• ica

Anträffbar?

Måste man alltid vara anträffbar för jobbet, den ingifta släkten osv?

• Svar på tråden Anträffbar?
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-14 11:57:00 följande:
    Vi är nog många som gör så för att slippa undan emellanåt.
    Inte lika kul när  man själv blivit svärmor...
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-14 11:59:16 följande:
    Inte lika kul när  man själv blivit svärmor...
    Men det finns kanske orsaker till det. Jag har en svärmor som kan ringa 5 gånger varje dag. Hon ska veta allt. Och jag orkar inte. Har inget att säga. Ska jag berätta att jag bytt 2 blöjor sen sist och diskat efter lunch. Det känns om korsförhör. Jag har fullt upp med jobb och familj. Jar orkar inte redogöra för allt.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-14 12:26:00 följande:
    Men det finns kanske orsaker till det. Jag har en svärmor som kan ringa 5 gånger varje dag. Hon ska veta allt. Och jag orkar inte. Har inget att säga. Ska jag berätta att jag bytt 2 blöjor sen sist och diskat efter lunch. Det känns om korsförhör. Jag har fullt upp med jobb och familj. Jar orkar inte redogöra för allt.
    Troligen finns det en orsak,  ja.   Inte den att jag ringer fem gånger per dag i allafall -  snarare en gång i månaden....
  • ica
    sirisdotter skrev 2011-05-14 12:31:05 följande:
    Troligen finns det en orsak,  ja.   Inte den att jag ringer fem gånger per dag i allafall -  snarare en gång i månaden....
    Som nu ringde hon. Skulle berättat att hon varit hos sin syster och sen förbi svägerskan. Och skulle förbi och köpa jord och hem och jobba i trädgården. Jag ringer inte och berättar sånt. Jag ringer och frågar hur folk mår, om det har hänt nåt. Får hela tiden dessa uppdateringar. Men ingenting om det var trevligt, om nåt hänt.
    Jag skulle aldrig tro att nån är intresserad att vi äter resten sen igår ikväll.
  • Mandel
    ica skrev 2011-05-14 13:08:04 följande:
    Som nu ringde hon. Skulle berättat att hon varit hos sin syster och sen förbi svägerskan. Och skulle förbi och köpa jord och hem och jobba i trädgården. Jag ringer inte och berättar sånt. Jag ringer och frågar hur folk mår, om det har hänt nåt. Får hela tiden dessa uppdateringar. Men ingenting om det var trevligt, om nåt hänt.
    Jag skulle aldrig tro att nån är intresserad att vi äter resten sen igår ikväll.
    Varför inte prata om det? Alla samtal alltså? Att det ofta blir ett störande avbrott när någn ringer och bara ska berätta vilka ärenden de uträttat osv.
    Bestäm att ni kanske kan höras av varannan dag? Var tredje dag?

Svärmor/mamma/jobbet m fl. kanske tror att ni vill att de ringer eftersom ni inte säger ifrån ordentligt. Att inte svara är inte att säga ifrån.

Lycka till!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • ica
    Mandel skrev 2011-05-15 07:38:48 följande:
    Varför inte prata om det? Alla samtal alltså? Att det ofta blir ett störande avbrott när någn ringer och bara ska berätta vilka ärenden de uträttat osv.
    Bestäm att ni kanske kan höras av varannan dag? Var tredje dag?

Svärmor/mamma/jobbet m fl. kanske tror att ni vill att de ringer eftersom ni inte säger ifrån ordentligt. Att inte svara är inte att säga ifrån.

Lycka till!
    Vi har pratat. Men det går inte in. Hon säger visst det förstår jag. Men sen börjar det om. Att ringa är en sak. Men hon låter 20-30 signaler gå fram. Inte kul om det väcker en unge. Eller deras trötta mamma. Ofta vrider vi ner så att vi inte hör. Vi har sagt ifrån när det gäller så mycket annat men hon vill inte förstå.
  • Mandel
    ica skrev 2011-05-15 10:22:44 följande:
    Vi har pratat. Men det går inte in. Hon säger visst det förstår jag. Men sen börjar det om. Att ringa är en sak. Men hon låter 20-30 signaler gå fram. Inte kul om det väcker en unge. Eller deras trötta mamma. Ofta vrider vi ner så att vi inte hör. Vi har sagt ifrån när det gäller så mycket annat men hon vill inte förstå.
    Vad synd. Jobbigt att folk inte begriper.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym
    Mandel skrev 2011-05-15 11:48:18 följande:
    Vad synd. Jobbigt att folk inte begriper.
    Ja, vad gör man med de som vägrar att inse att man har ett eget liv som inte kretsar runt dem.
  • ica
    Anonym skrev 2011-05-19 16:27:04 följande:
    Ja, vad gör man med de som vägrar att inse att man har ett eget liv som inte kretsar runt dem.
    Ja, nån som har en bra idé om hur man hanterar dessa människor?
  • Anonym

Jag tycker att man helt enkelt vägrar att vara tillgänglig. Man nyttjar nummerpresentatören och alla knep man kan. Och bestämmer sig för att min tid är min inte andras. Har man planerat att ligga i hängmattan hela lördagen så har man planer ifall nån vill nåt annat. Vilka planer man har angår ingen annan. Sluta att ge information till dessa energitjuvar!!

Svar på tråden Anträffbar?