Inlägg från: Anonym (Osäker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Osäker)

Inte kär i min man

Anonym (me) skrev 2011-06-19 16:42:37 följande:
    Det beror nog på hur man definerar svek , att inte agera på ett sätt som den andra partnern har förväntat sig inom ett förhållande är inte ett svek , det är ett relationsproblem. Skillnaden är att det dker helt öppet och den andra partnern har en chans att påverka det , ta ställning till det. En otrohet däremot är något helt annat , det sker bakom ryggen på den andra partnern , något som han eller hon inte är medveten om och inte heller kan påverka eller förhålla sig till.

Det är väl synd att du känner dig "attackerad" , men å andra sidan , det du gör mot din man är fel , då är väl det rätt självklart att du kommer få reaktioner på det , eller hade du förväntat dig att bara få medhåll och förståelse ? Jag kan iof förstå att man inte vill bli påmind om som sina kanske mindre bra egenskaper , men thats life , gör man något dumt så får man nog blandad respons , förståelse och mothugg. Det gäller väl i andra sammanhang med.

Det är väl rätt så klart att din man numera får nöja sig med rester , du står känslomässigt helt och hållet på din älskares sida , det är honom du ger din kärlek , passion och uppmärksamhet , din man han får ta det som blir kvar... resterna....

Om ditt äktenskap var så dåligt som du säger , varför avslutade du inte det helt enkelt INNAN du träfade din älskare , eller rättare sagt när du var på väg att inleda ett förhållande med din älskare ? Det valet har du hela tiden haft , men du har valt att inte göra det , du har istället valt att gå bakom ryggen på din man , det faktum kommer du aldrig ifrån. Så varför fortsätta med det ?
    Kort svar: för att jag upptäckte att jag faktiskt mår bra av att ha kontakt med min älskare och för att det är skönt att sätta mig själv i första rummet för första gången på väldigt länge. Min älskare ger mig energi och det är så välbehövligt. Jag arbetar på att ta mig härifrån och landa på fötterna i processen. Börjar faktiskt se fram emot att få bli singel och stå på egna ben. 
  • Anonym (Osäker)

(me) Jag har också varit utsatt för otrohet och jag känner igen allt du skriver om lögner, svek och farser. Det har varit en ganska intressant upplevelse att ha varit med om saken från "andra sidan", en ödmjukande sådan där man inser att allt inte är så svart eller vitt som det är lätt att tro. 

Det är väl det otrohet är i grund och botten , egoism , man ser bara till sina egna behov och känslor och struntar i vad det får för konsekvenser , hur det kommer påverka ens partbners känslor. 
    Ja, precis så är det. Jag kan säga att man kan bete sig på exakt det sättet även utan att vara otrogen och det är det som min man har ägnat sig åt de senaste åren och ignorerat mina försök att ändra på saker eller vilja lyssna på hur jag mår. 

I det här fallet kommer min man aldrig få reda på min otrohet och jag håller på att låta min relation med min älskare rinna ut i sanden. Jag vill bli fri och oberoende, inte trassla in mig med en ny människa igen. Men kontakten med älskaren var en väldigt bra ögonöppnare för hur jag mått, hur mitt äktenskap varit och att jag faktiskt inte behöver nöja mig med det här. 

• Anonym (Osäker)

Min upplevelse i vår gör att jag inte tycker att otrohet är ett värre svek än många andra saker man kan göra i ett förhållande. Jag har fått en väldigt annan inställning till monogami överhuvudtaget. 

Du behöver inte tycka synd om mig, jag mår inte dåligt över vad jag gjort, även om du gärna vill få det till det.
    Det är det som är lite synd med otrohetsdebatterna, människor som varit drabbade lägger sina egna erfarenheter och värderingar över andras val. Då blir det väl egentligen inte så mycket kvar att diskutera? Du tycker si, jag tycker så, det är okej och vi kommer inte längre. Hoppas att du är i en bra relation nu i alla fall! 

