• Anonym

Är vi de enda som köper färdiga rätter ibland?

Ja som enportionsrätter och liknande? Fiskpinnar köper vi ibland osv....känns som vi är de enda som ibland latar till oss och inte orkar laga mat? Folk pratar om onödiga tillsatser men i enportionsrätterna från findus finns inga sådana för att ge exempel. Nu händer det inte ofta men ibland...är vi dåliga föräldrar?

• Svar på tråden Är vi de enda som köper färdiga rätter ibland?
  • Anonym
    mamma201107 skrev 2011-05-18 13:13:14 följande:
    Skulle personligen inte äta så kallad fryst färdig mat, men alla gör ju som de vill. Behöver inte vara dålig förälder för att man ger sina barn det ibland.

Jag skulle inte äta det pga olika orsaker, ser inte aptitligt ut, fryst kokt potatis som man värmer upp igen blir aldrig bra, dyrt och näringsfattigt.
    Det är fryst mat våra barn får derverat i stort sett dagligen i skolan också. Den är inte näringsfattig!
  • Anonym
    Pickeli skrev 2011-05-18 12:43:48 följande:
    Anonym: Men det beror väl på VAD för fryst färdigmat eller hur? Du kan ju inte jämföra pyttipanna med pommes och cheeseburgare. Det är ju ungefär som att jämföra en Billys panpizza med en cesarsallad utan bröd. Då vinner donken.

Frysmaten är generellt sätt oerhört näringsfattig eftersom den är så fruktansvärt behandlad.
    Källa på att den frysta maten är näringsfattig tack! Det stämmer nämligen inte utan är en gammal skröna som lever kvar... Det innehåller betydligt mer näring än mat som varmhålls osv. Skillnaden mellan fryst mat och direkt serverad lagad mat är minimal om man kollar näringsinnehållet.
  • Anonym
    Pickeli skrev 2011-05-18 12:43:48 följande:
    Anonym: Men det beror väl på VAD för fryst färdigmat eller hur? Du kan ju inte jämföra pyttipanna med pommes och cheeseburgare. Det är ju ungefär som att jämföra en Billys panpizza med en cesarsallad utan bröd. Då vinner donken.

Frysmaten är generellt sätt oerhört näringsfattig eftersom den är så fruktansvärt behandlad.
    Vi diskuterar väl färdiga portionsrätter? Det mot donkens meal med pommes var vad jag skrev om. Visst kan du ändra förutsättningarna och därmed ge dig själv rätt... men om du läser vad som skrivs och håller dig till ämnet i tråden så kanske du inser att det jag skriver stämmer.
  • tjej87

Har visserligen inga barn men har ju själv varit barn iaf :P Jag och mina syskon är uppväxta på mamma scans köttbullar, fiskpinnar, varmkorv, fiskbullar, blodkorv, falukorv och liknande till kvällsmat i veckorna och vi är normala alla tre och har aldrig haft några problem med vikt, näringsvärden osv. Ätit mkt frukt och en hel del grönsaker och mer hemlagat på helgerna. Vi ville hellre ha mamma scans köttbullar än vår mammas hemmagjorda och gladast över det var nog mamma som slapp rulla en massa köttbullar :D Nu äter jag mindre halvfabrikat, blir nästan bara om vi äter varmkorv (typ 1 ggr i månaden) eller om man äter snabbmat, annars lagas det mesta från grunden. Lite pulversoppor slinker ner ibland och ketchup, buljong och liknande gör vi inte hemma från grunden :P

• mamma201107
    Anonym skrev 2011-05-18 14:09:28 följande:
    Det är fryst mat våra barn får derverat i stort sett dagligen i skolan också. Den är inte näringsfattig!
    Ja nu har jag inga barn i skolåldern, men hoppas att innan de ska komma upp i skolåldern att politikerna har tänkt om och avskaffat koka kyl metoden. Om man inte kan ge koka kyl mat till grisar som varit uppvärmd en gång, vad är det då våra barn får i sig.. Men detta är OT.
  • Pickeli

Anonym: för det första är det skitjobbigt att ni är så många anonyma! Varför vågar ni inte stå för era åsikter eller vad är problemet?!

Frysta enportionsrätter kan ju vara allt ifrån en panpizza till en ostschnitzel med bea och potatiskuber från Findus. Och att påstå att det på nåt sätt är vettigare än ett donkenmål är naivt. Du kan välja bättre och sämre alternativ i båda fälten om det är en vinnare du vill utse.

Själv är jag inte speciellt intresserad av det, min poäng är bara att visa att det inte är vettig mat.

• Anonym (Misan)
    sextiotalist skrev 2011-05-18 13:55:22 följande:
    Oj, mitt barn fick burkmat varje dag, men erbjuden vår mat.

