• Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 26 Nov 18:54
    34572 visningar
    184 svar
    184
    34572

    Varför DU inte går ner i vikt!

    Jag förstår om du vill vända tillbaka på kostfördelningen och äta som tidigare om det inte känns bättre. Jag tror, högst personligen, att du ätit mer tidigare (räknat fel/glömt) och att detta är varför du nu går ner i vikt. Detta är normalt och något väldigt många gör. Det är lätt, speciellt när man under lång tid till och från, dietat att missa saker och uppskatta fel. Man glömmer också (undermedvetet), vilket är en anledning till att skriva upp kcalintagen direkt. 

    Ang. den sista punkten är även det logiskt. Jag skrev ett inlägg här om att fettcellerna när de töms på fett, måste fyllas upp av någonting annat. Detta tror man (hypotesen) är vatten, när du sedan laddar en dag (som i ditt fall fredagen) tillför du mer vätska som binds upp i glykogenlagerna. Detta är ytterst kortfattat, men detta gör att kroppen släpper ifrån sig vätskan i fettcellerna. En refeed (ätarmåltid/dag) gör detta och man känner sig oftast i bra form efter en sådan. Mer fyllig och ofta tenderar man tappa en del vätska, som maskerat fettnedgången. 

    En annan sak, varför väger du dig varje dag? Jag tror att det snarare stressar dig, vilket om något skadar din viktnedgång (vätskeinlagring). Välj en dag, innan en ev. ätardag och väg dig där. Varje fredagsmorgon eller så. Givetvis kan man komma att behöva ha en ätardag någon annan dag, t.ex. på torsdagen och då väntar du tills nästa fredag innan du väger dig igen. Personligen äger jag inte ens en våg, jag går endast efter spegeln och kläder. Måtband kan annars vara ett bra alternativ att använda som komplement till en våg. Det är inte alltid som vikten talar om allting, vilket anledningen du ser i stycket ovan. 

    Du måste också räkna in dina ätardagar, speciellt när du ser långsiktigt. En ätardag innehåller mer energi, som kan vara nyttig i hormonell påverkan och energipåfyllnad. Men du får i dig mer kcal, vilket gör att du också kommer att få dieta en eller två dagar extra/ätardag.   

    Hur ser du på träningen, vad har du för mål med den? Är det något du vill skruva upp i intensitet?  

  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 27 Nov 23:32
    Jordgubbssmak skrev 2011-11-27 23:05:51 följande:
    Tack än en gång för att du tar dig så mycket tid med mig!! Du är min inspiration imellanåt!

    Kanske är det så att jag feluppskattar, men jag har ju inte på något sätt gått ner mer eller fortare nu än innan, det är  ca 1,5 kg var 14e dag. Så har det varit ett bra tag nu.

    Men ja, magmässigt mår jag mycket bättre så här så jag håller mig nog till min dricka under dagarna ett tag till, att må bra är värt väldigt mycket!

    Varför jag väger mig varje dag? Ja, du, tvångstankar? :) Nej jag behöver den kontrollen känner jag (även fast jag VET att det inte är det som rekommenderas. Väger jag lite blir jag glad och kämpar vidare, väger jag mycket blir jag förbannad och kämpar på, det hjälper mig på nått vis och jag vill veta hur det går, varje dag.
    Måttband ger mig inte så mycket mitt midje mått har varit samma nu i drygt en månad trots att jag gått ner 4 kg på den tiden.

    Absolut förstår jag att om jag äter mer kalorier vissa dagar så tar det längre tid att gå ner, men min "ätdag" låg ju inte över det rekommenderade kalorieintaget jag har.

    Min träning var faktiskt inte i första hand ett viktminskningsförsök när jag började. Innan mitt magbråck upptäcktes var jag mycket orolig för mitt hjärta då symtomen var snarlika hjärtinfarkt eller kärlkramp. Väl medveten om det risker som min övervikt ger. Nu var mitt bhjärta hur bra som helst men jag ville ändå göra allt jag kunde för att inte behöva ha ångest över det så min träning är i första hand för att få bättre kondition och hålla mitt hjärta friskt. 3 ggr i veckan känns ganska mycket som det gör med tre barn där det minsta inte ens fyllt 2. Tror du att det skulle hjälpa mig mycket att öka?
    Du behöver inte tacka, det är fortfarande du som gör/behöver göra jobbet och det är bara trevligt om jag kan hjälpa till! 

