Inte kär i min man
Är det inte också orättvis mot din man att inte släppa honom fri att få upptäcka sej? Män har ofta oförmåga att lämna. De är så nöjda många ggr, men rågan är om många av dem ens tänkt alls?
Förälskelse är en underbar sak. Även om det inte utvecklas. Den kan väcka döda dinosaurier till liv igen.
Ska man bara få chansen en enda gång i livet? Är det verkligen meningen? Jag kan bara inte tro det. JAg tror inte ens att det monogama livslånga förhållandet är nyttigt för folk. Det är bara att se sej om runt omkring på folk i vår ålder o äldre. Det är ju verkligen inte gott om lyckliga, kärleksfulla, sprakande förhållanden. Men se på alla som startat på nytt. Där fyrverkeri pågår. Vilken skillnad på folk!

Är det inte lite "som man ropar får man svar"..? Dvs. om man får för sig att nästan alla är olyckliga och lever torftiga liv med "ouppfyllda" drömmar - ja då är det precis dem man hittar? Min bild när jag ser mig om i min omgivning är att väldigt många (nästan alla) är lyckliga i tillvaron, med sin partner och familjen.
De enstaka undantag som har en kris eller inte trivs med sig själva hörs dock väldigt mycket högre..
Att relationer periodvis utsätts för prövningar/kriser tycks (utifrån min subjektiva erfarenhet) iofs vara ganska klart. Flertalet (alla jag talat med i samband med min pågående kris) tar sig dock igenom de flesta kriser och hittar lycka i sitt liv, inte bara "lär sig att uthärda". Vi har fått flera goda exempel på det här i tråden också.
Är man olycklig så söker man stöd, börjar gå in på såna här forum/trådar - och skapar sig lätt en bild av att detta är "normalläget", att människor lever i själslig missär och detta är något som drabbar alla förr eller senare.
Kanske är det normalt att utgå från sig själv men visst är det på sin plats med en viss nyansering också..? Alla som ifrågasätter sin tillvaro och sin relation gör det inte utifrån samma utgångspunkt; dvs. kärleken är slut, jag har inga känslor längre men stannar pga. ekonomi, status och nätverk.
Jag tror det är bra att kunna dela med sig av sina erfarenheter på det här sättet men att man samtidigt är tydlig med att detta gäller mig - inte nödvändigtvis alla andra.
I grunden handlar det om, tror jag, hur man vill leva. Vilken typ av relation man söker, vilket djup. Att man skulle träffa någon, bli blixtförälskad och nå en djup relation på ett ögonblick tror jag inte en sekund på. Relationen fördjupas och mognar genom prövningar, genom kriser och försoning. Genom att man själv som individ växer och utvecklas.
Visst kan man välja att lämna så fort det tar emot, en slags "snabbmats-relationer" men jag är inte så säker att det innebär att man dör lyckligare på sin ålders höst. I alla fall är det inte så för mig.

(hennes "beroende" kan mycket väl visa sig vara det bästa/viktigaste som hänt henne.. under lång tid var hon ju "beroende" av mig på samma sätt och då klagade jag minsann inte...
)