• Anonym

Är vi de enda som köper färdiga rätter ibland?

Ja som enportionsrätter och liknande? Fiskpinnar köper vi ibland osv....känns som vi är de enda som ibland latar till oss och inte orkar laga mat? Folk pratar om onödiga tillsatser men i enportionsrätterna från findus finns inga sådana för att ge exempel. Nu händer det inte ofta men ibland...är vi dåliga föräldrar?

• Svar på tråden Är vi de enda som köper färdiga rätter ibland?
  • Carisma95

Det händer att jag köper till mig själv. Men (faktiskt) aldrig till barnen, nu när jag tänker efter.
    Däremot blir det med jämna mellanrum en hel del makaroner och korv, Spagetti och köttfärssås, ris och (färdiga) köttbullar osv. Vet inte om det är bättre än "halvfabrikat-portionerna"..?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Emmi27

hur ofta är ibland? jag personligen tycker att det är sjukt att börja gapa om att en person är dålig förälder för att de nån gång ibland inte pallar laga mat och köper nåt halvfabrikat eller som du sa, portionsrätter. Herregud, jorden går väl inte under för det? Det viktiga är väl att barnen får i sig det de behöver och lär sig att mat är som bäst när den lagas från grunden men att mamma och pappa inte är supermänniskor så ibland får man faktiskt äta färdiga saker.

En helt annan sak om det är färdigköpt varje dag och en massa onyttigheter. Men vad fan hände med det långa landet falukorv där det ska vara LAGOM

• Anonym

nej ni är inga dåliga föräldrar, ni är människor. ibland tror jag att det är bra att vara "lat" och ägna sig åt roligare saker istället

• Anonym

Nu har vi inte barn men vi äter de rätterna ca 1-2 gånger i veckan på helgerna till lunch när man inte orkar ställa sig och laga något från grunden. Det blir ofta fiskgratänger eller andra enportionsrätter som vi köper då, däremot blir det väldigt sällan fryst pizza och piroger eftersom jag inte gillar det.

• IsDimma

Jag personligen äter hellre fil, flingor och mackor, steker eller kokar ett ägg, lite bönor till kanske än att käka färdigmaten dom dagar jag inte orkar laga mat. Hade lätt serverat eventuella barn det också. Men det beror enbart på att färdirgätterna i affären är oätliga.
    Och nu när jag äter Lchf så blir det kokta ägg, ost, skinka med lite smör och grönsaker dom kvällar jag inte orkar med att laga mat. Och när det var som allra varmast ute så blev det hemgjord glass till middag (bara grädda, ägg och vanilj).

• Anonym

Det kanske händer en gång i veckan eller så, så jag är rätt säker på att barnen får i sig det dom behöver då jag tycker vi äter näringsrik mat annars. Men det känns som man blir halshuggen här ibland om man nämner detta.

• Anonym

Nej men det är för att de är smaklösa, dyra och patetiskt små portioner.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-17 16:50:35 följande:
    Nej men det är för att de är smaklösa, dyra och patetiskt små portioner.
    Jag kan ha med en sådan färdigrätt till jobbet ibland och en frukt. Det blir jag mätt på
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-17 16:51:33 följande:
    Jag kan ha med en sådan färdigrätt till jobbet ibland och en frukt. Det blir jag mätt på
    Förstår inte hur folk kan äta så lite och bli mätta! Jag är jättesmal och hade svultit ihjäl på det lilla.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-17 16:54:52 följande:
    Förstår inte hur folk kan äta så lite och bli mätta! Jag är jättesmal och hade svultit ihjäl på det lilla.
    Vi är alla olika, tur är väll det
Svar på tråden Är vi de enda som köper färdiga rätter ibland?