• Anonym (Lite orolig)

Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?

Min bebis är nu 9 månader nyligen fyllda men kryper inte ännu, ålar inte ens. Skjuter sig möjligtvis bakåt ibland med hjälp av armarna men inget mer... Tycker det börjar kännas lite jobbigt när jämnåriga o även yngre bebisar i vår närhet både kryper o även ställer sig upp med hjälp av möbler.
    Sonen har aldrig riktigt gillat att ligga på mage o vi har inte insisterat på det så mycket- men d kanske vi borde ha gjort- får lite dåligt samvete att vi kanske inte låtit honom träna tillräckligt. Han älskar däremot att stå upp o "går" gärna när vi håller honom i armarna. 
     Sedan en månad tillbaka ungefär lägger jag honom på magen minst en gång om dagen  för att han ska få öva . et slutar dock alltid med att han tillslut bara gråter i ren desperation. Har provat lägga leksaker en bit gramför för att locka o visst kan han sträcka sig efter dem men sen e det precis som om han accepterar att de e för långt borta o ger upp efter en kort stund.  
    Jobbigt e det oxå att läsa att barn brukar kunna krypa nån gång mellan 7-10 månader- det  e bara några veckor kvar innan han blir 10 mån- detta stressar mig...

Ni som har bebisar som kan krypa ,  har ni övat dem på nåt sätt ?, eller har de alltid legat mycket på mage?

• Svar på tråden Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?
  • Anonym (också mamma)

Min son blev nio månader den 31a maj! och han kryper inte heller. Förflyttar sig gör han lite men de är ju inte så att han ålar efter mig och ja går ur rummet. Har också varit lite orolig, så de va skönt att du gjorde en tråd. :) Han förflyttar sig genom att snurra runt på något vänster, och hasar lite bakåt med hjälp av armarna. Har också försökt att  "träna" lite men de händer inget.. Antar attde kommer när de kommer. :)

• alla signaturer upptagna

Kröp vid 6-7 månader. Ålade sig innan  dess

• Anonym (dansaren)

Pyttsan! Jag kröp aldrig och jag är jazzdansare till yrket. Inget fel på min koordination inte!
    Däremot tycker jag att du TS ska lägga dig på mage helt still i ett par minuter och hålla upp huvudet och se hur skönt du tycker att det är. Jag har ryggmuskler och tycker att det är helt ok, men din lille son tycker nog att det trycker på magen.
    Snart kommer han att springa omkring som ett vilddjur och skrika Ta det lugnt morsan, det svänger ju Solig

• Anonym (Lite orolig)
    Anonym (dansaren) skrev 2011-06-08 23:31:46 följande:
    Pyttsan! Jag kröp aldrig och jag är jazzdansare till yrket. Inget fel på min koordination inte!
    Däremot tycker jag att du TS ska lägga dig på mage helt still i ett par minuter och hålla upp huvudet och se hur skönt du tycker att det är. Jag har ryggmuskler och tycker att det är helt ok, men din lille son tycker nog att det trycker på magen.
    Snart kommer han att springa omkring som ett vilddjur och skrika Ta det lugnt morsan, det svänger ju Solig

Förstår  inte riktigt vad du menar? Menar du att jag som förälder är taskig mot mitt barn om jag låter honom ligga på mage??? Du får jättegärna förklara.
  • Anonym (tare lugnt)
    Anonym (Lite orolig) skrev 2011-06-09 07:30:23 följande:
    Förstår  inte riktigt vad du menar? Menar du att jag som förälder är taskig mot mitt barn om jag låter honom ligga på mage??? Du får jättegärna förklara.
    Jag tror att anonym dansaren menar att det är normalt att inte vilja ligga på mage. Du nämnde i trådstarten att din bebis blir upprörd ganska snart när den ligger på mage.
  • ELLEoClara

Min tjej började krypa strax före 11 mån.
    Då från sittande ställning. Hatade magläge! 

