• ica

Anträffbar?

Måste man alltid vara anträffbar för jobbet, den ingifta släkten osv?

• Svar på tråden Anträffbar?
  • Bambi07
    Bambi07 skrev 2011-12-08 16:19:26 följande:
    Jag är alltid anträffbar för mitt jobb. Ibland kan de behöva fråga om någon beställning jag har gjort, och då står kunden i butiken och vill ha svar direkt. Visst, det har hänt att jag fått ta en paus från middagen eller liknande men det kan jag ta för mina arbetskamrater.
    Och med det menade jag absolut inte att försöka knäppa någon på näsan. Har man ett jobb där det inte är nödvändigt med ett svar direkt så är det klart att man inte ska behöva störas av telefonsamtal hela tiden :)
  • Anonym (Frida)

Jag är nästan aldrig anträffbar. Jag har telefon fobi. Eller inte fobi för själva telefonen, men att prata med folk jag inte känner. men dom som känner mig att lärt sigf att messa istället för att ringa sönder mig. Och jobbet likaså. Dom talar in meddelande ist. Däremot så blir ju folk oftast väldigt sura på en för att man nästan aldrig har telefonen fastklistrad i örat. Tar sällan med mig den om jag går utanför dörren.

• Anonym

Jag undviker gärna att svara i telefonen vissa tider om jobbet ringer då jag vet att det är stor risk för inbeordring. Klart jag svarar om jag är villig att jobba, men annars låter jag faktiskt bli. Har dessutom oftast mobilen på ljudlös eller har den inte ens med mig och hemma är jag ju inte alltid.

• Anonym
    Bambi07 skrev 2011-12-08 16:25:17 följande:
    Och med det menade jag absolut inte att försöka knäppa någon på näsan. Har man ett jobb där det inte är nödvändigt med ett svar direkt så är det klart att man inte ska behöva störas av telefonsamtal hela tiden :)
    Som alltid är det hur andra använder sig av möjligheten att ringa. Om de ringer i tid och otid. Första sommaren jag och min man levde ihop så jobbade jag natt. Ca 18 nätter. Svärmor ringde och väckte mig vid 10-tiden majoriten av dagarna efter trots att hon fått mitt schema. Hon var även ombedd att inte ringa före 1500 då ifall det inte var urviktigt. Viktigt var att ringa 9.30 för att diskutera vilken blå nyans hon skulle ha på gardinerna. Det tog ju bara några minuter sen kunde jag ju sova igen. grrrrrrrrrrrrrr
  • ica
    asta66 skrev 2011-06-21 19:17:45 följande:
    Vi har skaffat varsin mobil med kontantkort. De är alltså inte länkade till oss. Så jobb, svärmor mm har inte fått och kommer inte att få numret. Utan bara min man, föräldrar och syskon och några få vänner. Helt underbart! Rekommenderas varmt`!
    En smart metod. Jag har svårt att förstå att vissa personer anser att alla i deras omgivning alltid ska vara nåbara.
  • Bambi07
    Anonym skrev 2011-12-09 15:22:55 följande:
    Som alltid är det hur andra använder sig av möjligheten att ringa. Om de ringer i tid och otid. Första sommaren jag och min man levde ihop så jobbade jag natt. Ca 18 nätter. Svärmor ringde och väckte mig vid 10-tiden majoriten av dagarna efter trots att hon fått mitt schema. Hon var även ombedd att inte ringa före 1500 då ifall det inte var urviktigt. Viktigt var att ringa 9.30 för att diskutera vilken blå nyans hon skulle ha på gardinerna. Det tog ju bara några minuter sen kunde jag ju sova igen. grrrrrrrrrrrrrr
    Ja, då skulle jag också bli jättesur!
  • Anonym
    Bambi07 skrev 2012-03-09 13:12:36 följande:
    Ja, då skulle jag också bli jättesur!
    Vad tror du jag vart? Min man hade flera samtal med henne. och hon förstod och skulle aldrig göra så igen. Men inte slutade hon upp för en dag. De hade fått mitt schema. Och om jag jobbat natt var jag ju hemma och svarade i telefonen efter tillräckligt många signaler. Och min morfar var svårt sjuk då så jag ville att mormor och mamma skulle kunna nå mig.
    Men jag fick min hämnd. Sen när hon började ringa på helgmornarna vid 7-tiden så stängde jag av ljudet om jag gick ut och gick eller for någonstans. Så min man fick sova. Och när jag kom hem tryckte jag bort henne på nummerpresentatören!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-08 18:42:55 följande:

Jag undviker gärna att svara i telefonen vissa tider om jobbet ringer då jag vet att det är stor risk för inbeordring. Klart jag svarar om jag är villig att jobba, men annars låter jag faktiskt bli. Har dessutom oftast mobilen på ljudlös eller har den inte ens med mig och hemma är jag ju inte alltid.

