Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Ska Sverige ha en militär försvarsmakt?

    Pappa med 3 skrev 2013-01-23 11:20:16 följande:


    Vi kommer inte ha lika många anställda soldater i framtiden. Fm vill gärna anställa fler men det finns det inte pengar till. Lösningen är GSS/T. Det är dem vi måste satsa mer på.
    Storbritannien säger upp en massa anställda soldater och kommer satsa på reservister. Samma måste vi göra. Vi måste göra skillnad mellan att tjänstgöra för att försvara landet eller vara anställd och åka på missioner.
    GSS/T har för lite tjänstgöringstid och hemvärnet har för dåliga resurser.
  • Tom Araya
    Pappa med 3 skrev 2013-01-23 18:10:24 följande:
    Som det är idag ja.
    Men de är det som måste förändras. Det är kanske smidigt för FM att ha en massa anställda.
    Men det är inte det som kommer att ge oss det bästa försvaret.
     
    Tjänstgöringstiden för GSS/T går att ändra på till det bättre men vad det gäller resurser för hemvärnet är det svårare då man avvecklat en massa bra materiel som man inte ville lägga pengar på att ha i förråd och upprätthålla skick och utbildning på.
  • Tom Araya
    Pappa med 3 skrev 2013-01-23 18:43:30 följande:
    För det som hemvärnet är tänkta att göra räcker utrustningen.
    Det som brister är fordon, dock är nya på väg in.
    Klart man alltid vill ha nya häftiga grejer men det ska utbildas på också.
    Utbildningen brister också 8 dagar räcker inte till att bli helt säkra i vapenhanteringen. 
    Det beror på hur man ser på hemvärnet. Förr så skötte hemvärnet närskydd och bevakning runt olika militära objekt. Det är visserligen huvuduppgiften även idag men nu utgör hemvärnet så stor del av försvaret att deras förmåga att verkligen försvara sin terräng mot alla sorters hot borde öka i betydelse....

    Exempelvis missade man att tillföra adekvat pansarvärnsförmåga i och med avvecklandet av pansarvärnsrobot 56, ett vapen som är väldigt lätt utbilda på samt billigt att och öva med.
    Pansarvärnsförmågan är mycket låg. Luftvärnsförmågan är noll. Avståndsunderstödsförmåga är noll. De nya bilarna har inte ens rack för radio och lucka + lavett för kulspruta.
  • Tom Araya
    comp skrev 2013-01-23 17:41:30 följande:
    har jobbat 5år inom försvaret gjort 3 missoner innan jag var tvungen att tänka på framtiden. skaffa ett jobb med bra lön och framtid...
    klart vi ska ha en försvarsmakt. Men ska kanske se mer på hur Norge och Finland har löst problemet och deras budget. behöver ju inte uppfinna hjulet igen
     
    Norge finner jag smått skrattretande men Finland är intressant.
  • Tom Araya
    Pappa med 3 skrev 2013-01-23 19:46:18 följande:
    Luftvärnsförmåga tror jag inte vi behöver i hemvärnet. 
    Det är en specialförmåga som bör finnas i FM i övrigt.
    I det läge där vi har en försvarsmakt att tala om, inklusive luftförsvarsförmåga håller jag med.
    Nu finns inte den så hemvärnet står ensamt mot en motståndare vi omöjligt kan känna till och bedöma.
    Använder motståndaren flygstridskrafter lär de inte göra skillnad på hemvärnet och andra förband.
    Pappa med 3 skrev 2013-01-23 19:46:18 följande:
    Pv förmåga skulle kunna vara något man tillför, men inte robot 56, kanske 57 kunde vara ett alternativ.
    Jag håller delvis med men mitt förslag grundar sig på att RB57 ännu är så ny att det lär dröja länge innan hemvärnet får den, dessutom tror jag kvantiteten blir för dålig med rådande budget.
    RB57 har dessutom rätt kort räckvidd, endast 600 meter jämfört med 2000 meter för RBS56.
    Pappa med 3 skrev 2013-01-23 19:46:18 följande:
    Bilarna kommer funka till de behov vi har. Bv kommer också finnas kvar.
     
    Nej, jag håller inte med. Man är väldigt sårbar under fordonstransport med oskyddade fordon. Då är det än mer viktigt att ha bra observation och hög eldberedskap, vilket saknas i och med att man valde bort taklucka med tillhörande fäste för lavettage och kulspruta.
    Att inte kunna ha ström- och antennförsörjning från fordonet till gruppens sambandsmateriel är också en brist.