Nu var jag väldigt mycket ute under dagen (sambon arbetade natt och behövde sova) så det var burkmat som gällde. Men självklart, när vi åt middag så erbjöds det av vår mat också.

Burkmat var praktiskt, speciellt när jag inte åt lunch själv utan ofta bara ett par mackor och all mat vi åt var inte speciell barnvänlig.
    Fast ju mer vårt barn kunde äta av vår mat, självklart så var det första alternativet. Men han hade svårt för stora bitar så jag tror han åt purémat nästan tills han var 10-11 månader, sedan kunde ha äta större bitar. (Han kräktes helt enkelt)
    Ditt barn klara sig nog alldeles utmärkt på burkmaten :) Jag tror inte den är dålig, jag skulle personligen bara inte ge mitt barn något jag inte ens skulle vilja smaka själv och burkmat luktar apa enligt mig :) Min son har bara fått det en gång då jag glömde maten hemma och fick nödköpa en burk och den rackarn åt glatt haha

Min kille är 8 månader och gillar inte heller bitar men hemlagad mat går superfint att pureea med en stavmixer. Jag äter inte heller lunch och middag samtidigt men jag gör storkok och fryser in i små burkar. Jag gör all fruktpuree själv också, det är väldigt enkelt och dessutom ekonomiskt!

Jag är uppväxt med "riktig" mat. Vi fick aldrig mamma scans eller nån söndermicrad snitzel på en papptallrik från findus. Kanske därför jag aldrig själv ätit den typen av mat när jag flyttade hemifrån eller ger min familj den sortens mat. Sen vill jag inte påstå att jag är stolt över att ha lite fördommar mot dom som äter snabbmat 7 dagar i veckan, det är ju inte min buissnes men jag ville bara vara ärlig och ärligt talat kan jag inte hjälpa att va lite fördomsfull där.

Ett exempel var en jul, dagen innan kom jag på att hade glömt något till julbordet och skyndar in på ica och damen före mig har uppenbarligen handlat julmat till ett större sällskap och där ibland 3 stora förpackningar Mamma scans, jag var nästan i chocktillstånd över att någon kunde tänka sig servera sådana köttbullar på jul, hehe. Jag skulle hellre hänga upp och ner helt naken i granen när gästerna kom än servera  Mamma scans :)

Svärmor bjöd på mamma scans en släktmiddag, jag och sambon fattade inte det och lassade på köttbullar på våra tallrikar, sen satt vi och knuffade våra bullar mellan våra tallrikar för ingen av oss ville äta upp dom. Till slut lade min sambo över dom på svärmors tallrik när hon inte såg. Det tyckte han va kul men undra va svärmor tänkte.
  • sextiotalist
    Anonym (Misan) skrev 2011-05-18 19:18:51 följande:
    Ditt barn klara sig nog alldeles utmärkt på burkmaten :) Jag tror inte den är dålig, jag skulle personligen bara inte ge mitt barn något jag inte ens skulle vilja smaka själv och burkmat luktar apa enligt mig :) Min son har bara fått det en gång då jag glömde maten hemma och fick nödköpa en burk och den rackarn åt glatt haha

Min kille är 8 månader och gillar inte heller bitar men hemlagad mat går superfint att pureea med en stavmixer. Jag äter inte heller lunch och middag samtidigt men jag gör storkok och fryser in i små burkar. Jag gör all fruktpuree själv också, det är väldigt enkelt och dessutom ekonomiskt!

Jag är uppväxt med "riktig" mat. Vi fick aldrig mamma scans eller nån söndermicrad snitzel på en papptallrik från findus. Kanske därför jag aldrig själv ätit den typen av mat när jag flyttade hemifrån eller ger min familj den sortens mat. Sen vill jag inte påstå att jag är stolt över att ha lite fördommar mot dom som äter snabbmat 7 dagar i veckan, det är ju inte min buissnes men jag ville bara vara ärlig och ärligt talat kan jag inte hjälpa att va lite fördomsfull där.

Ett exempel var en jul, dagen innan kom jag på att hade glömt något till julbordet och skyndar in på ica och damen före mig har uppenbarligen handlat julmat till ett större sällskap och där ibland 3 stora förpackningar Mamma scans, jag var nästan i chocktillstånd över att någon kunde tänka sig servera sådana köttbullar på jul, hehe. Jag skulle hellre hänga upp och ner helt naken i granen när gästerna kom än servera  Mamma scans :)