    1,5 kg/ 14 dag är ändå helt okej. Så vi får vara nöjda med det, helt klart! 

    Det viktiga är ändå att må så bra man kan, så det är bra känner efter gällande vad som fungerar för din del. 

    Jag förstå vad du menar. Nackdelen blir dock att du när du är som hungrigast/är nere rent allmänt/tröttast kan tappa all motivation. Men även här gör du givetvis som det passar dig. Jag hade personligen aldrig kunnat väga mig varje dag, eftersom det snarare hämmat mina tankar. Dessutom om du väger dig mer sällan, blir summan större när du väl väger dig (förhoppningsvis) och 1,5 kg är kanske roligare än 0,2 kg i snitt varje dag. Men som sagt, kör på det som passar dig. Använder du ett måttband ska du mäta dig på fler ställen än just midjan. Detta beror på att du då ser förändringen över kroppen, speciellt om t.ex. vågen skulle visa samma vikt. Låt säga att du står på samma vikt som veckan innan, men måtten kring överarmarna och låren minskat med 0,5 cm. Då har du en bekräftelse på att det händer saker och att det sannolikt handlar om en vätskeansamling som vid fortsatt diet kommer att släppa. Detta leder till att man mentalt håller modet uppe. 

    Då sak det förvisso inte spela så stor roll, men sedan finns de andra faktorer (andra fördoämnen) som temporärt kan göra skillnad. 

    Jag tycker att det låter helt vettigt. Jag tycker (personligen) inte att träningen ska vara annat än i syfte att just vara träning dvs. inget att ta till för viktminskning. Kosten är mycket viktigare där. Frågan är dock om du inte ska försöka få in lite mer högintensivträning än promenader. Crosstrainer, cykel osv? Helt enkelt för att få upp pulsen lite. Promenaderna kan (bör) du givetvis ha kvar. Det som är positivt med träning är att många känner sig mer motiverade till en bättre kost. Det känns för många i allmänhet lite motigt att äta en pizza när man kämpat 30 min (eller så) på löparbandet. En god vana föder en annan god vana så att säga. Hur ofta tycker jag att du ska värdera själv. Jag förstår att det med små barn kan vara svårt att hinna iväg till gymmet. Men försök att skruva upp intensiteten lite på passen, är nog min rekommendation. 
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 28 Nov 00:47
    Jordgubbssmak skrev 2011-11-27 23:39:07 följande:
    Ja, jag kanske ska ta mått på lite fler ställen, det kan kanske bli en tröst ibland :)

    Det är inte så att jag "promenerar lite" på det där jäkla bandet :) jag kör 5 min uppvärmning och sen 45 min där jag kontrollerar pulsen var 5 min, jag varierar mellan att ha lutning och lite lugnare tempo eller mindre lutning och snabbare hastighet och håller ständigt min puls mellan 135-160 så det är vid flera tillfällen ganska nära min (inte personligt utprovade men schablon framräknade) maxpuls. Jag väger för mycket och är i för dålig form för att klara längre pass på en crosstrainer, jag körde ett tag på den bara för att prova, efter ett bandpass och jag trodde uppritkigt jag skulle dö :)
    Ex. Överarm, bröst, midja, höfter, lår och vader så har du tillräckligt. Mät dig efter toalettbesök och innan frukost, dvs. det första du gör på morgonen (dock inte oftare än 1 ggr/ vecka). 

    Nu trodde jag inte att det handlade om någon söndagspromenad heller;). Men testa att köra så mycket som du orkar på en crosstrainer och när du inte orkar mer går du över till bandet och kör en omgång till där. Du får både lite variation och kommer dessutom motiveras utav förbättringen på crosstrainern. 
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 28 Nov 13:46
    Jordgubbssmak skrev 2011-11-28 13:01:03 följande:
    Nu när du prata om mätning som kom jag ihåg att jag i våras när jag trodde jag nått högsta vikt ever, 117 kg. (vilket sedan visade sig att det inte var utan att jag lyckades lägga på lite till över sommaren...) så mätte jag mig. Har letat nu som bara den här och hittade pappret! Så mätte allt igen och nog var det stor skillnad på många mått! :) Ska hålla reda på det där pappret nu och mäta ibland.