  • Tom Araya
    TempelriddarenLeifAndersson skrev 2013-01-30 14:29:09 följande:
    hej

    jag tycker att det räcker med poliskåren

    med vänliga hälsningar,
    leif andersson 
    Ska vi bara ge upp om något går utanför polisens resurser och möjligheter?
  • Tom Araya
    TempelriddarenLeifAndersson skrev 2013-01-31 08:35:35 följande:
    ja
    Vårt land och vår frihet är inte värt mer alltså?
  • Tom Araya
    TempelriddarenLeifAndersson skrev 2013-01-31 11:00:59 följande:
    jag har frihet så det räcker
    Ah, du menar så men då kan vi ju skippa allt som vi inte behöver just precis nu.
    Tänker du på liknande sätt i andra fall med? Sparande, försäkringar mm?
    TempelriddarenLeifAndersson skrev 2013-01-31 11:00:59 följande:
    vad jag vet är vi inte ockuperade 
    Ett av syftena med en militär försvarsmakt är att vi inte ska bli det heller.

  • Tom Araya
    100kgpappa skrev 2017-04-24 21:04:30 följande:

    Jag har en ganska radikal åsikt om hur Sveriges försvar bör vara organiserat.

    Idag har vi rätt bra grejer, men litet av allt, vilket gör det rätt meningslöst egentligen.

    Kommer det ett överraskande anfall så kommer alla kvalificerade system (JAS, 122:or, VISBY-korvetter, osv) att slås ut direkt med med kryssningsrobotar och flyganfall.

    Ända sättet för ett litet land att stå emot en stormakt är genom att ha mycket soldater, och genomföra lågintensiv strid utan tydliga frontlinjer.

    Vi ska ha allmän värnplikt och alla i åldern 20-60 ska ha en krigsuppgift. (behöver inte vara militär, det kan handla om produktion av för landet vital utrustning, livsmedelsproduktion, osv)

    Vi skiter i dyra system som stridsvagnar, ytfartyg, jaktplan osv. Det räcker att ha enklare flygplan och fartyg för att lösa den fredstida gränsbevakningen.

    De pengar vi sparar använder vi till att utrusta infanteriet med kvalificerad utrustning i mängder.

    En motståndare kommer alltså att komma in i landet ganska enkelt, men sen kommer han att ha ett helvete när det finns en halv miljon soldater utrustade till tänderna med granatgevär, pv-robotar, bärbara luftvärnsrobotar, minor, kulsprutor osv.

    Kostnaden för en stridsvagn kan utrusta 1-2 kompanier, ett flygplan en bataljon, minst. En VISBY-korvett ett par brigades.

    Enda kvalificerade system som är värt att ha är ubåtar. Har vi 10-12 st kan alltid 3-4 ligga ute, och de kommer avsevärt att försvåra en landstigning.

    Men det kommer aldrig att ske, tyvärr.


    Hm...intressant....
    Du missar dock några detaljer...
    Pv-robot och lv-robot är dyra grejer, även om de minsta inte är så dyra som gripenplan, moderna stridsvagnar eller fartyg.
    Hur har du tänkt dig att detta infanteri ska klara sig mot fientligt flyg, pansar och artilleri utan eget pansar och flygunderstöd?
  • Tom Araya
    100kgpappa skrev 2017-04-25 11:18:03 följande:
    Jo, lite kostar det ju, men varje soldat behöver inte ha det, men finns det några luftvärnsrobotar på varje kompani så blir det rätt farligt att flyga omkring.
    Luftvärnsrobot på varje kompani....nu snackar vi stora summor...
    100kgpappa skrev 2017-04-25 11:18:03 följande:
    Att nerkämpa infanteriet med flyg i ett så stort område som Sverige, och med så mycket skog kommer inte att fungera, de kommer inte att hitta något att skjuta på, men har hela tiden ett överhängande hot ifrån små manburna system.
    Terrängen ser inte ut så överallt och våra förband måste ju röra sig.
    Lätta lv-robotsystem har rätt kort räckvidd jämfört med flygplanens system.
    Utan flygvapen är det också fritt för fienden att bomba från hög höjd, dit lätta lv-robotar inte når. Man kan förstås komplettera med tyngre lv-robotsystem, men då snackar vi stora summor igen och de blir dessutom mycket sårbara utan flygvapen och pansar.

  • Tom Araya
    100kgpappa skrev 2017-04-25 19:53:50 följande:
    Jo, men vi kommer inte att ha några flygplan, eller tunga luftvärnsrobotar efter dag ett i vilket fall.

    Ett buret system kostar några hundra tusen per enhet. Även om de är sämre, så får man mer effekt av ett par tusen lätta system jämfört med ett par kvalificerade som blir utslagna första timmarna av konflikten.

    De allra lättaste systemen som Stinger behöver inget mer än den burna roboten med sikte och kostar ca 38 000 USD per enhet (enligt Wikipedia). Räckvidden är drygt 4000-7500 meter beroende på version.
    För något tyngre system med lite mer räckvidd och mer avancerad siktes- och styrningsteknik som svenska robot 70 får du räkna med minst 100 000 kr per robot, medans systemet som helhet kostar mer.

