Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

Foster som lever efter aborten

Här och nu skrev 2011-05-19 11:55:05 följande:
    Hoppas ju att ingen abort görs för skojs skull. Men man kan faktiskt få abort i v22 pga. man är tung missbrukare, psykiskt sjuk osv. Behöver inte va pga. missbildat barn.
    Låt oss lita på att lagen är grundad på vettiga resonemang.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-05-19 11:57:30 följande:
    Ditt inlägg var ganska otydligt!
    Jag svarade på ett lika dunkelt inlägg. Det var inte du som skrev det, så det är inte med nödvändighet riktat till dig.
  • Sarah f
    MammaG skrev 2011-05-19 11:58:19 följande:
    Hur vanligt är det EGENTLIGEN att abort görs så sent? Är det inte då någonstans man måste söka tillstånd från...är det socialstyrelsen? Tror inte man väntar så länge "bara därför att"...

Eftersom de flesta aborter genomförs betydligt tidigare så finns det ingen anledning att sänka gränsen. Vad är alternativet? Tvinga folk att föda barn de inte vill ha eller kan ta hand om? 
    Det är ovanligt och utredning/tillstånd krävs.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-05-19 11:58:41 följande:
    Jag hoppas ingen gör abort för skojs skull
    Så vad är din infallsvinkel? förutom att invända mot vad jag skriver?
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-05-19 12:00:45 följande:
    Du skrev att man inte gör abort för skojs skull sent. Jag skrev att jag hoppas det gäller tidiga aborter också.
    Man läser ofta att människor anklagar kvinnor för att använda abort som preventivmedel. Det är en logisk kullerbytta och inte särskilt bekvämt. När sedan samma falang börjar gå på de som fått tillstånd till sen abort för att vara själviska går det lite för långt. Om man får tillstånd efter vecka 18 lär det vara befogat. Fostret KAN inte leva utanför livmodern heller. Men det hindrar inte denna falang från att sprida felaktig information, skrämma folk om de kan eller att försöka ge skuldkänslor till utsatta människor.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-05-19 12:09:38 följande:
    Jag har inte skrivit nåt sånt öht. Klart det finns de som gör abort istället för att göra nåt åt oönskad graviditet i förväg genom p-medel. Vad som är befogat för abort beslutar socialstyrelsen om, men man kan ändå personligen tycka att det är fel utan att anklaga någon individ.
    Ok, du förväntar dig att jag riktar allt till dig medan jag beskriver i allmäna ordalag. Du ville ha en förklaring, jag försökte ge en. Jag försökte beskriva de strömningar jag vänder mig mot. Jag har inte en susning om vad du personligen tycker. Du gör ju bara inhopp och ifrågasätter lite hur som helst, så jag antar att du inte har en åsikt utan bara vill röra om i grytan. Det är ju helt okpå ett forum, men lite ointressant att diskutera med dig då.
  • Sarah f
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-19 12:10:37 följande:
    Det handlar om ungefär 300-350 aborter som görs efter vecka 18, mindre än en procent av alla aborter alltså. Av dessa görs ungefär hälften på grund fosterskador och ungefär hälften på grund av det man kallar sociala problem och de sista procenten på fysisk eller psykisk sjukdom eller skada hos mamman.

Det är ungefärliga siffror från minnet men det går enkelt att ta fram exakta siffror om någon är intresserad, SoS för riktigt bra statistik över aborter.
    Jag tycker det är skönt att du alltid orkar ta fram fakta när man själv lätt hamnar i affekt!
  • Sarah f
    Kitsune skrev 2011-05-19 12:33:58 följande:
    Alltså en kvinna något under v 18 kan göra abort oberoende om
    det finns en allvarlig sjukdom som orsak eller inte, det betyder att det finns faktiskt kvinnor som faktiskt ångrar sin graviditet upp till v. 18, kvinnor som väntat så länge för att ångra sig och detta är oansvarsfullt att stödja.
    Hur drar du den slutsatsen, att det inte är ansvarsfullt att stödja? Beslutet kan vara en lång process som avslutas med lång väntan till abort. Det kan vara det allra mest ansvarsfulla beslut den kvinnan fattat och då ska det begrundas under så lång tid hon behöver inom de ramar som är satta. Eller föredrar du att hon stressas till en abort som hon ångrar?
  • Sarah f
    Kitsune skrev 2011-05-19 12:48:25 följande:
    Varför behöver en kvinna precis 18 veckor på sig för att ångra sin graviditet? Jag tycker att man gett ånger lite väl för mycket tid som den inte ens förtjänar. Nu vet man  att det finns minst ett fall där abort som skett precis i v. 18 nneburit att foster andades. Det visar även att den gräns vi har nu är inte ens medicinskt försvarsbart att stödja när det ändå funnits/finns fall. Den som gjorde abort i v. 18, kan väl inte räknas med den lagen vi har som "sen abort", utan den räknas som tidig abort till och med v. 18 så som jag förstår det. Detta är befängt att då veta att ett
    foster som aborterades i v.18, andades. Det borde få människor att fråga sig, varför ska man ens ge även ånger (utan medicinska skäl) till just v. 18?
    Dröjer det länge till beslutet så behövde kvinnan troligen mer tid att reda ut vad som för henne var möjligt. Till viss del måste ju relationen till pappan vägas in, om den existerar. Kanske är han inte överens med henne? Det finns så många faktorer i en enskild persons liv som ska vägas in, det kan ta tid. KUBB test görs i vecka 13, exempelvis. Får man hög risk så har man ett beslut att fatta, ett beslut som kan se utt på ett sätt när man inte är i situationen men sedan inte verka så självklart.
    Fostret andades inte, men reflexen fanns. Viss skillnad.
  • Sarah f
    Moniqe1979 skrev 2011-05-19 12:50:23 följande:
    Jo det gör man.
     jag har TYVÄR erfarenhet av att få avbryta en graviditet i v 20. på RUL sent i v 18 upptäcktes det att bebisen i magen inte var frisk.
     fick göra massa undersökningar och vänta på provsvar etc innan socialstyrelsen kunde fatta beslut (vilket de bara gör en dag i veckan dessutom)  så kom en god bit in i ve 20 innan avbrytandet påbörjades.
    då fick jag först svälja en tablett på fredagen som "avstananr graviditeten dvs kroppen slutar producera graviditetshormoner. på söndagen var sista ggn jag kände rörelser från bebisen och på måndagen sattes förlossningen igång eftersom man själv sväljer tablettten är det ju ingen annan än en själv som "startar" aborten
    i min journal står det legal abort v 20 pga fostermissbildningar så antar att det räknas med i statistiken.

Tristans kropp var så liten och skör så OM han hade levat när han kom ut är jag skeptisk till att det hade funnits en nål smal nog att sätta i ett kärl dför att avsluta hans liv som en del förespråkar här i tråden.

HAr förövrigt EJ läst artikeln då det är för smärtsamt att läsa om trots att det är 4 år sedan.
    Jag beklagar innerligen din förlust.
Svar på tråden Foster som lever efter aborten