• Anonym

Är vi de enda som köper färdiga rätter ibland?

Ja som enportionsrätter och liknande? Fiskpinnar köper vi ibland osv....känns som vi är de enda som ibland latar till oss och inte orkar laga mat? Folk pratar om onödiga tillsatser men i enportionsrätterna från findus finns inga sådana för att ge exempel. Nu händer det inte ofta men ibland...är vi dåliga föräldrar?

• Svar på tråden Är vi de enda som köper färdiga rätter ibland?
  • trollkarl

Det är processat, det är tillsatser, det är knappt några näringsämnen etc. Det är bättre att som andra sagt att slänga ihop en snabb sallad eller omelett, stuvade makaroner, pasta carbonara etc. För trots allt äter ni det väl bara för att ni inte har tid?

• Runguska

Vi köper ibland, men jag och sonen ska båda undvika mjölkprotein så vi slipper - jippi! Har väl hittat ett par som gått an att äta, men ärligt talat är de i mitt tycke rätt motbjudande! Sedan gillar jag att laga mat och ska det gå fort går det snabbare att koka lite fisk och potatis än att värma tre portionsrätter i mikron. Vidare är de rätt dyra tycker jag. Lite pulvermos, ett par köttbullar och lite frysta grönsaker - vad kan det kosta att laga till hemma - inte många kronor! 

Är det så att vi inte orkar så skickar jag min man att köpa pizza till honom och en sallad till mig så är det löst. Nåväl helt upp till var och en, jag gillar det inte men min man vill ibland ha och då får han köpa. Jag och sönerna äter då annan mat.

• BTD

Du är inte ensam om att vara lat, men olika familjer gör på olika sätt. Vi brukar hämta mat eller äta på restaurang någon gång varje veckan, när det gäller middag :D På lunchen äter vi alltid ute...

• Juice
    BTD skrev 2011-05-17 18:12:00 följande:
    Du är inte ensam om att vara lat, men olika familjer gör på olika sätt. Vi brukar hämta mat eller äta på restaurang någon gång varje veckan, när det gäller middag :D På lunchen äter vi alltid ute...
    Fast hämtmat eller restaurang är inte helfabrikat...
    17. mai
  • Anonym (yoyo)
    Anonym skrev 2011-05-17 17:08:45 följande:
    Ja blodpudding köper jag rätt ofta till mig själv iallafall, är den enda som gillar det Det är ju rätt fett visserligen men kanon för sådana som mig som haft lite dåliga järnvärden ibland.
    Jag tror att det är bättre att köpa färdig mat ibland om man inte har tid att laga mat, dom som väljer att äta ute tex gör inte ett bättre val heller. Mycket av ute maten är halvfabrikat också, alla snabbmatsställen, pizzerior osv. Många restauranger saltar maten tok för mycket och använder mycket fett i maten, hur nyttigt är det?? Tror att din blodpudding är mycket mer näringsrik och nyttigare!
    Man måste se helheten, man kan äta färdigmat bara man inte gör det för ofta, det är som med godis och allt onyttigt.
  • trollkarl

@ yoyo

Ja för fett e ju farligt

• Anonym
    trollkarl skrev 2011-05-17 18:58:57 följande:
    @ yoyo

Ja för fett e ju farligt
    Beror väll på vad för fett vi pratar om.
  • trollkarl

Vad för fett e farligt enligt dig då?

• Anonym

Transfetter är la inte så mkt att hurra för ex.

• trollkarl

Men att säga att resturanger använder för mycket fett som yoyo skrev e lite väl att ta i överkant.

Svar på tråden Är vi de enda som köper färdiga rätter ibland?