• Anonym (Kaffedraken)

    När börjar bostadspriserna att sjunka?

    Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.


    Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)


     


  • Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • Anonym (Kaffedraken)
    arianne03 skrev 2012-05-04 19:55:56 följande:
    I Stockholm har bostadsrättspriserna i innerstan iallafall börjat gå upp igen tyvärr :-/
    Vissa säger att justeringen av bopriserna kan bli mild men i alla andra länder som haft bostadsprisbubblor har det slutat med ordentliga ras. Det kan hända att bubblan i Sverige eller iaf Stockholm ska drivas upp mer innan den spricker.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Isabell012 skrev 2012-05-10 07:47:12 följande:

    cornucopia.cornubot.se/2012/05/nej-bostadspri...#comment-form


    Inget fall där vi bor, vilket jag hade önskat som sagt. Hade varit kul för syrran att kunna köpa hus på rea. Blir ju knepigt när utbudet är lågt och köparna är många, samtidigt som ett begagnat hus är mycket billigare än att bygga nytt. Då har det väl iofs aldrig varit tal om något "prisrally" här heller. 
    De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har inte läst hela tråden, men jag vill gärna framhålla att det finns flera anledningar till att bostadspriserna har stigit så mycket de senaste 10 åren. En viktig faktor är de skattesänkningar som har genomförts sedan 2006, både på bostäder och inkomster. Att fastighetsskatten sänktes tror jag har bidragit mycket, liksom jobbskatteavdraget som har gjort att folk får mer pengar i plånboken varje månad.

    Om man tror på fortsatta skattesänkningar så kan man nog också tro att bostadspriserna kommer att ligga kvar på hög nivå eller till och med stiga. Själv är jag dock tveksam till att vi kommer att få se fler större skattesänkningar framöver. Staten har inte råd, och ingen vill hamna i en Greklandssituation. Blir det röd valseger nästa gång är nog höjningar av skatten mer aktuell än sänkningar.

    Liksom flera andra tror jag mer på en pyspunka än på en smäll. Priserna kommer inte att gå ner så mycket nominellt, men inflation och tillväxt kommer att göra att de successivt sjunker i förhållande till våra inkomster.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Den enskilt största anledningen till uppgången har varit tillgången på billiga krediter, utan krav på eget kapital, utan krav på amortering. Herregud, vem som helst har ju kunnat köpa en villa i 2-4 miljonersklassen.

    Det är slut på det nu! 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ännu ett år har gått, nu måste väl ändå bubblan spricka snart. Eller vad säger alla analytiker i tråden? Har ni bara skjutit undergången framåt som domedagsprofeten som förutspådde jordens undergång 2012? 
     


    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Anonym (Kaffedraken)

    I stockholm är det verkligen ingen bubbla eftersom de långa räntorna är så pass låga. Folk ver nu vad det kommer att kosta på lite längre sikt och priserna blir därefter. Ändå är det betydligt billigare att köpa än att hyra så man kan fortfarande göra rätt hyggliga affärer.

    Man får även ta bra betalt vid andrahandsuthyrning och det är inga problem att hitta intressenter på den marknaden som betalar bra direkt. 

    Ge er med ränteskrämselpropagandan! Det blir inte chockhöjda räntor de närmaste 10 åren iaf. På 10 år hinner man amortera ganska stora pengar. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    brainpick skrev 2013-06-18 20:44:41 följande:
    I stockholm är det verkligen ingen bubbla eftersom de långa räntorna är så pass låga. Folk ver nu vad det kommer att kosta på lite längre sikt och priserna blir därefter. Ändå är det betydligt billigare att köpa än att hyra så man kan fortfarande göra rätt hyggliga affärer. Man får även ta bra betalt vid andrahandsuthyrning och det är inga problem att hitta intressenter på den marknaden som betalar bra direkt.  Ge er med ränteskrämselpropagandan! Det blir inte chockhöjda räntor de närmaste 10 åren iaf. På 10 år hinner man amortera ganska stora pengar. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Haha! Kul att hitta en 10 år gammal tråd där man kan svara tvärsäkert: bostadspriserna kommer börja sjunka under 2017 :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det har i över 10 års tid pratats om att räntan ska höjas, den har snarare gått ned.

    Det är nästan gatis att låna pengar och det håller priserna uppe.
    Att höja räntan med 5% kommer få konsekvenser för folk ekonomi och bostadsmarknaden.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Mrs Green skrev 2021-07-22 07:23:50 följande:

    Haha! Kul att hitta en 10 år gammal tråd där man kan svara tvärsäkert: bostadspriserna kommer börja sjunka under 2017 :)


    Haha det var faktiskt kul!
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?