• Anonym (Osäker)

Återigen: det är så lätt att kasta första stenen på den som tar steget och faktiskt är otrogen. Hur resten av förhållandet ser ut eller hur man behandlar varandra hemma är tydligen egalt. Det är faktiskt inte det minsta synd om min man, tro mig. Jag vill inte dra hela min historia här men... ja. Jag har som sagt även varit på din sida av en otrohetsaffär.  

• Anonym (Osäker)
    45 Ã¥r skrev 2011-06-19 22:29:21 följande:
    Så är det för mig med. Jag försöker intala mig själv att jag har det bra (hus, barn mm), men jag känner mig så sorgsen och vingklippt hela tiden. Har inte lust med nånting längre. Men jag gruvar mig så enormt mycket för att besluta mig för skilsmässa, och därmed måsta prata med barnen. Vet ju som sagt inte ens om de två äldsta vill flytta emellan, de kanske hellre vill bo kvar i huset... Den nya mannen som jag har träffat, har fått mig att se på min relation med nya ögon och inse att jag inte vill fortsätta leva i en parrelation med bara vänskapskänslor från min sida, och den här mannen är seriös med sina känslor för mig och väntar tålmodigt i kulisserna. Men jag är rädd! Ska jag satsa på en ny kärlek? Det kanske är min framtida lycka! Men tänk om det blir lika grått som min nuvarande relation längre fram, och då har vi inte ens gemensamma barn att falla tillbaka på...
    Du sätter verkligen ord på hur även jag känner mig: sorgsen och vingklippt. Som att jag lever ett skuggliv bara, rädd för att ta steget för att kunna få chansen att blomma ut. 
  • Anonym (Osäker)
    Nenne666 skrev 2011-06-20 08:45:46 följande:
    Men om han vore så jävlig som du får det att låta, varför välja att va otrogen framför att göra slut på relationen? Jag fattar inte...

Uppenbarligen vet du ju redan att han inte e värd dig....men ändå ska du stanna kvar i ditt lilla 'fängelse' och istället bedra honomFörvånad.
    Som jag skrivit förut har jag inte ens vågat tänka i de här banorna förut. Jag har varit ihop med min man hela mitt vuxna liv och det är inte förrän nyligen jag börjat tänka på att det nog inte blir vi resten av livet. 
    Men det krävdes faktiskt en otrohetsaffär för att jag ska inse vad det är jag inte har hemma. Nu är jag mitt i processen att ta mig ur det här. Det krävs ganska mycket styrka för att riva upp hela sitt liv och det är det jag samlar nu. Försöker i alla fall.  
  • Anonym (Osäker)
    Milk and Coffee skrev 2011-06-20 18:26:55 följande:
    Ja här har det skrivts en del. Det är många som lever olyckliga men många av er som är så djupt olyckliga som ni beskriver som inte känner att ni vill helhjärtat försöka med mannen så även ifall det är ett svårt beslut att lämna allt så är det något jag tror ni kommer må bättre av oavsett om det funkar med den nye kärleken eller inte. Man har bara ett liv. Detta gäller speciellt 45 år och Osäker.

Här hemma går det riktigt bra. Jag behövde mitt avslut att dörren skulle stängas helt och nykeln kastas bort. Sörjer fortfarande men känner mer och mer för min man och vi har riktigt kul ihop och allt som hänt det senaste året känns så dumt och fel och jag har verkligen helhjärtat börjat att inte titta över axeln utan jag är nöjd här hemma.