    Lv-robot med längre räckvidd kan nå plan innan de når oss och de kan även nå bomb- och spaningsplan på hög höjd. Är de vertikalstartande så kan du även verka från terräng där fientligt flyg har svårt att upptäcka dig och verka mot dig, till skillnad mot lättare lv-robot som måste riktas och skjutas mot målet.

    Vad säger att de lätta system du förespråkar inte slås ut med artilleri och flygbombning långt innan någon fientlig enhet kommit inom dess räckvidd?


  • Tom Araya
    100kgpappa skrev 2017-04-25 19:53:50 följande:
    Jo, men vi kommer inte att ha några flygplan, eller tunga luftvärnsrobotar efter dag ett i vilket fall.
    Vad hade du tänkt skulle slå ut dessa som de inte själva kan verka mot?
  • Tom Araya
    100kgpappa skrev 2017-04-29 07:22:14 följande:
    Angående det sista, mängden förhindrar det. 2/3 kanske slås ut inledningsvis, men sen när förbanden tagit sig ut ifrån mobplatser så finns det iallafall något kvar.

    Mitt tänk bygger ju helt helt doktrinskifte, och kommer aldrig att genomföras. Det bygger dessutom på att det finns en oerhört stark försvarsvilja och att vi är beredda att offra liv för försvara vårt land.

    Nu ser det tyvärr inte ut så i Sverige, utan åsikter som "jag vill inte dö eller döda för mitt land, jag är världsmedborgare" är väldigt vanliga, och syltryggarna i regeringen skulle inte heller våga sätta hårt mot hårt.

    Jag förstår ju precis ditt tänk med luftvärnet, gjorde lumpen på rbs90 själv, men jag tycker idén om ett stort försvar med lätta vapen är intressant jämfört med ett litet med tunga vapen.

    Men kan hålla med om att just kvalificerat luftvärn kan vara bra att ha, men ska man ha system som patriot då blir det dyrt, riktigt dyrt.

    Men det finns billigare system, där tex använder modifierade robotar (typ AMRAAMs) för flygplan som skjuts vertikalt som du beskrev.
    Jag är med på resonemanget.
    100kgpappa skrev 2017-04-29 07:37:47 följande:

    Kom på en sak till. Du hittade bättre uppgifter än mig på priset på tex stingers. 250 tusen ungefär per robot.

    Då får vi ca 500 st för en 122:a, 5000 för 10 122::or.

    Ponera att 10% av de robotarna faktisk får träff på attackhelikptrar, attacking osv. Inget land skulle acceptera en förlust på 500 flygplan. Inte 50 heller i dagens läge.

    Men höghöjdsplanen kommer vi inte åt, men de kommer å andra sidan inte åt marktrupper heller.


    Det blir lite fel att ställa lv-robotar mot stridsvagnar eftersom de har helt olika uppgifter.

    Såklart höghöjdsplan kommer åt marktrupp. Det finns flygburna kryssningsrobotar och bomber med mängder av olika verkan och olika grad av precision och målstyrning, för att inte tala om flygspaning och sk AWAC, alla verkande från högre höjder.
    100kgpappa skrev 2017-04-29 07:37:47 följande:

    Rbs 70 -robotar kostar faktiskt närmare miljonen, men det är inget buret system heller som de jag tänker på, även om det är rätt mycket pang för pengarna och ett bra system


    RBS 70 är ett sk MANPAD.


  • Tom Araya
    100kgpappa skrev 2017-04-30 10:18:15 följande:
    Att jag tog just stridsvagnar som exempel är för jag vet vad de kostar, med hänvisning till att det blir mycket pengar över om man skippar de dyrstea grejerna.
    Tyvärr är dagens krig en "materialsport". Om det inte är ett land i tredje världen som är din motståndare så måste det till dyra och relativt moderna grejer. Dessa stridskrafter är också beräkningsbara, vilket är viktigt för den avhållande effekt en försvarsmakt kan ha för en motståndare att eskalera en konflikt till krig.
    100kgpappa skrev 2017-04-30 10:18:15 följande:
    Angående rbs 70 så kanske det klassas som MANPAD, men i mitt tänk är det fortfarande ett för tungt och avancerat system, då det kräver en del personal att ha det driftsatt, även om en person kan sköta det.
    Man skulle kunna och även kanske borde byta ut RB 70 mot något som amerikanska Stinger eller liknande (som är betydligt mer lätthanterlig), men det blir en kostsam nyinvestering och man lämnar ett gap i räckvidd då Stinger bara har halva räckvidden mot RB 70.


  • Tom Araya

    Migranter från Syrien, Irak och Jemen får inte längre flyga från Turkiet till Minsk på grund av migrantkrisen vid gränsen mellan Belarus och EU.


    Ryska och belarusiska fallskärmsjägarförband har genomfört övningar nära gränsen, medan militäralliansen Nato är "vaksam" över utvecklingen.

    Militärt tonläge höjs i migrantkrisen (msn.com)

Svar på tråden Ska Sverige ha en militär försvarsmakt?