    Super bra att du peppa mig med träningen idag så frångick jag mitt vanliga pass och tänkte på dig, jag började på crosstrainern, fy f*n!! Efter två minuter kändes rumpan och benen som bly, efter 4 så trodde jag mitt hjärta skulle sprängas, brevid mig började en gubbe i 70 års åldern träna på högre nivå än mig..usch usch usch!!
    Jag pressa till 5 min sen gick jag av, körde 25 min cykel och 25 min löpband och sen,...avsluta jag med 10min crosstrainer till!! =) Jag är jättenöjd nu och helt stel i rumpan!
    Kul! Det måste kännas väldigt motiverande om inte annat! 

    Bra jobbat! Mycket handlar om att du är ovan och att du inte riktigt hittat metoden för att pressa dig själv, det kommer efterhand. Som du ser orkar man också mer än man tror, även om man känner sig spyfärdig. Den känslan man har efter ett bra pass är väldigt värdefull, både sett till viktnedgång men också för att upprätthålla träningen i syfte för välbefinnande. Riktigt bra jobbat!
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 29 Nov 10:52
    Peecock skrev 2011-11-29 08:35:41 följande:
    Håller på och skriva ner vad jag äter nu och ska INTE ge upp, du får gärna kika nästa måndag om du vill?
    Absolut! Några frågor; 

    -Räknar du kcalintag?
    -Skriver du upp allting direkt när du äter det?

     
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 29 Nov 14:51
    Peecock skrev 2011-11-29 14:40:16 följande:
    Jag räknar inte kalorierna. Bara vad och hur mycket / vikt 

    Lilla boken ligger i köket och jag skriver upp direkt när jag ätit. 
    Du räknar andelen gram av varje livsmedel du använder menar du? Vill du räkna kcalintag? 

    Okej, det är bra!  
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 3 Dec 10:50
    Jordgubbssmak skrev 2011-12-03 08:37:48 följande:
    Hej..? Jag igen...:/
    Nu är jag lite nere och undrar över en ny sak. Kan det vara så att det anta kalorier jag räknat fram att jag ska äta för att gå ner ett kg i veckan inte stämmer? Jag ska vad jag förstår äta 1512 kcal om dagen, det gör jag nästan aldrig, utan snittar på runt 1000. De dagar jag ligger på runt 900 så står jag stilla eller går ner något gr de dagar jag ätit det jag "får" så går jag upp 0,5-1 kg! Förra veckan vägde jag 106,2 (lördagen 26) denna veckan har jag pendlat upp o ner mellan 105,9 (tosrdagen) till 106,9 (idag)

    Jag VET att jag skrivit upp allt och räknat, jag har ätit 1440 kcal en dag och i går åt jag 16 för mycket! Alla andra dagar har legat runt 900-1000. Ska jag verkligen behöva g¨å upp ett kg om jag ätit så mycket som jag "ska"?
    Kan det vara fel antal kcal som räknats fram för viktminskning?

    F*n vad segt det är att försaka och anstränga sig hela veckan och sen ha gått upp eller stå stilla :(

    Ska till läkaren i ett annat ärende på måndag, funderar på att höra om viktminksningshjälp som t.ex Xenical, operation vill jag helst undvika.
    Hej! Ja, det kan absolut vara fel! Det är ett värde som man får utgå ifrån och sedan utvärdera. Räknade du med denna? 
    "Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

    Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

    Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

    Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

    Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka."

    (Ur deffguiden) 
     
    Jag förstår att det är jobbigt. Dock kan du inte endast se till intag, du måste ha i åtanke om du ätit andra saker jämfört med resten av veckan. Ex: Extra mycket kolhydrater, inlagring av vätska vilket leder till viktuppgång (ej i fett dock). Infektion, inflammation och ovanligt mycket konditionsträning (för personen i fråga) ger också vätskeinlagringar. Frågan är om du inte ska ta en ätardag och uppreglera lite hormoner, för att imorgon återgå till dieten och köra på igen? Vad tror du om det förslaget? Dessutom är jag fortfarande tveksam till vägningen varje dag, det påverkar dig helt klart (vilket är helt förståeligt). Du vill inte pröva med att väga dig 1 ggr/vecka under nästa vecka? 