Livet är svårt, speciellt småbarnsåren och man måste verkligen kämpa för att inte ta varandra för givet.
    Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg, Milk and Coffee! Det är glädjande att det finns par som hittar tillbaka till varandra och kan gå vidare med ett bättre förhållande än förut.
    Önskar att min man och jag också hamnade där, men just nu ser det väldigt mörkt ut, tyvärr. 
  • Anonym (Osäker)

Hur har ni andra haft det i midsommar? Här vet jag inte vad som hänt. Maken som har visat noll intresse för mig senaste åren har bara senaste två veckorna blivit jätteangelägen om att tillbringa tid med mig, är intresserad, förekommande, trevlig och anstränger sig för att göra hushållsarbete här hemma. 
    Jag fattar inte vad som händer men misstänker nästan att han är ute och är otrogen. Eller så märker han att jag inte bryr mig om "oss" längre utan kör mitt eget race och mår bra av det. 
    Något har hänt i alla fall och jag vet inte vad, men det är en helt annan dynamik här hemma. Vad tror ni andra?  

• Anonym (Osäker)

Jag: Jag känner absolut ingenting när han försöker. Jag är bara... tom. Jag har försökt få det här förhållandet att fungera och bli bra i mer än två år, föreslagit saker, curlat min man, ordnat och fixat och blivit ignorerad tillbaka. Nu orkar jag inte det längre och har slutat med det sedan några månader. Jag gör som Barbapappa har skrivit om så bra i den här tråden och funderar över vad jag vill, vad jag gillar och blir glad av och satsar på det. Jag inser att jag tappat bort mig själv under de här åren. 
    För första gången på många år är jag faktiskt glad nu och ser en framtid igen. I min bild av den har hittills inte min man med eftersom jag inte behöver människor som inte vill umgås med mig i mitt liv.

Jag inser att jag måste sätta mig ner och ha ett sånt där Viktigt Samtal med min man igen. Problemet är att när jag har det så brukar det alltid leda till en lång period med uppslitande gräl, iskall tystnad, tomma hot om att göra slut och jag brukar vara helt golvad efteråt. Länge.
    Jag orkar inte med det just nu. Jag mår bra och är glad för första gången på gud vet hur länge och jag vill stanna i den känslan tills vidare och få luft under vingarna och se framåt.

Min man och jag är väldigt sammanflätade rent professionellt då vi äger företag tillsammans och även fastigheter och det kommer att bli trixigt att börja dela upp allt. 
    Den dagen jag sätter mig ner och har Samtalet måste jag vara beredd på att vi går åt var sitt håll, omedelbart. Då vill jag vara stark och ha en uttänkt strategi för hur vi kan göra det så att jag ändå landar på fötterna och har någonstans att ta vägen . Jag vill inte hamna i en kaossituation där det är fritt fall. Orkar inte det utan jag vill kunna gå vidare på ett sansat sätt om det är där vi hamnar. Därför får Samtalet vänta och under tiden satsar jag på mig själv.

Nu när min man är väldigt uppvaktande och omtänksam känner jag bara "jaha. men var det då. dra lasset ett tag du, som jag har gjort utan respons, så kan jag sitta här och glida och satsa på mig själv, jag bryr mig inte". Det är en väldigt märklig dynamik här hemma just nu. Inte på något dåligt sätt, bara annorlunda. Vi har dock inte sex och det är skönt för det vill jag inte just nu. 
    Jag vet inte vad jag vill egentligen. Jag har så innerligt gärna velat få vårt förhållande att fungera och har jobbat så hårt på det och inget har hänt. Nu har jag slutat med det och rent mentalt redan gått vidare så det här är en väldigt märklig situation. Vi kanske hittar tillbaka till varandra, jag vet inte. Jag vet bara att jag alltid kommer att sätta mig själv först i fortsättningen och inte lägga energi på saker eller människor när det inte ger något tillbaka. Inklusive min man.  

• Anonym (Osäker)

Jo, jag borde kanske göra det. Är bara rädd för att jag kommer att stirra uttryckslöst som en död fisk på min man om han nu skulle ge mig en kärleksförklaring. Mest av allt struntar jag nog i vad han håller på med så länge jag slipper engagera mig. 

Svar på tråden Inte kär i min man