• Anonym (Lite orolig)
    Anonym (tare lugnt) skrev 2011-06-09 09:08:29 följande:
    Jag tror att anonym dansaren menar att det är normalt att inte vilja ligga på mage. Du nämnde i trådstarten att din bebis blir upprörd ganska snart när den ligger på mage.
    Ja men visst förstår jag väl det. Men jag kan ju inte strunta i att lägga honom på mage... Han måste ju få träna både rygg o nackmuskler. Det är ju viktigt. Sen att han inte tycker att det är lika behagligt, roligt eller vad d nu kan vara som att sitta eller stå det respekterar jag absolut. Hade han tyckt om att ligga på mage o inte "klagat" hade han fått ligga så mycket oftare såklart! Nu får han stå o "gå" mer än att ligga på mage just för att han är gladast då. Det är för hans skull jag vill att han ska träna på mage , inte för min.
    Tycker bara "dansaren" uttryckte sig på ett märkligt sätt.

Hur e det med ditt/dina barn då? Kryper han/hon/dem? Eller du kanske har skrivit i tråden innan?
  • Melwinsmamma

Min son gillade inte heller att vara på mage, tills ja köpte en aktivitetsboll från belino, den övar krypförmågan. Då den blinkar snurrar runt och spelar melodier. Melwin äääälskar bollen, har leker med den varje dag. Han är lite över nio månader och kryper inte heller, de kommer. :) 
    Bollen är vit och röd, med en grön platta längst upp med en nyckelpiga. sen är de en katt en hund och en apa på. :) Om du är intresserad. :)  

• Anonym (dansaren)

Oj nej jag menade absolut inget illa, bara att det inte är skönt att ligga på magen så att det är klart att han blir otålig. Han kanske får ont? Eller så är det bara roligare att stå i ditt knä :) Sen får du ju också tänka på att ligga på mage inte är det enda sättet att träna buk- och ryggmuskultatur så färst dig inte så mycket vid att han måste ligga på mage.
    TS, jag tror att du är en jättebra mamma som tänker och funderar över hur ditt barn utvecklas. Att du skriver tråden visar ju att du vill höra om andras erfarenheter. Jag menade inte att göra dig ledsen och att du kunde läsa mitt inlägg som kritik fanns inte på min karta. 

• trollurvas

Oroa dig inte, det kommer så smånig om, min lille lärde sig inte krypa innan han var över 1 år, då han kom på att det var lättare och klättra om man använder benen oxå :)

• Petra10

man ska inte jämföra med alla andras barn... då skulle jag bli tokig. Ditt barn gör saker i hans/hennes takt och kommer gå och krypa sen ska du se! som vi brukar säga i våran föräldrargrupp vilken14 åring kan inte äta mat eller gå riktgt... :) ( om man är frisk för övrigt så klart ;) )

Det kommer ska du se när han själv är redo!!! Tålamod är förälderns bästa egenskap ;)

• Xgirl83
    Petra10 skrev 2011-06-14 20:16:01 följande:
    som vi brukar säga i våran föräldrargrupp vilken14 åring kan inte äta mat eller gå riktgt... :) ( om man är frisk för övrigt så klart ;) )
    Fast jag tror det är det man är rädd för - att barnet inte ska bara friskt/normalfungerade.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • marla333

min dotter var också en sen krypare. men det jag blev förvånad över var att det gick så fort! från att inte ha tagit sig fram till att krypa på bara några dagar. 

brukade lägga en leksak utom räckhåll så hon behövde åla sig fram för att nå den. gick bra att locka med nappen också =P

vad har ni för golv föresten? jag märkte att hon tjej mest låg still på parketten, men på mattan blev det mer rörelse, inte lika halt antar jag. 

• mimamima

Min dotter kröp inte alls, hon satt på rumpan och hasade sig fram med hjälp av armar o ben! Och det började hon med vid ca 10 månader. Idag är hon tre år, jättebra motorik och nu kan hon krypa! Så ha tålamod, din son kommer på ett sätt att ta sig fram den dan han tycker att han behöver!

• Blå damcykel

Min bebis är 9 mån och ställer sig upp hela tiden. Ofta glömmer hon att hålla i sig och står kvar så tills hon kommer på att hon inte håller i nåt. Då ramlar hon på rumpan. men tänder har vi inte sett skymten av...

