Puyol skrev 2011-05-21 23:12:37 följande:
Du skriver klokt. Jo det är väl som du säger klokt att inte visa vad jag känner för min kollega. När man är kär tolkar man dock in vissa tecken på att kärleken är besvarad men när jag tänker ett steg till så ska hon gifta sig i sommar och pratar ibland om hur bra de har det hemma.
Angående min fru så vill jag att det ska fungera. Dock finns det ingen passion eller ömsinthet. Det sker lite på beställning när det väl sker.
Ska man dra sig bort från kollegan för att få känslorna att försvinna eller vad funkar? Jag är ju kär så det gör ont i bröstet.
Du kan få det att fungera med din fru, gör något romantiskt, överraska henne med något, behöver inte vara stora saker, bara något som blommor, laga en middag när hon inte förväntar sig det, öppna en flaska vin, osv. Det finns mycket ni kan göra. Se till att spendera lite tid med varandra utan barnen så att ni inte blir distraherade. Har ni tillfälle, åk på någon utflykt, eller kanske en kortare resa. Om din fru ser att du försöker, så kommer hon också att vilja.
Känslorna för kollegan kommer att försvinna gradvis, men det kommer inte vara lätt eftersom ni måste träffas på arbetet varje dag. Jag förstår att det gör ont, men det är en känslä som du måste försöka komma över. Hon mår bra i sitt förhållande med sin kille, hon har inga planer på att lämna honom då de tänker gifta sig.
Men vet du... jag tror att om du och din fru väcker liv i ert äktenskap (kärleken alltså), så kommer känslorna för kollegan att bli ett minne blott. Det finns ett ordspråk som säger "kärleken övervinns med kärlek"... och det är sant.