    Det är klart att du kan höra med honom och jag kan omöjligen veta vad han kommer att svara. Men du ha ett resultat bakom dig som går åt rätt håll, även om det känns trögt mellan varven.  Jag tror verkligen på att du kan klara detta själv och jag tror på att du tar ett steg i taget, som du gör nu och verkligen lär dig hur du och din kropp fungerar. Du vill ha ett resultat som slutar på din målvikt och alla det du är dig kostmässigt och om dig själv kommer att hjälpa dig att hålla den. Men hör med läkaren om det känns motiverat. 
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 3 Dec 13:10

    Jag tänker återkomma till vägning och mätning; När det kommer till kvinnor och vätskeansamlingar blir det lite klurigt som jag tidigare nämnt. Detta gör att det faktiskt finns skäl till att endast väga/mäta sig 1 gång/månad (samma tillfälle). Detta grundar sig i den fluktuerande vätskeproblematiken och för att få ett så "korrekt" värde som möjligt är detta helt enkelt ett bättre alternativ. En annan variant är att väga sig en gång i veckan och jämföra den veckan med samma vecka (i cykeln) sett till månaden innan och därefter se efter en vikt-/ mätförändring. Låt säga att första veckan efter mens är nr 1 och andra nr 2 osv. Då får man alltså jämföra vecka 1 i oktobermånad med vecka 1 i novembermånad för att på så sätt utesluta den eventuella felfaktor som vätskeansamlingen kan göra. Vecka 2 i oktober jämförs med vecka 2 i november osv. 

  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 4 Dec 00:10
    Jordgubbssmak skrev 2011-12-03 15:18:07 följande:
    Nej, den formeln har jag inte sett, jag har gått in på diverse sidor och räknat ut med vikt., längd, ålder och aktivteter samt med min shape up app som jag bokför allt i. Med denna formeln så hamnar jag på 1778 som ska multipliceras med 1,2 - 2,0. Eftersom jag har en tvååring och är ute och går en del, och sköter ett helt hem på fem pers så tror jag att jag är lite mer aktiv än 1,2 men om jag räknar med det ändå så hamnar jag på 2133 - 500= 1634. Och det är för att gå ner ett halv kg i veckan...ska jag gå ner 1 då så ska jag alltså ligga på 1134? I så fall så går jag ju över gränsen de dagar jag är uppe och äter på mina "tillåtna" 1512 som mitt program är inställt på.

    Jag veeet att jag inte ska väga mig varje dag men jag kan inte låta bli, och jag ger ju i alla fall inte upp även om jag blir förbannad. MEN just i dag så ÄR det en vecka sen sist, förra gången jag rapportera och hade gått ner till 106,2 var förra lördagen så...jag har ju faktiskt gått upp denna veckan oavsett.

    Ditt sista inlägg låter ju himla vettigt, angående vätskeansamlingar osv. MEN jag vet ju massa tjejer som går ner hur mycket som helst varje veckan och inte äter mindre än mig! jaja...jag börjar bli gammal så kg sitter väl hårdare på mig.

    En ätardag..låter som jag inte vågar mig på, tänk om jag sabbar ett kg viktnedgång som kanske skulle släppt precis i morgon tex.. :( Det jag äter kommer ju sätta sig nånstanns så mycket har jag ju fattat) :(
    Den formeln är bättre än andra, men även den är inte exakt. Du får utgå ifrån resultaten helt enkelt, utvärdera och omvärdera. Jämför på så sätt som jag skrev ovan (förutsatt att du skrivit upp alla datum och viktnedgångsvärden från början). 

    Fast det är skillnad på att vara fanatisk och använda något som ett verktyg. Det är när det kommer till dietande bra att vara kontrollerande, men det finns ingen bra anledning till varför du ska oroa dig och därmed även väga dig varje dag. Du uttrycker trots allt din frustration över resultaten med några dagars mellanrum. Jag framhåller fortfarande att du borde se över den vanan. Ställ undan den om du har svårt att låta bli. 

