Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

Foster som lever efter aborten

Pigeon skrev 2011-05-24 21:00:03 följande:
    Det gör det.   Men är du inte orolig att de som nekades gjorde illegal abort?
    Jag tror att alla som nekas är i någon mån benägna att ta den utvägen.Solig Därför är en nollvision inget annat än en tankekullerbytta. Jag undrade om inte DU gladdes åt att vissa nekades?
  • Sarah f

@pyjamastrollet; jag refererade till #356 och #357 efter att Jemima påstått att skadade foster inte ingick i statistiken. Du slog hål på det påståendet. :)

• Sarah f
    Här och nu skrev 2011-05-25 08:32:05 följande:
    Men vad har de för anledning att vänta tills efter v22 om de vill göra abort pga. våldtäkt?
    Kanske tar ett tag att kunna tänka klart efter ett trauma?
  • Sarah f
    lennartsdotter skrev 2011-05-25 09:10:29 följande:
    Hur lång tid tror du att det tar innan en gärningsman har pekats ut, häktats, åtalats och fällts? Ska man ge våldtäktsoffer dispens måste man ju försäkra sig om att det handlar om en våldtäkt innan dispens ges.

Jag tror dock inte att det svenska rättssystemet är så pass snabbt att 9-10 månader räcker till. Därför tror jag inte på någon sänkning av abortgränsen och någon slags "dispens" för de som blivit gravida till följd av våldtäkt.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-05-25 09:08:51 följande:
    Inte tar det 22 veckor att upptäcka o besluta!
    Det förefaller som att du aldrig är tvehågsen, att dina beslut är klara innan frågan ens ställs. Så är det troligen endast för ett fåtal människor. Många behöver bearbeta upplevelser, ifrågasätta sina egna tankar osv innan de tar ett beslut.

Var glad att du lever efter en enkel världsbild, men inse att den inte liknar många andras.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-05-25 09:30:16 följande:
    Hur illa det än är behöver man inte 22 veckor på sig. Gränsen måste ju gå nånstans. Många av mina beslut är klara innan jag hamnar i det ja, eftersom jag ständigt funderar över vad som kan komma att hända.
    Du har aldrig hamnat i chock eller depression, får man anta.
  • Sarah f
    lennartsdotter skrev 2011-05-25 10:20:37 följande:
    Självklart måste man juridiskt faställa att en våldtäkt har begåtts om man ska medge tillstånd för abort pga. våldtäkt. Mig veterligen fastställer man juridiskt att en våldtäkt har begåtts genom att en gärningsman åtalas och bevis presenteras.

Om man inte ska ha det tillvägagångssättet kan ju vem som helst hävda att hon blivit våldtagen och därmed få tillstånd för abort pga. våldtäkt.
    Visst är det lurigt? Åtal dröjer ju ofta och våldtäkter prioriteras sällan så att man hinner åtala innan vecka 12. Sen ska domslut ske. Hur löser man det? Vad händer om en våldtagen kvinnas förövare frikänns pga klena bevis?
  • Sarah f
    Papi Jo skrev 2011-05-25 20:39:34 följande:
    Ett rungande JA om ens ett enda foster får genomlida detta tycker jag.. "För varenda unge" om jag får stjäla Unicefs paroll...
    synd att du inte tänker lika om kvinnornas lidande. Varför ska kvinnor lida?
    Vad gör DU för att födda barn i svårigheter får ett liv värt att leva? Eller sträcker sig ditt patos till abortfrågan?

"Jag gillar olika" travesterar jag som replik och säger igen HURRA för vår lagstiftning.
  • Sarah f
    Shule ya Furaha skrev 2011-05-26 07:56:41 följande:

Tillhör sådana här människor den grupp som dödas vid sena aborter, den här killen kom undan på ett mirakulöst sätt, lyssna vad han har att säga.

">

" target="_blank">

Fantastisk kille, absolut. Det finns fantastiska människor överallt. Vi vet inte vilka som inte fötts, vilka som inte får utvecklas till fantastiska människor på grund av sina omständigheter i livet och vilka som inte har förutsättningar att bli fantastiska. Man får sina barn och de flesta av oss är intreserade av att ge barnen så bra förutsättningar som möjligt.
    Ibland saknas förutsättningar för att ta hand om barnet. Instabil familjesituation. Olämplig pappa. Kvinnan kanske inte ens klarar att reda ut sitt eget liv.  Allt detta sägs om och om igen, men ni som är emot abort kan inte inse att livet inte är exakt likadant ramat hos alla. Underbart att era liv är så svart/vita och väl förutbestämda i hur man ska handla. Så är det inte för många andra.
  • Sarah f
    Pigeon skrev 2011-05-26 16:41:57 följande:
    Fast tycker man att en sak är fel måste man ju få gå ut med det?? Hur sklulle annars något någonsin kunna förändras i samhället?

Förr opererade man spädbarn utan bedövning, tvångssteriliserade mentalsjuka och lobotomerade folk... Kanske hade sådant fortfarande förekommit om ingen reagerade. Det kan aldrig bli en debatt om det inte finns öppenhet! Och eftersom inte ens kvinnorna som genomgår aborten får veta om vad som händer så är det ju bara personalen kvar som kan berätta.
    finns ingen anledning att försöka tysta debatten. Ju mer osaklighet som framkommer från motståndarna, desto mer vettig ter sig lagstiftningen. De allra flesta aborter som utförs är tidiga, de  hamnar ute i ena svansen på Bellkurvan, på grund av att de är människor i en situation som inte heller är fördelad i normalfördelningens stora puckel. Det är inte "vardagsmat" att denna svåra situation uppstår.
Svar på tråden Foster som lever efter aborten