sextiotalist skrev 2011-05-18 13:55:22 följande:
Oj, mitt barn fick burkmat varje dag, men erbjuden vår mat.
Nu var jag väldigt mycket ute under dagen (sambon arbetade natt och behövde sova) så det var burkmat som gällde. Men självklart, när vi åt middag så erbjöds det av vår mat också.
Burkmat var praktiskt, speciellt när jag inte åt lunch själv utan ofta bara ett par mackor och all mat vi åt var inte speciell barnvänlig.
Fast ju mer vårt barn kunde äta av vår mat, självklart så var det första alternativet. Men han hade svårt för stora bitar så jag tror han åt purémat nästan tills han var 10-11 månader, sedan kunde ha äta större bitar. (Han kräktes helt enkelt)
Ditt barn klara sig nog alldeles utmärkt på burkmaten :) Jag tror inte den är dålig, jag skulle personligen bara inte ge mitt barn något jag inte ens skulle vilja smaka själv och burkmat luktar apa enligt mig :) Min son har bara fått det en gång då jag glömde maten hemma och fick nödköpa en burk och den rackarn åt glatt haha
Min kille är 8 månader och gillar inte heller bitar men hemlagad mat går superfint att pureea med en stavmixer. Jag äter inte heller lunch och middag samtidigt men jag gör storkok och fryser in i små burkar. Jag gör all fruktpuree själv också, det är väldigt enkelt och dessutom ekonomiskt!
Jag är uppväxt med "riktig" mat. Vi fick aldrig mamma scans eller nån söndermicrad snitzel på en papptallrik från findus. Kanske därför jag aldrig själv ätit den typen av mat när jag flyttade hemifrån eller ger min familj den sortens mat. Sen vill jag inte påstå att jag är stolt över att ha lite fördommar mot dom som äter snabbmat 7 dagar i veckan, det är ju inte min buissnes men jag ville bara vara ärlig och ärligt talat kan jag inte hjälpa att va lite fördomsfull där.
Ett exempel var en jul, dagen innan kom jag på att hade glömt något till julbordet och skyndar in på ica och damen före mig har uppenbarligen handlat julmat till ett större sällskap och där ibland 3 stora förpackningar Mamma scans, jag var nästan i chocktillstånd över att någon kunde tänka sig servera sådana köttbullar på jul, hehe. Jag skulle hellre hänga upp och ner helt naken i granen när gästerna kom än servera Mamma scans :)
Svärmor bjöd på mamma scans en släktmiddag, jag och sambon fattade inte det och lassade på köttbullar på våra tallrikar, sen satt vi och knuffade våra bullar mellan våra tallrikar för ingen av oss ville äta upp dom. Till slut lade min sambo över dom på svärmors tallrik när hon inte såg. Det tyckte han va kul men undra va svärmor tänkte.