    Om jag lägger fram det såhär istället: låt säga att du har en dotter som har ett prov om en vecka. Hon pluggar 2 timmar varje dag, vilket motsvarar precis lika mycket tid som hennes bästa kompis sitter och pluggar inför samma prov. Din dotter kommer hem och har fått godkänt på samma prov som hennes bästa kompis fått väl godkänt på och hon undrar varför blivit så när de pluggat lika mycket och på samma sätt (vilket hon förstått efter att de diskuterat saken). Vad svarar du henne? Du svara inte henne att det måste vara något fel efter som att det är omöjligt att resultaten blivit olika eftersom de båda gjort på samma sätt. Du svarar snarare något i stil med att alla personer är olika och fungerar på olika sätt. Detta gör att en metod kanske inte fungerar alls eller lika bra för den andre som den gör på den förste. Tillämpar vi samma tankesätt på dig kommer vi fram till att du inte kan utgå ifrån andra (nåja, möjligen om du skulle ha en enäggstvilling) och hur de gör saker i dietväg och räkna med att det kommer att fungera på samma sätt för dig. Det finns så många skillnader och jag tror att du vet det om du funderar på det en stund. Hormonskillnader, gentetiska skillnader, skillnad sett till kroppssammansättning, skillnader i energiförbrukning (speciellt rörelser man inte tänker på) är bara några exempel. Du måste sluta jämföra dig med andra helt enkelt. Så länge du går ner i vikt ser jag ingen anledning till att stressa eller ändra något. Why fix someting that isn't broken? Att du däremot hellre sett en viktförlust på 2 kg/vecka är en annan sak, om än väldigt förståelig. 

    Att du efter flera veckor av dietande, flera tappade kilon skulle ta en dag off och att det skulle förstöra något större tror jag att du vet är orimligt. Låt säga att du äter lite som du vill och hamnar på 3000 kcal. Det är 1600 kcal mer per dag än du normalt sätt äter. 1 kg fett är fortfarande ca 7500 kcal. Det är inte på långa vägar 1 kg upp i fettmassa. Däremot kan du "drabbas" utav en vätskeansamling på grund av dessa kcal, men numer vet du att det inte är något att frustrera sig över då det kommer att tappas efter några dagar tillbaka på dieten. Många kunniga rekommenderar att man tar 2 veckor av och återgår till att äta ett intag på balans (man varken går upp eller ner i vikt). Efter en ätardag får man lite extra krafter och motivation för dieten igen. 
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 4 Dec 11:10
    Jordgubbssmak skrev 2011-12-04 10:24:07 följande:
    Ok :) vågen är konfiskerad av maken :)
    Bra! Jag tror att det kommer att göra gott! 
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 5 Dec 09:33
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-12-03 13:10:22 följande:
    Jag tänker återkomma till vägning och mätning; När det kommer till kvinnor och vätskeansamlingar blir det lite klurigt som jag tidigare nämnt. Detta gör att det faktiskt finns skäl till att endast väga/mäta sig 1 gång/månad (samma tillfälle). Detta grundar sig i den fluktuerande vätskeproblematiken och för att få ett så "korrekt" värde som möjligt är detta helt enkelt ett bättre alternativ. En annan variant är att väga sig en gång i veckan och jämföra den veckan med samma vecka (i cykeln) sett till månaden innan och därefter se efter en vikt-/ mätförändring. Låt säga att första veckan efter mens är nr 1 och andra nr 2 osv. Då får man alltså jämföra vecka 1 i oktobermånad med vecka 1 i novembermånad för att på så sätt utesluta den eventuella felfaktor som vätskeansamlingen kan göra. Vecka 2 i oktober jämförs med vecka 2 i november osv. 
    Jag har anledning att tro att jag bör förklara lite tydligare:

    "Jag måste vara sämre på att förklara saker än jag trott. Min poäng ang. vägning handlar inte om vad man borde och inte borde göra. Vill ni väga er 3 gånger om dagen får ni givetvis göra detta. Att det sedan kan vara ett stressmoment, precis som flera andra saker så som väldigt mycket träning, som kan leda till kortisolutsöndring  (vätskeinlagrande) är i slutändan inte mitt problem eller något jag behöver hantera. Jag försöker mer påpeka att man som kvinna kan komma att behöva tänka över andra faktorer än män. Det finns kvinnor som innan mens ökar med upp till 3 kilo i vikt på grund av vätska. Genom att jämföra rätt tid (dag, vecka, månad) med förgående veckas resultat kan man utesluta denna faktorn. Väg er för gudsskull varje dag, men se till att jämföra på ett så rättvist och vettigt sätt som möjligt. För er egna skull. I slutändan vill ni minska i fettvikt och ingenting annat. Det var min poäng, i all välmening och jag hoppas att den tas på så sätt.  "
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 5 Dec 09:59
    Jordgubbssmak skrev 2011-12-05 09:50:10 följande:
    Ja, jag förstod hur du mena :) Och jag inser att det är helt logiskt. Min enda oro är att jag släpper kontrollen om jag inte har svart på vitt varje dag hur det ser ut på vågen. Men jag har många kg och gå ner och lång tid med bantning framför mig så jag provar alla goda råd och ser hur det funkar på mig :)
    Jag trodde det, men i den andra tråden kändes det som att min poäng inte kom fram riktigt. 

