• Anonym (Lite orolig)

Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?

Min bebis är nu 9 månader nyligen fyllda men kryper inte ännu, ålar inte ens. Skjuter sig möjligtvis bakåt ibland med hjälp av armarna men inget mer... Tycker det börjar kännas lite jobbigt när jämnåriga o även yngre bebisar i vår närhet både kryper o även ställer sig upp med hjälp av möbler.
    Sonen har aldrig riktigt gillat att ligga på mage o vi har inte insisterat på det så mycket- men d kanske vi borde ha gjort- får lite dåligt samvete att vi kanske inte låtit honom träna tillräckligt. Han älskar däremot att stå upp o "går" gärna när vi håller honom i armarna. 
     Sedan en månad tillbaka ungefär lägger jag honom på magen minst en gång om dagen  för att han ska få öva . et slutar dock alltid med att han tillslut bara gråter i ren desperation. Har provat lägga leksaker en bit gramför för att locka o visst kan han sträcka sig efter dem men sen e det precis som om han accepterar att de e för långt borta o ger upp efter en kort stund.  
    Jobbigt e det oxå att läsa att barn brukar kunna krypa nån gång mellan 7-10 månader- det  e bara några veckor kvar innan han blir 10 mån- detta stressar mig...

Ni som har bebisar som kan krypa ,  har ni övat dem på nåt sätt ?, eller har de alltid legat mycket på mage?

• Svar på tråden Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?
  • Anonym (Lite orolig)

Tack alla ni som delat med er  (och  lugnat)Glad...

Ska fortsätta lägga honom på mage en stund varje dag så får vi se vad som händer! Hoppas han kommer på hur han  ska göra helt enkelt. Vill ju att han ska kunna hänga med jämnåriga o inte bara sitta fast liksom, för hans egen skull.

• Ellisizza

Min son lärde sig krypa nu när han är 20 månader Dock gick han från ett års ålder och hasade på rumpan innan dess. Han går eller springer runt hela tiden men ibland så kryper han nu fram till en leksak eller så på golvet. Så oroa dig inte, det är helt normalt att inte krypa vid 9 månader. 

• yodi

oroa dig inte, dom är så olika.
    mellan dottern lärde sig krypa precis innan hon fyllde ett, i gengäld så kröp hon bara en vecka innan hon började gå istället .

• mittenavapril

Ta det lungt. Min dotter började krya när hon var 16 månader! Hon började i andra ändan:
    Gick själv när hon var 10 månader.
    Kunde ställa sig upp mot möbler när hon var 13 månader.

Summan av kardemumman blev att jag fick ställa henne upp. Hon gick, ramlade och sen fick jag ställa henne upp igen..... redan då hon var 7,5 måad gick hon och höll mig i handen/fingret, stäppte det allså vid 10 mån.

Vad som sägas är att det inte spelar någon roll NÄR barnet börjar krypa utan det viktiga är att de någon gång lär sig det. Det har med kordinationen att göra.
    Alla barn är olika, sluta jämför med andra!

• Anonym (tare lugnt)

Mer än hälften av niomånadersbebisarna kryper inte än. Sluta oroa dig.

• Momzilla

Min började krypa vid 7 mån. Och ja han har legat mkt på mage

• Lätt

Jag lärde mig att gå innan jag lärde mig att krypa... Och då var jag väl ca 11-12 månader. =)

• kaliber

Du, stressa inte över det här! Vissa barn kryper ju inte alls utan börjar gå direkt istället. Tänk såhär; vad spelar detta för roll om tre år? Då lär han sannolikt vara som vilken treåring som helst! Och det är ju inte bra att du stressar över det här, låt din son vara den han är och lära sig saker i sin egen takt, det förjänar han!

Och det är ju lätt att vara efterklok... Jag tror att barn som får ligga på mage tidigt kryper tidigare och så. Men det kan man ju inte veta som förstagångsförälder. Mina kröp vid 7 resp 6 månader, men jag hade inte inte brytt mig om de inte gjorde det!

• Xgirl83

Fast just krypandet kan man som sagt inte träna, det kommer när hjärnan är redo. Man kan nog inte göra mer än att ge dem bra förutsättningar. Mina barn har avskytt att ligga på mage och leka.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Kexet

Första barnet var 5 månader när hon kröp på alla fyra. Hon älskade att ligga på mage och gjorde det ofta.

Andra barnet ålade vid 6 månader och kröp vid 7 månader. Hon har inte legat lika mycket på mage, men ändå betydligt oftare än en gång per dag.

Ja, det är väl den "övningen" vår barn fått. Legat själva på golvet och roat sig. Tror det hänger mycket på vad man ger barnen för utmaningar, redan när de är bebisar. Men syster la hennes son på rygg i en liggvagn och rullade omkring honom i lägenheten de första 7 månaderna innan BVC tyckte att han skulle få prova ta sig fram själv. Givetvis kunde han då varken sitta, åla eller krypa. Men efter lite övning klarade han det också.

Sen är barnen olika. Vissa gillar att sitta i stället för att ta sig fram. Tycker inte du ska stressa. Han kommer nog inte ligga på golvet och sparka när han är 15 år, ingen brådska :)

Svar på tråden Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?