• Anonym (Lite orolig)
    GladMelwinsmamma skrev 2011-06-09 22:56:37 följande:
    Min son gillade inte heller att vara på mage, tills ja köpte en aktivitetsboll från belino, den övar krypförmågan. Då den blinkar snurrar runt och spelar melodier. Melwin äääälskar bollen, har leker med den varje dag. Han är lite över nio månader och kryper inte heller, de kommer. :) 
    Bollen är vit och röd, med en grön platta längst upp med en nyckelpiga. sen är de en katt en hund och en apa på. :) Om du är intresserad. :)  
    Tack för tipset!
    Glad
  • Anonym (Lite orolig)
    Anonym (dansaren) skrev 2011-06-14 18:22:47 följande:
    Oj nej jag menade absolut inget illa, bara att det inte är skönt att ligga på magen så att det är klart att han blir otålig. Han kanske får ont? Eller så är det bara roligare att stå i ditt knä :) Sen får du ju också tänka på att ligga på mage inte är det enda sättet att träna buk- och ryggmuskultatur så färst dig inte så mycket vid att han måste ligga på mage.
    TS, jag tror att du är en jättebra mamma som tänker och funderar över hur ditt barn utvecklas. Att du skriver tråden visar ju att du vill höra om andras erfarenheter. Jag menade inte att göra dig ledsen och att du kunde läsa mitt inlägg som kritik fanns inte på min karta. 
    Kanske överreagerade på ditt inlägg, säkert p g a oron o stressen över att min son inte tar sig fram... När jag dessutom fått höra av BVC att det jag kan göra för att "hjälpa" honom lära sig krypa är att ha honom mer lekandes på mage så skar det lite i hjärtat när jag läste ditt inlägg om att det inte är speciellt skönt att ligga på mage o att han säkert tycker det är jättejobbigt. För det vet jag ju- att han inte gillar att ligga så- trots det låterjag honom  göra det dagligen i hopp om att det ska hjälpa honom på traven- o  det skär lite i mammahjärtat...

Jaja men nu vet jag hur du menade o jag uppskattar ditt inlägg.
  • t0va

Min kille hatade att ligga på mage, han hade jätteont som liten pga. mjölkallergi så han satt tidigt istället eftersom han gärna satt upp, det lindrade väl magontet. 

Han var inte tidig på att vända sig, men när han väl gjorde det och vi fick maten att fungera lite bättre så han inte var förstoppad så började han gilla att ligga på mage. Sen började han sova på mage också.

Men vi har kaniner och jag lät den ena som bor inne få skutta runt medans sonen låg på mage och då försökte han få tag i henne och insåg väl att det fanns en mening med att ta sig frammåt. Tillslut så ålade han och nu kring 9månader så började han ställa sig i krypställning och krypa lite. Nu är han 10månader och kryper mer än ålar.

Läste någonstans att barn som ser mening i att inte stå de blir lite "sena" med det, tex. om familjen har stora hundar så barnet knuffas omkull. Kanske är något likande för er, att din son inte är motiverad att förflytta sig än för han har annat för sig. Det kommer med all säkerhet att komma, fortsätt att försöka uppmuntra till att vara på golvet, både på mage men även på rygg så tror jag det sätter fart när han är redo.

Nu har min börjat ställa sig upp och det gick jättefort, han klättrar massor för han vill komma upp i soffan och gärna titta ut genom fönstet också. Tidigare var det inte någon ansats till att vilja ställa sig, bara gå  när vi håller i händerna.  

• Anonym

Min son är 10mån och 3v och har precis börjat krypa. Och många frågar om det är något fel iom att han inte gjort det innan. Och kan säga att det är det inte, för det har vi varit iväg och kollat iom att dom(vissa inom barnomsorgen) sa att han att det verkar som om han lider av kiss kids. 

Så vi var iväg med honom dagen efter hos kiropraktor. Men INGET fel och ca en vecka efter kröp han från den ena dagen till den andra dagen. Exakt idag har han krupit i en vecka. 

Dom första 3dagarna varje gång han kröp en liten sträcka satte han sig på rumpan och klappade händerna. 
    För han tyckte att han var duktig. För när vi har tyckt att han varit duktig har vi ju klappat händerna.  

Svar på tråden Min 9 månaders bebis kryper inte- gör din?