    Precis, det är det många finner oroväckande och jobbigt. Men om du ändå väger dig 1 gång/vecka "hinner" du se om något helt galet skulle ske--> tid till att kunna ändra det. Jag tror att det blir bra detta (och blir det inte det får du/jag funderar på andra alternativ). 
    storstadsidyll skrev 2011-12-05 09:48:36 följande:
    Ska följa med här :)
    Kul!
     
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 7 Dec 22:14
    Peecock skrev 2011-12-07 13:31:51 följande:
    Heeej , ville du ha kalorier också? på min matsedel? Då tar det lite längre tid att räkna ihop allt. Försöker ta hand om min 7 månaders också. Hon tycker jag är tråkig när jag sitter vid datorn :)
    Främst finner jag protein- och kcalmängden intressant. 
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 11 Dec 20:58
    Chinx skrev 2011-12-09 22:21:18 följande:
    Min tanke är att jag ska gå ner i vikt, och även om jag vet att det fungerar som TS skriver så äter jag fortfarande likadant som jag alltid gjort men plötsligt börjat gå upp i vikt. Motionen är densamma. Så jag tror inte det beror bara på kalorier och motion utan också ålder.

    Hur som helst har jag vikt som ska bort nu, funderar på att börja med detox nästa helg eftersom jag har varit sjuk och inte inhandlat ingredienser till i helgen. Ska köpa en juicepress för att börja dricka ex. morotsjuice och liknande till mellanmål. 
    Det är inte konstigare än så att hormoner och andra faktorer så som NEAT, motion mm. ändras. Även om du menar att du rör dig lika mycket som för X antal år sedan betyder det inte att du faktiskt gör det. Men det sker givetvis en påverkan på metabolismen med stigande ålder. 
    Jordgubbssmak skrev 2011-12-09 12:43:29 följande:

    I dag fick jag tillbaks min våg :) Min morgonvikt var 105,0. Vet inte ritkigt vad jag ska tycka om det då jag inte riktigt vet vad jag ska jämföra med,...106,9 eller 106,2 eller 105,8....Så går det när man inte håller sig till en vägdag ;)

    Nu är det kalas på lördag och min födelsedag på måndag. Jag hade bestämt att jag skulle få äta och njuta de två dagarna och strunta i vågen. Men nu har tävlingsmänniskan i mig börjat tjoa och jag funderar på om det är fysiskt möjligt att nå mitt ursprungsmål (under 100 till julafton) om jag gör precis ALLT jag kan. Tränar minst ett kanske två pass om dagen och äter minimalt med kalorier.

    Om jag ser till min senaste  tids viktnedgång så går jag inte ner mer än ca 0,7 kg i veckan och då fuskar jag inte..så det är kanske inte möjligt men det hade kännts såååå fantastiskt!  *funderar*


    Jordgubbssmak skrev 2011-12-08 13:35:05 följande:
    I morgon är det "offentlig" vägdag igen och jag har kört med gömd våg i en vecka. Förra veckan vägde jag 106,2 och förra veckan enligt "cykelvägning" (alltså för en månda sen veckan efter ägglossning) vägde jag 108,6 (och fyra dagar senare 107,6)

    Innan jag vet reslutatet kan jag iaf utvärdera att jag har kännt mig mer stressad av att inte veta hur det står till, jag har desperat letat efter vågen flera gånger, men min man har tydligen hittat det perfekta gömstället :/
    Jag upplever också att jag har ansträngt mig ännu mer, jag har ätit minde kalorier och motionerat samvetsgrannt då jag inte haft några siffror att rätta mig efter. Så som jag levt denna veckan (och många veckor innan det faktiskt, så känns det som att jag BORDE ha gått ner MINST 1,5 kg men historian har ju tyvärr visat att min viktminskning är både långsam, minimal, opålitlig och ganska frikopplad från mina ansträngningar :(
    Bra jobbat! Klart att det känns jobbigt att inte kunna kontrollera vikten varje dag, när du gjort detta tidigare. Men det ska bli intressant att se om nästa vecka blir lugnare, då du vet vad förra veckans resultat mynnade ut i (i from av viktnedgång). Hoppas att helgen och firandet varit lyckat samt grattis i förskott!
Svar på tråden Varför DU inte går ner i vikt!