Nummerpresentatör är en underbar uppfinning. Speciellt om man jobbar inom vården.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-08 18:42:55 följande:

Jo, vi är nog många inom vården som inte svarar på fel nummer. Min svärmor skulle vara skitsur om hon visste att jag har en mobil men hon inte har numret. För hon ringer jämt. Hemma brukar jag stänga av ljudet när hon ringer.
  • LunaLunatic

Har en vän som ringer 3-10 gånger om dan. Trycker ofta av ringet när hon ringer eller har mobilen på ljudlöst en hel dag. Tyvärr blir mor orolig om jag inte svarar.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym
    LunaLunatic skrev 2012-05-20 23:50:11 följande:
    Har en vän som ringer 3-10 gånger om dan. Trycker ofta av ringet när hon ringer eller har mobilen på ljudlöst en hel dag. Tyvärr blir mor orolig om jag inte svarar.
    Jag tycker att det är fascinerande att så många måste höra nåns röst flera gånger per dag. Vad är det som ska ha hänt sen sist man hördes. När min svärmor ringer har jag ofta inget nytt att berätta och hon verkar så förvånad. En dag till på jobbet och en lagad middag till. inget intressant.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-09 14:41:05 följande:
    Nummerpresentatör är en underbar uppfinning. Speciellt om man jobbar inom vården.
    Eller har en knepig släkting som inte förstår att det finns mindre lämpliga tidpunkter att ringa.
  • Jennie med ie
    ica skrev 2011-05-13 22:28:12 följande:
    Måste man alltid vara anträffbar för jobbet, den ingifta släkten osv?
    Nope...

Jag eller maken, nån av oss, är alltid anträffbar för den eller de som har hand om vår son för tillfället. I övrigt är jag t ex inte anträffbar för kreti och pleti på arbetstid, bara ett fåtal har numret till mitt jobb och min egen telefon checkar jag bara av då och då. Och är jag ledig svarar jag i regel inte om jobbet ringer, jag vet att en kollega "förvarnar" via sms ifall det skulle vara nåt viktigt.
  • FOA

Ha en speciell ringsignal (alt ljudlöst) för svärmors nummer så behöver du inte ens ta fram telefonen. Välj dessutom den lägsta ljudnivån så väcker den inte barnen.

• ica
    Jennie med ie skrev 2012-06-10 22:31:53 följande:
    Nope...

Jag eller maken, nån av oss, är alltid anträffbar för den eller de som har hand om vår son för tillfället. I övrigt är jag t ex inte anträffbar för kreti och pleti på arbetstid, bara ett fåtal har numret till mitt jobb och min egen telefon checkar jag bara av då och då. Och är jag ledig svarar jag i regel inte om jobbet ringer, jag vet att en kollega "förvarnar" via sms ifall det skulle vara nåt viktigt.
    Så smart med en sms:ande kollega.  Då får man ju veta om det är nåt viktigt. Jag tittar alltid vem det är som ringer innan jag svarar. Jag hade en chef som hade noll framförhållning och tog för givet att man gärna jobba på sin lediga helg. Mina gulliga kollegor ringde på min mobil om de fick förhinder. Typ en kollegas mamma var sjuk. Så om det var sämre så skulle hon ringt mig.
  • Anonym
    FOA skrev 2012-06-10 22:42:56 följande:
    Ha en speciell ringsignal (alt ljudlöst) för svärmors nummer så behöver du inte ens ta fram telefonen. Välj dessutom den lägsta ljudnivån så väcker den inte barnen.
    Hur gör jag det? På min fasta telefon. För mitt mobilnummer har hon inte.
  • FOA

Anonym: Nej, går tyvärr inte på den fasta telefonen. Hur har du lyckats med att undanhålla svärmor ditt mobil nummer (*imponerad*)?

Min mamma är en sån som kan ringa 3 gånger för att sen börja ringa runt på de andra numren (hem, mannens, jobbet) jag ev kan nås på.

Svärmor däremot skickar sms, emails eller via FB, super smidigt.

• Anonym
    FOA skrev 2012-06-11 18:36:44 följande:
    Anonym: Nej, går tyvärr inte på den fasta telefonen. Hur har du lyckats med att undanhålla svärmor ditt mobil nummer (*imponerad*)?

Min mamma är en sån som kan ringa 3 gånger för att sen börja ringa runt på de andra numren (hem, mannens, jobbet) jag ev kan nås på.

Svärmor däremot skickar sms, emails eller via FB, super smidigt.
    Att undvika att svärmor får mitt mobilnummer var enkelt. Köpte en mobil med kontantkort. Så det finns inga länkar mellan mig och numret. Jag fyllde aldrig i några uppgifter vid köpet och betalade kontant. Så jag kan ha mobil med mig till stranden och svärmor kan inte nå mig. Så skönt! Sen har vi inte berättat att jag har en egen mobil. Svärmor får tro att vi har en gemensam. Men det är mannens som svärmor har numret till.
    Min svärmor låter gladeligen 20-30 signaler gå fram. Och svara vi inte så ringer hon min mans mobil och sen hem osv.
Svar på tråden Anträffbar?