Svärmor bjöd på mamma scans en släktmiddag, jag och sambon fattade inte det och lassade på köttbullar på våra tallrikar, sen satt vi och knuffade våra bullar mellan våra tallrikar för ingen av oss ville äta upp dom. Till slut lade min sambo över dom på svärmors tallrik när hon inte såg. Det tyckte han va kul men undra va svärmor tänkte.
    Jodå, det gjorde han, han är nu en tonåring och växer bra, är snart längre än mamma ;).
    Jag brukar skriva även i trådar om småbarn, för även om jag har en tonåring hemma känns det som igårFlört.
  • Anonym (Misan)
    sextiotalist skrev 2011-05-18 19:37:32 följande:
    Jodå, det gjorde han, han är nu en tonåring och växer bra, är snart längre än mamma ;).
    Jag brukar skriva även i trådar om småbarn, för även om jag har en tonåring hemma känns det som igårFlört.
    En mamma är alltid en mamma och även dom stora har ju en gång varit små :D

Känns helt otänkbart att min lille en dag ska bli tonåring :D
  • notetur nomen

Nej, smakar inte ett skit kostar 10 gånger mer än det borde och portionen är skrattretande.
    Är man "lat" så kör man storkok och fryser in portioner.

• m0desty

Jag och min man har levt på färdigrätter i flera år. Vi har båda jobbat mycket och renoverat ett helt hus från grunden. Det hade aldrig gått att samtidigt ägna en massa tid till matlagning. Vi är nu expertkonsumenter av färdigmat och det är STOR skillnad på olika märken och rätter. Numera finns många näringsriktiga alternativ som inte innehåller konstiga tillsatser. Pizzor, piroger, panerade saker eller rätter med färsbiffar äter jag aldrig. Färdiga köttbullar är bland det tråkigaste jag vet och fungerar bara som ren bukfylla. Jag är absolut ingen bullmamma-typ, men när vi får barn kommer jag försöka att göra just köttbullarna själv... Det är obegripligt att så många köper färdiga köttbullar.

• Niillis

ni är såklart inte dåliga föräldrar för att ni ger färdigrätter men färdigrätter är ganska äckligt och kanske ska ni börja laga mat på kvällen istället en vanlig husmanskost kan ta 10 min att göra så ni kan väärma upp den dagen efter :D
    barnen blir mättare längre och de får smaka nya smaker vilket är bra
    färdigrätter innehåller ganska mycket onödiga tillsatser

• Niillis

med färdigrätter menar jag såna en portions färdigrätter inte falukorv,köttbullarna,hamburgarna,fiskpinnarna o dyl utan just 1 port färdigrätterna

• sextiotalist
    notetur nomen skrev 2011-05-18 19:59:28 följande:
    Nej, smakar inte ett skit kostar 10 gånger mer än det borde och portionen är skrattretande.
    Är man "lat" så kör man storkok och fryser in portioner.
    Menar du att du kan fixa 4 portioner med fisk och mandel för inte ens 10 kronor totalt (om du inte fiskar själv)?
    Eller 4 portioner med kyckling, pasta och broccoli för samma pris.
    Vi betalar drygt mellan 22 och 25 kronor för en findusportion
    Halva priset köper jag, men inte att det är 10 ggr dyrare.

Köttbullar kosta ofta lika mycket som den färsen man gör köttbullarna av (men vi äter inte så ofta färdiga köttbullar, sambon gillar det, men vår tonåring avskyr dom och jag äter dom under protest
  • Anonym (Misan)
    m0desty skrev 2011-05-19 20:57:58 följande:
    Jag och min man har levt på färdigrätter i flera år. Vi har båda jobbat mycket och renoverat ett helt hus från grunden. Det hade aldrig gått att samtidigt ägna en massa tid till matlagning. Vi är nu expertkonsumenter av färdigmat och det är STOR skillnad på olika märken och rätter. Numera finns många näringsriktiga alternativ som inte innehåller konstiga tillsatser. Pizzor, piroger, panerade saker eller rätter med färsbiffar äter jag aldrig. Färdiga köttbullar är bland det tråkigaste jag vet och fungerar bara som ren bukfylla. Jag är absolut ingen bullmamma-typ, men när vi får barn kommer jag försöka att göra just köttbullarna själv... Det är obegripligt att så många köper färdiga köttbullar.
    Alla är ju olika men jag och maken byggde hus själva från grunden till totalentrepnad, vi jobbade samtidigt heltid på våra vanliga jobb. På vardagarna jobbade vi på huset mellan 5-8 timmar + vårt vanliga jobb och på helgerna jobbade vi ca 14 timmar per dag. Vi köpte pizza en gång och resten var hemmalagat som jag lagade ett par gånger i veckan (storkok). Blev ju mycket samma rätter förstås flera dagar i rad Så visst går det, allt går om man bara vill och orkar. Men vill man inte har jag personligen full förståelse för det :) För min del var det mycket att vi investerade varenda krona i huset och man sparar mycket pengar på att laga maten själv och jobbar man så mycket behöver man riktig mat. Men jag fuskade åtminstone med brödet som jag inte hade tid att baka själv på den tiden :)
Svar på tråden Är vi de enda som köper färdiga rätter ibland?