men samtidigt kan man inte göra något som förälder? Antingen lär de sig krypa eller inte eller?
    Man kan säkert uppmuntra och visa, men lära? Tveksamt. Inte en 9-månaders.

Men det jag ville få fram var att man sa förr att barn måste lära sig krypa innan de går, annars får de problem med motoriken, men det är inte så enkelt. Det är inte krypningen i sig som är det viktiga. Ditt barn gör säkert (eller kommer att göra) någon annan rörelse som också tjänar samma syfte.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Xgirl83

Angående att "träna" så har jag läst att just krypningen kan man inte träna på utan det handlar om hjärnans mognad eller nåt sånt. Sen krävs bålstyrka och andra muskler. Det enda man kan göra är väl att försöka uppmuntra dem till att ligga på mage, men min son ville bara sitta hela tiden.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lilly2006

min tjej fyllar 9 mån idag o hon krypar inte.. hon står på alla fyra o gungar men hon kommer ingenvart hehehehhe hon knuffar sig baklänges ibland.. men det e det

stressa inte barn är (som tur är) väldigt olika o det är inget fel på honom  

*the only bitch you see in my eyes is your own reflection*
  • Helle333
    Anonym (Lite orolig) skrev 2011-05-13 09:23:19 följande:
    Min bebis är nu 9 månader nyligen fyllda men kryper inte ännu, ålar inte ens. Skjuter sig möjligtvis bakåt ibland med hjälp av armarna men inget mer... Tycker det börjar kännas lite jobbigt när jämnåriga o även yngre bebisar i vår närhet både kryper o även ställer sig upp med hjälp av möbler.
    Sonen har aldrig riktigt gillat att ligga på mage o vi har inte insisterat på det så mycket- men d kanske vi borde ha gjort- får lite dåligt samvete att vi kanske inte låtit honom träna tillräckligt. Han älskar däremot att stå upp o "går" gärna när vi håller honom i armarna. 
     Sedan en månad tillbaka ungefär lägger jag honom på magen minst en gång om dagen  för att han ska få öva . et slutar dock alltid med att han tillslut bara gråter i ren desperation. Har provat lägga leksaker en bit gramför för att locka o visst kan han sträcka sig efter dem men sen e det precis som om han accepterar att de e för långt borta o ger upp efter en kort stund.  
    Jobbigt e det oxå att läsa att barn brukar kunna krypa nån gång mellan 7-10 månader- det  e bara några veckor kvar innan han blir 10 mån- detta stressar mig...

Ni som har bebisar som kan krypa ,  har ni övat dem på nåt sätt ?, eller har de alltid legat mycket på mage?
    Min ena kompis barn hoppade över det där med att åla och krypa. H*n gick ifrån att i princip bara ligga på rygg till att i princip springa runt.
  • SysterYster76

Min 1a son var 6 mån precis, min dotter var 7 mån och den minste är nu 9 mån men kryper inte. Han "skuttar" fram på rumpan, väääääääldigt sakta. Men framåt går det hehe

En dag händer det bara, inget konstigt. Och en del börjar gå direkt istället :)

Svar på tråden Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?